آفتاب

ابراز تاثر آمریکا از مرگ فعال چینی حقوق بشر

ابراز تاثر آمریکا از مرگ فعال چینی حقوق بشر

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن از شنیدن خبر مرگ کائوشونلی، فعال حقوق بشر چینی که ماه سپتامبر به دلیل تحصن در محل وزارت امور خارجه چین دستگیر شد شدیدا "متاثر" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خبر مرگ کائو شونلی، فعال حقوق بشر چینی روز جمعه پس از آن اعلام شد که نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو آغاز گردید. ماه نوامبر گذشته چین با مناقشه فراوان سرانجام به عضویت در این شورا انتخاب شد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت، آمریکا شدیدا از بابت خبر درگذشت کائوشونلی، فعال حقوق بشر چینی در بیمارستانی در پکن متاثر است. ما به خانواده او تسلیت می‌گوییم.

کائوشونلی پیشتر با برخی فعالان دیگر از ماه ژوئن به مدت دو ماه در محل وزارت امور خارجه چین دست به تحصن زد تا از عموم بخواهد در گزارش حقوق بشر ملی مشارکت کنند.

مقامات چینی مانع رفتن وی به شهر ژنو به منظور حضور در یک برنامه آموزشی حقوق بشر در ماه سپتامبر شدند. وی در ماه اکتبر به اتهام نزاع و تحریک به ناآرامی رسما بازداشت شد.

یک گروه فعالان چینی به نام گروه حقوقی بشر در چین ماه گذشته میلادی به نقل از وکیل کائوشونلی فاش ساخت که وی در زندان از بیماری کبد و سل رنج می‌برد. به گفته یکی از وکلای شونلی مقامات چینی سرانجام پس از وخامت حال وی اجازه به بستری او در بیمارستان دادند اما وی در این بیمارستان در پکن جان باخت.

جن ساکی اضافه کرد: ما همچنان نسبت به وضعیت حقوق بشر در چین نگران هستیم و همچنان از مقامات چین می‌خواهیم همه آزادی‌ها و حقوق شهروندان چینی را تضمین کند.

انتهای پیام

کد N184059

وبگردی