آفتاب

پرکاری وزارت خارجه در روزهای پایانی سال

پرکاری وزارت خارجه در روزهای پایانی سال

تهران-ایرنا- آخرین روزهای سال 92 در حالی به پایان می رسد که وزارت خارجه کشورمان به خاطر سفرهای متعدد مقامات خارجی به جمهوری اسلامی ایران و دیدارها و گفت و گوهای پیرامون این سفرها، روزهای پرکار و پرترافیکی را سپری می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، شاید این روزها بتوان تهران را یکی از مهمترین مقاصد سفر مقامات دیپلماتیک برشمرد؛ در واقع طی روزهای گذشته شاهد افزایش تقاضا برای سفر هیات های تجاری و سیاسی به ایران بوده ایم که با گذشته قابل مقایسه نیست.

از ابتدای سال جاری میلادی (2014) و پس از توافق ژنو، در کنار سفر مقامات کشورهای همسایه و منطقه ، شاهد تمایل غرب برای گسترش روابط با ایران و همچنین سفرهای متعدد هیات های سیاسی، مقامات و وزرای خارجه از کشورهای اروپایی به تهران هستیم.

سفرهایی که در اغلب آنها بر اهمیت روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاکید می شود و فضای مثبت ایجاد شده در عرصه بین الملل نسبت به ایران را مثبت ارزیابی می کنند.

طی روزها و ماه های گذشته علاوه بر حضور مقامات سیاسی از آسیا و آفریقا شامل روسیه، ترکمنستان، سنگاپور،عراق ،قطر و نخست وزیر ترکیه ،وزرای خارجه کشورهای اروپایی چون ایتالیا، سوئد، بلژیک و لهستان نیز به تهران آمدند.

در کنار این سفرها، تهران ظرف روزها و ماه های گذشته شاهد حضور مقامات سیاسی با وجهه بین المللی مثل کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل بوده که از وجهه بالایی در سطح بین المللی به خصوص نزد کشورهای غیرمتعهد برخوردار است.

اما هفته گذشته سفر کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسوول هماهنگ کننده طرف مذاکره کننده ایران در پرونده هسته ای بیش از همه نگاه ها را متوجه ایران کرد.

وی که ضمن دیدار با ظریف ،دیدارهایی نیز با حسن روحانی رییس جمهور،علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی،علی شمخانی دبیرعالی شورای امنیت ملی و علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک و سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت، درخصوص مسائلی چون پرونده هسته ای ایران، تحولات منطقه مثل بحران سوریه ،بحران اوکراین و موضوعات مهم دیگر مثل تبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران واتحادیه اروپا بحث و تبادل نظر کرد.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون هدف از سفر وی را که برای نخستین بار و بعد از سفر آخرین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شش سال گذشته صورت گرفته، بررسی زمینه همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا عنوان کرد.

سفر اشتون به عنوان وزیر خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به نوعی تنظیم کننده روابط خارجی کشورهای عضو این اتحادیه است از این جهت این سفر می تواند مسیر ارتباطی کشورهایی اروپایی با ایران را هموار کند.

با آغاز هفته آخر اسفند ماه و درست در روزهای پایانی سال 92، ایران بار دیگر میزبان مقامات سیاسی و دیپلماتیکی است که برنامه های کاری خود را برای حضور در تهران و دیدار با مقامات بلندپایه ایرانی تنظیم می کنند.

یکی از این سفرهای مهم حضور «اونگلوس ونیز لوس» وزیرخارجه و معاون نخست وزیر کشور یونان در تهران است.

وزیر امور خارجه یونان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را از ابتدای سال جدید میلادی عهده دار شده است، روز گذشته (جمعه) وارد تهران شد و صبح امروز با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد.

