آفتاب

روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره همه‌پرسی کریمه را وتو کرد

روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره همه‌پرسی کریمه را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی غرب در شورای امنیت سازمان ملل متحد را که در آن همه‌پرسی شبه‌جزیره کریمه بدون اعتبار خوانده شده بود، وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی وتوی روسیه، پیش‌نویس این قطعنامه رد شد. چین نیز به این پیش‌نویس رأی ممتنع داد.

در پیش‌نویس این قطعنامه، همه‌پرسی که قرار است امروز (یک‌شنبه) در مورد پیوستن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه برگزار شود، «بدون اعتبار» خوانده شده بود.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در توضیح این که چرا پیش‌نویس این قطعنامه را وتو کرده است، گفت، مقامات دولت جدید اوکراین با یک کودتا به روی کار آمده‌اند و روسیه به خواسته مردم کریمه احترام می‌گذارد.

از سوی دیگر، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه گفت: روسیه می‌تواند این قطعنامه را وتو کند ولی نمی‌تواند حقایق را وتو کند. روسیه دست به اقدامات بسیار خطرناکی زده است که این اقدامات عواقب زیادی خواهد داشت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت تأکید کرد: وظیفه شورای امنیت است که از صلح و مردم اوکراین دفاع کند.

سامانتا پاور افزود: ما این قدرت جمعی را داریم که اجازه ندهیم تاریخ دوباره تکرار شود. تاریخ برای کسانی که گوش شنوا دارند، درس‌هایی دارد.

انتهای پیام

کد N183227

وبگردی