آفتاب
رفیعی تشریح کرد

پنج جنبه کلیدی برای الگوگیری از حضرت فاطمه(س)

پنج جنبه کلیدی برای الگوگیری از حضرت فاطمه(س)

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه گفت: راضی بودن به رضای خدا، مهمترین جنبه کلیدی الگوگیری از حضرت زهرا (س) است.

مدیر گروه شیعه‌شناسی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیه گفت: راضی بودن به رضای خدا، مهمترین جنبه کلیدی الگوگیری از حضرت زهرا (س) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در مراسم شام غریبان حضرت زهرا(س) که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم سه دسته الگو معرفی می‌کند، نخستین الگو، الگوی عام است؛ برای مثال زمانی که در آیه 119 سوره توبه گفته می‌شود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید از خدا پروا کنید و با صابران باشید» خداوند در این آیه به طور دقیق اشاره نمی‌کند که چه کسانی از صابران هستند.

وی الگوی دوم را الگوی خاص دانست و بیان کرد: در این نمونه در آیه 11 سوره تحریم «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ، و برای کسانی که ایمان آورده‌‏اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه که گفت پروردگارا پیش خود در بهشت‏ خانه‌‏ای برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان»، خداوند به ما الگوئی معرفی می‌کند که این الگو مختص به زنان نیست بلکه برای همه مومنان چه مرد و چه زن بیان شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه الگوی سوم را الگوی اخص دانست و خاطرنشان کرد: این الگو در قرآن در مورد حضرت ابراهیم(ع) و رسول خدا(ص) است که خداوند آنان را اسوه حسنه می‌نامد، که در آیه 21 سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعا برای شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقی نیکوست» ذکر شده است.

رفیعی در ادامه پنج جنبه کلیدی را برای الگوگیری از حضرت زهرا(س) مهم دانست و افزود: یکی از جنبه‌های کلیدی که همه، به ویژه جوانان باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند، جنبه راضی بودن به رضایت خداوند است زیرا ایشان همواره در زندگی ملاکشان رضایت خداوند بود که بر این اساس یکی از القاب ایشان «راضیه» نامیده می‌شود.

وی دومین جنبۀ کلیدی الگوگیری حضرت زهرا(س) را دگرگرائی دانست و افزود: حضرت زهرا(س) همه همسایه‌ها را تا صبح دعا می‌کرد. ایشان شخصیتی است که 18 بار آیاتی با مضامین «هل أتی» در شان ایشان نازل شده است.

وی سومین جنبۀ کلیدی الگوگیری را دشمن شناسی عنوان کرد و با بیان این‌که «حضرت زهرا(س) دشمن را خوب می‌شناخت» اظهار کرد: از آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی نقل کرده‌اند، سخنانی که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرموده‌اند، حضرت علی(ع) نمی‌توانست بگوید زیرا امیرالمومنین(ع) در تهدید بودند و کسی هم جرات جسارت علنی به حضرت زهرا(س) را نداشت بنابراین خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) بر خطبه‌های نهج البلاغه مقدم است، زیرا اولین کسی که بعد از پیامبر(ص) و از خاندان ایشان سخنرانی کرده است حضرت زهرا(س) بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: ما دو نوع دشمن داریم، یکی دشمن درونی که شامل شهوت، غضب و هوی است و دیگری بیرونی که شامل منافق، کفار و شیطان می‌شود که خداوند با اشاره به آیات سوره‌های «فلق» و «ناس» می‌گوید از شر دشمن درونی سه بار به من پناه ببرید و از شر دشمن بیرونی یک بار به من پناه ببرید و دلیلش این است که دشمن بیرونی همیشه در دسترس نیست اما دشمن درونی همیشه و همه جا با ما است.

رفیعی چهارمین جنبه کلیدی الگوگیری از حضرت زهرا(س) را شفقت و مهربانی نسبت به همسر و فرزندان دانست و گفت: یکی از القاب و اسم‌های حضرت زهرا(س) حانیه است که این لغت یعنی این که کسی که با همسر و فرزندانش مهربان است.

وی در ادامه پنجمین جنبۀ کلیدی را مسئله عبادت و بندگی حضرت زهرا(س) دانست و افزود: ایشان با وجود کارهای خانه و زندگی و با داشتن 4 فرزند از عبادت خداوند غافل نمی‌شدند که اثر تربیتی این موضوع بر حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا و در هنگام اسارت با قرائت نماز شب نمود پیدا می کند.

انتهای پیام

کد N184454

وبگردی