آفتاب
وزیر امور خارجه بلاروس در نشست خبری با ظریف:/4/

مسئله اکراین باید به صورت دیپلماتیک حل شود

مسئله اکراین باید به صورت دیپلماتیک حل شود

اکراین برای ما یکی از نزدیک‌ترین همسایگان و کشورهاست. ما روابط تجاری نزدیکی با این کشور داریم به طوری که در سال 2012 روابط تجاری ما 8 میلیارد و در سال گذشته 2/6 میلیارد بود./ ما در این مذاکرات شرایط کنونی اقتصادی دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم و برنامه‌هایی برای دورنمای اقتصادی داریم که در جلسه فردا با رئیس ایرانی کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه بلاروس با تاکید بر اینکه ما پروژه‌های عملی و مشخصی برای گسترش همکاری با ایران داریم، اظهار داشت: هنوز تصمیم نهایی در این‌باره صورت نگرفته، هرچند که این پیشنهادات شفاف است و سیاست‌های دو کشور علیه کشور ثالثی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولادمیر ماکی در نشست خبری خود با محمدجواد ظریف که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مواضع بلاروس در قبال مسئله اکراین گفت: اکراین برای ما یکی از نزدیک‌ترین همسایگان و کشورهاست. ما روابط تجاری نزدیکی با این کشور داریم به طوری که در سال 2012 روابط تجاری ما 8 میلیارد و در سال گذشته 2.6  میلیارد بود.

وی با بیان اینکه ما به غیر از روابط تجاری، روابط انسانی خیلی نزدیکی نیز با اکراین داریم، خاطرنشان کرد: در بلاروس هم زبان بلاروسی و هم زبان اکراینی رایج است که همدیگر بدون ترجمه صحبت‌های طرف مقابل را متوجه می‌شوند.

وزیر امور خارجه بلاروس با تاکید بر اینکه ما علاقه‌مندیم اکراین کشوری مستقل و همراه با صلح و ثبات باشد، ابراز داشت: باید میان گروه‌ها دیالوگ و گفت‌وگو صورت گیرد.

ماکی با بیان اینکه اتفاقات صورت گرفته در اکراین همینطوری شکل نگرفته است، از دخالت کشورهای غربی در مسئله اکراین خبر داد و افزود: رادیکالیزمی که در اکراین شاهدیم از سوی کشورهای غربی صادر شده که منجر به شرایط کنونی شده است.

وی با بیان اینکه ما جوانب مسائل را مورد سنجش قرار می‌دهیم، اظهار داشت: مسئله اکراین باید به صورت دیپلماتیک حل شود و استفاده از زور صورت نگیرد.

در ادامه، وزیر امور خارجه بلاروس در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های بلاروس برای توسعه با روابط با ایران تصریح کرد: ما در این مذاکرات شرایط کنونی اقتصادی دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم و برنامه‌هایی برای دورنمای اقتصادی داریم که در جلسه فردا با رئیس ایرانی کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما پروژه‌های عملی و مشخصی برای گسترش همکاری با ایران داریم، اظهار داشت: هنوز تصمیم نهایی در این‌باره صورت نگرفته، هرچند که این پیشنهادات شفاف است و سیاست‌های دو کشور علیه کشور ثالثی نیست.

ماکی با ابراز امیدواری بر افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور آن را به نفع دو ملت ایران و بلاروس دانست و اذعان داشت: هم ایران به یکسری از کالاهای تولیدی بلاروس نیاز دارد و هم بلاروس نیز به یکسری از کالای تولیدی ایران محتاج است و اقتصادهای ما می‌تواند همدیگر را تکمیل کند.

وزیر امور خارجه بلاروس درباره لغو روادید برای سفر به این کشور خاطرنشان کرد: این مسئله در دستور کار و در‌حال بررسی است، اما برای رسیدن به یک مسیر پیموده شود.

کد N184622

وبگردی