آفتاب

مساله هسته‌ای مانع توسعه همکاری‌های روسیه و ایران نیست

مساله هسته‌ای مانع توسعه همکاری‌های روسیه و ایران نیست

یک رسانه روسی گزارش داد که مساله هسته‌ای ایران و روند جستجوی راه‌حلی برای آن به هیچ وجه نمی‌تواند در توسعه همکاری بین روسیه و ایران مانعی بتراشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادیو صدای روسیه با اشاره به نشست اخیر میان نمایندگان شرکت دولتی "روس اتم" با کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران گزارش داد: نمایندگان شرکت دولتی "روس اتم" مذاکراتی با کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران داشتند. مشاوره‌ها و گفت‌وگوهای مشابه به طور مرتب انجام می‌شود. در حال حاضر امضای توافق مربوط به ساخت نیروگاه اتمی جدید در ایران مد نظر نیست. اما احتمال دستیابی به توافق ساخت دو بلوک انرژی در نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر وجود دارد.

ولادیمیر ساژین، نویسنده این گزارش که آن را تحت عنوان "چشم انداز همکاری هسته‌ای ایران و روسیه" منتشر کرده است، افزود: همکاری هسته‌ای ایران و روسیه چه چشم‌اندازی دارد؟ طرفین از این توافقات چه سودی می‌برند؟ چه دشواری‌هایی در این مسیر وجود دارد؟

این گزارش با این ادعا که در سال‌های اخیر همکاری اقتصادی روسیه و ایران عملا صفر بوده است، افزود: چنین وضعیتی نه مسکو و نه تهران را راضی نمی‌کند. دو کشور بر لزوم افزایش شدید سطح همکاری‌های اقتصادی تاکید دارند. در این مساله بدون شک اولویت با انرژی صلح آمیز هسته‌ای است که تهران اهمیت زیادی برای توسعه آن قائل است. به این ترتیب روسیه که تجربه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را داشته است، امکان ادامه همکاری در این زمینه را دارد.

این گزارش حاکی است: به این ترتیب باید خاطر نشان کرد که مساله هسته‌ای ایران و روند جستجوی راه‌حلی برای آن به هیچ وجه نمی‌تواند در توسعه همکاری بین روسیه و ایران مانعی بتراشد.

آنتون خلوپکوف، کارشناس امنیت هسته‌ای در این ارتباط می‌گوید: بین طرح‌های توسعه همکاری روسیه ایران در زمینه انرژی اتمی و حل و فصل مساله هسته‌ای ایران پیوند مستقیمی وجود ندارد.

در این گزارش آمده است: این دو مساله از همان ابتدای کار تفکیک شدند. ساخت بلوک انرژی جدید در ایران دلیل و بهانه‌ای برای محدودیت‌ها و تحریم‌ها از جانب شورای امنیت سازمان ملل نیست. همکاری متقابل با ایران در زمینه استفاده میهنی از فن‌آوری هسته‌ای در واقع گواه دیگری برای افراد شکاک است و نشان می‌دهد که جهان به استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری‌های هسته‌ای ایران حساسیتی ندارد.

این گزارش فعالیت‌های گذشته ایران در زمینه انرژی هسته‌ای را عاملی برای نگرانی خواند و افزود: در روسیه تصور می‌شود که بازار انرژی هسته‌ای ایران، آینده خوبی دارد. این کشور برای ساخت چندین نیروگاه انرژی اتمی برنامه‌ریزی کرده است. اگر چه این طرح‌ها با شرایط طبیعی یعنی زمین لرزه‌های شدید، کمبود منابع آب آشامیدنی، زمین‌های کوهستانی و سخت محدود می‌شوند. بنابراین پتانسیل توسعه انرژی اتمی در ایران به عقیده کارشناسان حداکثر 6 تا 8 و به صورت واقعی‌تر 4 بلوک انرژی است. در عین حال روسیه قادر است همراه با ایران از این امکانات موجود و سودمند استفاده کند.

نویسنده این گزارش افزود: در اینجا سود متقابل وجود دارد. ایران دارای شبکه هدفمند بخش‌های انرژی اتمی است که برای تامین انرژی کشور لازم هستند. به علاوه آرزوی ملی، داشتن فن‌آوری‌های سطح بالا و صلح‌آمیز هسته‌ای است.

برای روسیه پروژه‌های اتمی در ایران جالب توجه است زیرا تهران در تمایز با سایر مشتریان "روس اتم" آماده است هزینه ساخت بلوک‌های انرژی را "به صورت نقدی" پرداخت کند، سایر سفارش‌دهندگان از وام‌هایی که دولت روسیه ارایه می‌دهد استفاده می‌کنند. در واقع در ارتباط با ایران باید تحریم‌های بانکی ضد ایرانی را نیز مد نظر داشت.

این گزارش حاکی است: مذاکرات اخیر روس اتم و سازمان انرژی اتمی ایران گواه آن است که طرفین به طور فعال به سمت دستیابی به توافق در خصوص ساخت بلوک‌های جدید انرژی پیش می‌روند. در حقیقت مسیر طولانی است. آنتون خلوپکوف تاکید می‌کند که برای عبور از مرحله " کاغذ بازی" به عمل باید مسایل زیادی حل و فصل شوند از جمله توسعه قوانین و مقررات تجاری قراردادهای آینده و حل مساله هزینه‌های متقابل و توسعه اسناد کلیدی و ضروری که در حال حاضر به خاطر تحریم‌های بانکی این امر بسیار دشوار است.

موضوع دیگر تعیین نقش و جایگاه شرکت‌های پیمان کار ایرانی در کل کار است. از طرفی شرکت ایران در رژیم‌های بین‌المللی مربوط به امنیت تاسیسات هسته‌ای مساله سیاسی مهمی است. ایران در حال حاضر عضو کنوانسیون امنیت هسته‌ای محسوب نمی‌شود.

در پایان این گزارش آمده است: بدون شک، مشکلات مهم و دیگری هم در مسیر قرار داد نهایی ایران روسیه و توافق مربوط به ساخت بلوک‌های جدید انرژی وجود دارند. در این ارتباط برخی از اختلافات در ارزیابی مذاکرات انجام شده هیات " روس اتم " و سازمان انرژی اتمی ایران که بعضی رسانه‌های روسی و ایرانی مطرح کردند گواه پیچیدگی و ابهام مساله است. یک نفر نیمه پر و یک نفر هم نیمه خالی لیوان را می‌بیند.

انتهای پیام

کد N184362

وبگردی