آفتاب
در نشست خبری مشترک با ظریف

وزیر خارجه بلاروس از پیشنهاد کشورش برای توسعه روابط با ایران خبر داد

وزیر خارجه بلاروس از پیشنهاد کشورش برای توسعه روابط با ایران خبر داد

وزیر خارجه بلاروس گفت: ما هیچ موضوعی بسته‌ای با ایران نداریم و آماده توسعه همکاری‌ها با تهران هستیم زیرا آن را به نفع دو ملت می‌دانیم. ما مساله حساس بین دو کشور نداریم و ارزش زیادی برای روابط دوستانه با ایران قائلیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس که برای دیدار با مقامات کشورمان در تهران بسر می‌برد ظهر یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو اظهار کرد: در مذاکرات وزیران امور خارجه دو کشور که در ادامه گفت‌وگوهای انجام شده در نیویورک صورت گرفت، مسائل مختلفی بررسی شد. دو کشور به طور سنتی هیچ‌گونه مانع سیاسی برای توسعه همکاری‌ها ندارند.

او با اشاره به موضوعات مورد مذاکره با ظریف گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد و توافق کردیم به این سطح از تعاملات بسنده نکنیم و آن را هر چه بیش‌تر توسعه دهیم زیرا رشد هر چه بیش‌تر روابط سیاسی به روابط تجاری و اقتصادی کمک می‌کند.

ماکی با بیان این که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی نیز همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد به برگزاری کمیسیون مشترک علمی و فن‌آوری در ماه ژانویه اشاره کرد و گفت که خط پرواز مستقیم بین دو کشور وجود دارد که می‌تواند به توسعه روابط کمک کند.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که توافق موقتی ژنو بین ایران و 1+5 به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کند.

وزیر خارجه بلاروس با بیان این که حجم روابط اقتصادی دو کشور متناسب با روابط خوب سیاسی نیست گفت: دو کشور در حال حاضر 60 میلیون دلار رابطه تجاری دارند و در مذاکره‌ای که با وزیر صنعت انجام خواهد شد آخرین موضوعات برای تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی مورد بحث قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: ما هیچ موضوعی بسته‌ای با ایران نداریم و آماده توسعه همکاری‌ها با تهران هستیم زیرا آن را به نفع دو ملت می‌دانیم. ما مساله حساسی بین دو کشور نداریم و ارزش زیادی برای روابط دوستانه با ایران قائلیم.

وزیر خارجه بلاروس اضافه کرد: از ایران درباره مسائل حساس در عرصه بین‌المللی حمایت می‌کنیم و از حمایت‌های ایران از بلاروس در حوزه‌های مختلف نیز تشکر می‌کنیم.

ماکی با بیان این که دیکتاتوری را قبول نداریم گفت: علاقه‌مند نیستیم که یک یا دو ابرقدرت در دنیا وجود داشته باشد؛ ما به عرصه بین‌الملل متوازن و وجود نظام چند قطبی علاقه‌مند هستیم.

وی در ادامه درباره مواضع کشورش در قبال همه‌پرسی که امروز در شبه جزیره کریمه انجام می‌شود نیز اظهار کرد: ما با اوکراین روابط بسیار نزدیک تجاری و اقتصادی داریم و سال گذشته 6.2 میلیارد دلار رابطه تجاری داشته‌ایم. علاوه بر آن روابط انسانی نزدیکی داریم. علاقه‌مندیم اوکراین کشور مستقلی باشد و صلح و ثبات در آن وجود داشته باشد.

وزیر خارجه بلاروس افزود: امیدواریم در اوکراین با گفت‌وگو میان همه طرف‌ها گفت‌وگو شکل بگیرد زیرا این مناقشه به طور اتفاقی ایجاد نشده و دلایلی دارد.

او تاکید کرد: رادیکالیسم و افراط‌گری که از جانب کشورهای غربی اجازه آن داده شده است به شرایط کنونی در اوکراین منجر شده است. ما همه جوانب در اوکراین را رصد می‌کنیم و بر این باوریم که باید با در نظر گرفتن راه‌حل‌های دیپلماتیک مسائل حل شود و استفاده از زور از جانب هیچ کدام از طرف‌های صورت نگیرد.

وی در ادامه درباره روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: شرایط کنونی اقتصادی و تجاری در مذاکرات بررسی شده است و پیشنهادات مشخصی داریم که اجازه می‌دهد حجم مبادلات افزایش پیدا کند؛ هنوز مذاکرات نهایی نشده و در حال بررسی آن هستیم.

ولادیمیر ماکی با بیان این که تحریم‌هایی علیه ایران و بلاروس وجود دارد تاکید کرد: روابط دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست بلکه روابط دو کشور باید به نفع دو ملت ادامه یابد. دو کشور اقتصادهای مکمل یکدیگر را دارند و می‌توانند از تولیدات هم استفاده کنند.

او درباره موضوع لغو روادید بین دو کشور برای تسهیل همکاری‌های تجاری نیز گفت: می‌توانیم مبلغ عوارض صدور ویزا را کاهش دهیم تا آن را تسهیل کنیم. پیشنهاد داریم برای تجار براساس نامه‌های اتاق بازرگانی ویزا صادر شود و مشکل خاصی وجود ندارد تا مساله لغو روادید را بررسی کنیم.

انتهای پیام

کد N184548

وبگردی