آفتاب

وضعیت شهر یبرود سوریه ساعاتی پس از آزادی از دست تروریست ها

وضعیت شهر یبرود سوریه ساعاتی پس از آزادی از دست تروریست ها

تهران - ایرنا - نیروهای ارتش سوریه پس از آزادسازی شهر یبرود سرگرم جست و جو و بازرسی مناطق مختلف و حتی خانه های شهر برای یافتن باقی مانده تروریست های مسلح هستند.

خبرنگار المیادین مستقر در شهر یبرود ظهر یکشنبه گزارش داد: ارتش سوریه اکنون بر شهر یبرود کاملا مسلط شده است اما گهگاه صدای تیر اندازی و درگیری های پراکنده ای با تک تیر اندازهای مسلح در بعضی محله های شهر به گوش می رسد. نیروهای دولتی در تعقیب افراد مسلح باقی مانده در شهر هستند.

برپایه این گزارش، ارتش سرگرم پاک سازی محله به محله برای حصول اطمینان از نبود افراد مسلح یا سلاح و تجهیزات جنگی است زیرا عده زیادی از افراد مسلح در خانه های مردم شهر مستقر شده بودند.

وی افزود: هنگامی که درگیری ها در کشتزارهای ˈریماˈ در اطراف یبرود شدت یافت، عده بسیار زیادی از غیر نظامیان مجبور به خروج از یبرود شدند و خانه های آنان خالی از سکنه شد. همین امر به تروریست های مسلح امکان داد از منازل مردم به عنوان محل استقرار و تجمع استفاده کنند و سلاح و تجهیزات نظامی در آنها انبار کنند.

واحدهای مهندسی ارتش سوریه هم برای خنثی کردن مین و مواد منفجره وارد شهر شده اند زیرا افراد مسلح پیش از فرار خود از یبرود، مواد منفجره و مین های زیادی در مناطق مختلف شهر کار گذاشتند.

تروریست های مسلح برای ماندن در یبرود بسیار تلاش کردند و درگیری های بسیار سنگینی بین آنان و ارتش سوریه رخ داد.

جبهه النصره اصلی ترین گروه مسلح موجود در شهر بود اما تعداد زیادی از فرماندهان گروه های مسلح از جمله جبهه النصره طی روزهای اخیر در جریان درگیری ها کشته شدند.

برخی پایگاه های اینترنتی از هلاکت 13 فرمانده ارشد گروه های مسلح در این درگیری ها خبر دادند.

ارتش سوریه با تسلط کامل بر تپه ها و ارتفاعات اطراف یبرود، 50 درصد جنگ یبرود را به نفع خود تمام کرده بود که 50 درصد باقی مانده را هم در جریان آزادسازی شهر کسب کرد.

گروه های مسلح یک اتاق عملیات در یبرود با حضور 24 گردان از افراد مسلح تشکیل داده بودند.

به گفته خبرنگار المیادین، هنوز تعداد تلفات درگیری ها برای آزادسازی یبرود مشخص نشده است اما وقتی نام 13 فرمانده ارشد گروه های مسلح در پایگاه های اینترنتی به عنوان کشته ذکر شده تعداد نیروهای عادی باید بسیار زیاد باشد.

از این گذشته هلاکت 13 فرمانده ارشد تروریست ها نشان دهنده عملیات اطلاعاتی دقیق ارتش سوریه پیش از شروع نبرد سرنوشت ساز و شناسایی دقیق اهداف و مراکز حضور این افراد بوده است.

مخالفان دولت سوریه از بسیج 10 هزار نیروی مسلح برای حضور در یبرود و نیز وجود سلاح های پیشرفته سخن گفته بودند.

جبهه النصره مخالفان دولت را متهم کرده از همه سلاح های پیشرفته در یبرود استفاده نکردند به همین دلیل در نبرد یبرود شکست خوردند.

عده ای از افراد مسلح مستقر در یبرود به سوی رنکوس گریختند و عده ای هم وارد خاک لبنان شدند.

جبهه النصره کسانی را که از یبرود عقب نشینی کردند به مرگ تهدید کرد. بر اساس برخی خبرها این جبهه کمین هایی را هم در راه عبور عناصر جبهه اسلامی ایجاد کرد تا از عقب نشینی آنان جلوگیری کند. منابع ارتش سوریه خبر دادند علاوه بر تونل هایی که گروه های مسلح در داخل شهر یبرود ایجاد کرده بودند، تونل هایی هم بین کشتزارهای ریما و شهر یبرود حفر شده بود تا بتوانند برای افراد مسلح داخل شهر کمک برسانند. تونل های زیادی هم بین کشتزارهای ریما و منطقه ˈالنبکˈ مشاهده شد که در جریان پاک سازی ریما این تونل ها تخریب شد.

خبرنگار المیادین خاطرنشان کرد: افراد مسلح برای حضور طولانی در یبرود برنامه ریزی کرده بودند زیرا استحکامات دفاعی متعددی برای خود ایجاد کرده و تعداد زیادی از نیروهایشان را در این شهر متمرکز کرده بودند. کسی که امروز وارد یبرود شود می تواند باقی مانده پرچم ها و نمادهای گروه های مسلح و نیز جملات نوشته آنان روی دیوارهای شهر را مشاهده کند.

بسیاری از صاحب نظران در امور سوریه می گویند نبرد یبرود دومین نبرد مهم و اساسی در سوریه پس از نبرد آزادسازی القصیر در استان حمص است.

ارتش سوریه پیش از این منطقه ˈالقارهˈ در قلمون را آزاد کرده بود و یبرود هم دومین محل تجمع اصلی تروریست های مسلح در قلمون بود که امروز آزاد شد.

اکنون تنها منطقه ˈرنکوسˈ کانون حضور افراد مسلح در قلمون محسوب می شود.

خاورم 1491 *1446
کد N184550

وبگردی