آفتاب

انتخابات پارلمانی در صربستان آغاز شد

انتخابات پارلمانی در صربستان آغاز شد

بلگراد- ایرنا- مردم صربستان امروز یکشنبه با حضور در پای صندوق های اخذ رای در بیش از هشت هزار حوزه انتخاباتی، 250 نماینده خود را برای ساختار جدید مجلس انتخاب می کنند.

به گزارش ایرنا، بنا بر اطلاعیه کمیسیون انتخابات صربستان؛ شش میلیون و 765 هزار و 998 شهروند صربستانی واجد شرایط می توانند با حضور در حوزه های اخذ رای در سراسر صربستان و یا خارج از کشور نمایندگان منتخب خود را برای ساختار جدید مجلس انتخاب کنند.

شهروندان واجد شرایط رای دادن در دهمین انتخابات پارلمانی صربستان پس از برقراری سیستم چند حزبی در این کشور(1990میلادی) می توانند رای های خود را در صندوق های اخذ رای واقع در هشت هزار و 262حوزه رای گیری در سراسر صربستان بیندازند.

همچنین در مناطق صرب نشین کوزوو نود حوزه اخذ رای برای صرب های این منطقه دایر شده است. شهروندان صربستان در خارج از کشور نیز می توانند در 35 حوزه انتخاباتی در 20 کشور رای بدهند.

برای ورود در ساختار جدید مجلس نمایندگان صربستان، سه هزار و 20 نامزد در19 فهرست انتخاباتی از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای احراز کسب کرسی در پارلمان به رقابت می پردازند.

از میان 19فهرست انتخاباتی که برای ورود به ساختار جدید پارلمان ثبت نام کرده اند هفت حزب، ائتلاف و یا گروه هایی از اقلیت ملی شرکت دارند.

انتخابات پارلمانی گذشته در شش ماه می سال 2012 برگزار شد که 18 فهرست انتخاباتی در آن شرکت داشتند. کمیسیون انتخابات صربستان همچنین اعلام کرده است بر صحت اجرای دهمین انتخابات پارلمانی صربستان 556 ناظر از داخل کشور و 179 نماینده از کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، سفارت بلغارستان، آمریکا و انگلیس و همچنین هیاتی از مجمع بین المجالس اتحادیه کشورهای مشترک المنافع، سازمان امنیت و همکاری اروپا نظارت می کنند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا یک هیات 18نفری را برای نظارت بر انجام انتخابات پارلمانی به صربستان روانه کرده است.

مجلس صربستان 250 نماینده دارد و احزاب و یا گروه های شهروندی حاضر در انتخابات در صورتی که بیش از پنج درصد آرا را کسب کنند، می توانند در ساختار جدید مجلس راه یابند.حد نصاب برای ورود احزاب اقلیت های ملی به مجلس صربستان حداقل کسب 3 درصد از آرای شهروندان در انتخابات است.

این دوره از انتخابات پارلمانی در صربستان هفتمین دور از انتخابات برای ساختار مجلس است که زودتر از موعد قانونی برگزار می شود.

همزمان با انتخابات پارلمانی درسراسر صربستان، انتخابات برای تعیین شهردار و نمایندگان شورای شهرداری شهر بلگراد نیز برگزار می شود که شهروندان بلگرادی در این انتخابات می توانند نمایندگان شورای شهر را انتخاب کنند.

بر اساس قانون شهرداری بلگراد، اعضای شورای شهرداری که 110 نفر هستند به طور مستقیم از طرف مردم انتخاب می شوند و شهردار توسط این شورا با رای محرمانه برای چهار سال انتخاب می شود.

کمیسیون انتخابات صربستان که تنها نهاد رسمی برای اعلام نتیجه انتخابات است اعلام کرد که در بیستم ماه مارس امسال نتیجه رسمی و نهایی انتخابات را اعلام می کند.

