آفتاب

سایه سنگین فرش چین بر ‌قالی کرمان

سایه سنگین فرش چین بر ‌قالی کرمان

رییس اتحادیه صنف فرش دستباف کرمان گفت: به اعتقاد من فرش کرمان در حال زنده شدن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "محمدرضا وزیری‌نسب" شامگاه شنبه در جلسه ستاد توسعه فرش استان کرمان اظهار کرد: هرچند که در کرمان جای مناسب جهت برگزاری نمایشگاه فرش نیست اما با این وجود در نمایشگاه اخیر فرش کرمان سرافراز بوده و خیلی بهتر از استان‌های معروف دیگر ظاهر شد.

وی افزود: شهرت کرمان در صنعت فرش از راور نشأت می‌گرفته اما در حال حاضر قالی راور چندان رونق ندارد زیرا مشاهده می‌شود که 50 قالی با یک نقش و طرح تکراری بافته می‌شوند و مطابق میل خریدار امروزی نیست، اما خوشبختانه شهرستان زرند قالی‌های مرغوبی در استان تولید می‌کند.

وزیری‌نسب با اشاره به اینکه تحریم‌ها موجب بهتر شدن و تغییر فرش کرمان شده است، بیان کرد: مشتری‌های فرش دستباف از طبقه خاص هستند، بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا دیگران نیز بتوانند از این هنر گرانبها برخوردار شوند.

رییس اتحادیه قالی‌شویی کرمان تصریح کرد: هم اکنون در استان کرمان قالی‌های خوبی تولید می‌شود که مایه خوشحالی و آبروست، بنابراین تولید 50 قالی خوب بهتر از بافتن پنج هزار قالی نامناسب است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تولید هر فرش دستباف کرمان به اندازه 10 کامیون فرش ماشینی ارزش دارد، گفت: اگر به رنگ فرش توجه شود، اوضاع بهتر خواهد شد، ضمن اینکه صادرات فرش هم بایستی سامان بگیرد.

خروج سالانه 10 هزار متر قالی از استان کرمان

وزیری‌نسب افزود: همواره فرش کرمان از تهران به خارج از کشور صادر می‌شد، با این حال در گذشته و در زمان رونق فرش، سالانه 10 هزار متر قالی از کرمان خارج می‌شد.

رییس اتحادیه صنف فرش دستباف کرمان یادآوری کرد: بهترین پشم ایران در استان کرمان و در شهرستان‌های بردسیر، بافت و سیرجان یافت می‌شود اما متاسفانه مطلع شدیم چینی‌ها که قبلاً نقشه‌های فرش کرمان و کپی‌برداری از این طرح‌ها را انجام داده بودند، اخیراً نیز به خرید پشم از استان کرمان اقدام کرده‌اند که این سایه سنگین زنگ خطری برای صنعت فرش است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در کرمان بنکدار فرش وجود ندارد، تاکید کرد: با شعار دادن به جایی نخواهیم رسید بنابراین باید آستین همت را بالا زده و برای صنعت ارزنده قالی کرمان گام مهمی برداریم.

انتهای پیام

کد N183430

وبگردی