آفتاب

کابینه مصر: با تروریست ها قاطعانه برخورد می کنیم

کابینه مصر: با تروریست ها قاطعانه برخورد می کنیم

تهران – ایرنا - دولت موقت مصر پس از برگزاری جلسه ای اضطراری از افزایش سطح تدابیر امنیتی و برخورد قاطع با تروریست ها در این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری ˈالجزیرهˈ، کابینه موقت مصر در پایان جلسه ای اضطراری که تا بامداد روز یکشنبه به طول انجامید با صدور بیانیه ای اعلام کرد با مهاجمان به شهروندان و تاسیسات دولتی قاطعانه برخورد خواهد کرد.

در این بیانیه تاکید شده است طبق قانون اساسی که در ماه ژانویه (دی/بهمن) به همه پرسی گذاشته شد، پرونده های حمله به ارتش در دادگاه های نظامی رسیدگی خواهد شد.

دولت همچنین دستور داد به منظور مقابله با شورش هایی که از زمان برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری در ماه ژوییه (تیر ماه) آغاز و به کشته شدن بیش از 200 سرباز و نیروی امنیتی این کشور منتهی شد، تدابیر امنیتی تشدید شود.

این جلسه پس از آن برگزار شد که روز گذشته افراد مسلح در یک ایست بازرسی در قاهره شش سرباز مصری را به ضرب گلوله کشتند.

دو روز قبل از این حمله نیز افراد مسلح با یورش به اتوبوس حامل نظامیان در قاهره یک سرباز مصری را از پا درآوردند.

بیشتر حملات علیه نظامیان در شبه جزیره سینا صورت گرفته است اما مهاجمان طی ماه های گذشته دامنه حملات خود را به دلتای نیل و قاهره پایتخت این کشور نیز گسترش داده اند.

دولت مصر عمدتا اخوان المسلمین را عامل این حملات معرفی کرده است. این در حالی است که حزب مذکور دهها سال قبل از خشونت کناره گیری کرد و از آن زمان تا کنون هر گونه اتهام مبنی بر دست داشتن در حملات خشونت آمیز را تکذیب کرده است.

گروهی تروریستی موسوم به ˈانصار بیت المقدسˈ مسئولیت مهم ترین حملات اخیر از جمله انفجار خودروی بمب گذاری شده در مقابل مقر پلیس در قاهره و سرنگونی یک فروند بالگرد نظامی در صحرای سینا را بر عهده گرفته است.

این گروه روز جمعه گذشته در بیانیه ای از کشته شدن یکی از بنیانگذارانش خبر داد. طبق این بیانیه ˈتوفیق محمد فریجˈ هفته گذشته در اثر انفجار بمب حرارتی که در خودرویش قرار داشت در یک حادثه رانندگی به هلاکت رسید.

الجزیره افزود: گروه مذکور حملات مصر را انتقامجویی از ارتش و سرکوب حامیان مرسی اعلام کرده است.

مرسی در نخستین انتخابات دمکراتیک ریاست جمهوری سال 2011 در مصر و به دنبال سرنگونی حکومت ˈحسنی مبارکˈ دیکتاتور سابق این کشور به ریاست جمهوری رسید.

دوره یک ساله مرسی در قدرت، دو دستگی شدیدی در مصر به همراه داشت و ارتش این کشور در بحبوحه اعتراض های مردمی علیه وی، او را از قدرت برکنار کرد.

از زمان برکناری مبارک از قدرت و دستگیری وی، حامیانش تقریبا به صورت منظم اعتراض هایی را بر پا کرده اند که درگیری های خونین با نیروهای امنیتی و مخالفان مرسی را به همراه داشته است.

در این میان، ارتش مصر نیز به منظور مقابله با حملات تروریستی، نیروهای مسلح به منطقه سینا اعزام کرده و غالبا افراد مسلح مظنون را هدف حملات هوایی قرار داده است.

دولت قاهره هم اکنون سرگرم تدارک انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است بهار سال جاری میلادی برگزار شود. پیش بینی ها حاکی از آن است که ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع دولت موقت مصر که حکومت مرسی را سرنگون کرد، در این رقابت ها نامزد شده و برنده میدان خواهد بود.

خاورم**9156 *1446
کد N184057

وبگردی