همچنین مرکز انتخابات دمکراتیک آزاد صربستان بر اساس آخرین نتایج سنجش افکار عمومی اعلام کرد 55 درصد از افراد واجد شرایط رای دادن یعنی حدود 3.7 میلیون نفر از مردم برای انتخاب نمایندگان خود در ساختار جدید پارلمان در حوزه های اخذ رای گیری در سراسر کشور حاضر خواهند شد.

احزاب برای شرکت درانتخابات پارلمانی باید هنگام ارایه فهرست انتخاباتی حداقل ده هزار رای تایید شده شهروندان را به مرکز انتخابات در وزارت کشور تحویل دهند و احزاب اقلیت های قومی باید حداقل سه هزار رای تایید شده شهروندان را به مرکز انتخابات ارایه دهند.

انتخابات امروز پارلمانی در صربستان دهمین انتخابات پارلمانی در این کشور از برقراری سیستم چند حزبی از سال 1990میلادی است.

براساس قوانین صربستان برای تشکیل دولت، احزب سیاسی جهت ائتلاف و تشکیل دولت در طی 3 ماه پس از انتخابات فرصت قانونی دارند که به توافق برسند، ولی اکنون تمامی احزاب بر این باورند که مدت زمان دولت کنونی باید زودتر پایان یابد و دولت جدید فعالیت رسمی خود را برای انجام کارهای در پیش رو حداکثر تا پایان ماه آوریل امسال شروع کند.

احتمال دارد که پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات زودهنگام پارلمانی از سوی کمیسیون انتخابات در20 ماه مارس، حداکثر تا 30 مارس امسال شرایط برای ساختار جدید مجلس جهت انتخاب رییس جدید پارلمان فراهم شود و رای گیری در این نهاد اجرایی با قید فوریت برای تصویب قانون تشکیل دولت و وزیران انجام شود و بلافاصله نخست وزیر و اعضای کابینه دولت انتخاب شوند.

طبق قوانین صربستان برای تشکیل دولت، رییس جمهور نماینده حزب و یا ائتلاف چند حزب را که در مجلس از حمایت اکثریت نمایندگان برخوردار است، برای تشکیل دولت معرفی می کند و شخص انتخاب شده برای ریاست دولت جدید باید حداکثر در یک ماه برنامه دولت و افراد کابینه خود را به مجلس جهت کسب اعتماد معرفی کند.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد: در حالی که حزب راست میانه پیشرو صربستان یا ˈاس ان اسˈ هجده ماه پس از روی کار آمدن مجبور به برگزاری انتخابات شد،ˈالکساندر ووچیچˈرهبر این حزب تلاش می کند تا قدرت خود را برای چهار سال آتی درعرصه سیاسی صربستان افزایش دهد.

نظرسنجی ها نشان می دهد وی احتمالا 40 درصد آرا را به دست می آورد و ممکن است نخست وزیر این کشور شود.

حزب مخالف تحت رهبری دموکرات ها که بعد از برکناری ˈاسلوبودان میلوشویچˈ رییس جمهوری پیشین یوگسلاوی درسال 2000 تا سال 2012 قدرت را در دست داشتند، در مورد اعطای قدرت بیش از حد به ووچیچ به رای دهنده ها هشدار داده است.

ووچیچ از اصلاحات اقتصادی عمیق در صربستان و کاهش بخش دولتی این کشور همچنین قوانین پرداخت مستمری و بازنشستگی و کار حمایت می کند.

نظرسنجی ها نیز نشان می دهد حزب سوسیالیست ˈایویتسا داچیچˈ نخست وزیر کنونی صربستان و حزب ˈدمکرات های دراگونˈ تحت امر شهردار پیشین بلگراد با فاصله نسبتا زیادی از حزب پیشرو قرار دارند.

کاهش درصد بیکاری، بهبود وضعیت زندگی و رفاه اجتماعی که نیاز های مردم محسوب می شوند محور تبلیغات انتخاباتی تمام احزاب سیاسی از جمله حزب سوسیالیست را تشکیل می دهند.

اروپام**2061**9157 ** 1485** 1064
کد N184226

وبگردی