وزیران خارجه دو کشور بعد از گفت و گو پیرامون موضوعات منطقه ای ،هسته ای ،بین المللی و همچنین تقویت روابط دو کشور، در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سفر وزیرامورخارجه و معاون نخست وزیر یونان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به لحاظ تاریخی دارای روابط دیرینه ای با ایران است،از اهمیت بسیاری برخوردار است.این کشور در محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا واقع شده و با وجود بحران های اقتصادی که این کشور در سال های گذشته درگیرآن بود،اما همچنان یونان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار است.

دو کشور ایران و یونان ظرفیت های بالایی برای گسترش روابط دارند. این دو کشور پیش از این سندهای همکاری مختلف همکاری دو جانبه در عرصه های حمل و نقل دریایی، توریسم، کشتیرانی، کشاروزی و... امضا کرده اند.

اگر چه روابط دو کشور طی سال های گذشته و به خاطر فشارهای آمریکا و تحریم های غیرقانونی آن کاهش یافته است،اما عزم دو کشور برای ازسرگیری روابط به خوبی نشان دهنده آینده ای روشن بین تهران و آتن است.

علاوه بر این فردا (یکشنبه) رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان میزبان «ولادیمر ماکی» وزیر خارجه بلاروس از اروپای شرقی و سراج الدین اصل اف وزیرخارجه تاجیکستان از آسیای میانه خواهد بود.این دو مقام سیاسی برای گفت و گو درباره راه های گسترش روابط کشورهایشان با جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کنند.

بلاروس از جمله کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی در شرق اروپا است که همواره روابط سیاسی آن با ایران از ثبات برخوردار بوده و فراز و نشیب چندانی در این روابط دیده نشده و در سال های گذشته سفرها و دیدارهای دیپلماتیک مقامات در سطح وزارتی و ریاستی برقرار بوده است.

روابط سیاسی ،فرهنگی و تجاری ،ایران و تاجیکستان نیز به عنوان دو کشور مسلمان و فارسی زبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.دو کشور پس از امضای توافقنامه ای بین سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان به عنوان کشورهای فارسی زبان منطقه ،سطح روابط آنها را بطور قابل توجهی افزایش دادند و سراج الدین اصل اف وزیرخارجه این کشور نیز به منظور بررسی راه های افزایش همکاری به کشور پهناور جنوبی دریای خزر سفر می کند.

اما یکی از مهمترین سفرهای دیپلماتیک در آخرین روزهای اسفند و سال 92، حضور نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در ایران است .اخضر ابراهیمی که عصر یکشنبه نیویورک را به مقصد تهران ترک می کند، قرار است درباره راه حل های سیاسی بحران سوریه و نیز تقویت روند کمک های انسان دوستانه برای مردم این کشور با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.

ابراهیمی در این سفر علاوه بر دیدار با دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره بحران سوریه رایزنی می کند.

حضورنماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در تهران و گفت و گو پیرامون راه های حل بحران سوریه، نشان می دهد که امروز مقامات سیاسی دنیا علاوه بر درک موقعیت مهم ایران در منطقه ،به راه حل هایی که همواره ایران در طی سه سال گذشته برای پایان دادن به خشونت دراین کشور ارائه می کرد،ایمان آورده اند؛ به ویژه اینکه برگزرای نشست های بین المللی برای حل بحران انسانی سه ساله در کشور سوریه تا امروز بی نتیجه مانده است.

ایران به عنوان متحد استراتژیک سوریه همواره از راه حل های دیپلماتیک و سیاسی جهت حل بحران سوریه استقبال کرده است و با وجود اینکه در نشست های ژنو 1 و 2 حضور نداشت، اما حمایت خود را از دستیابی به هرگونه راه حل سیاسی برای پایان درگیری ها در این کشور اعلام کرده بود.

تاکید مجدد دکتر ظریف در نشست خبری امروزش با وزیرخارجه یونان، بر حمایت ایران از راه حل های سیاسی ودیپلماتیک براساس نظر و دیدگاه مردم سوریه نیز بار دیگر موضع ایران را در این خصوص مشخص کرد.

وزیر خارجه کشورمان امروز همچنین از باز بودن درهای ایران به روی اخضر ابراهیمی خبر داد و گفت: برخلاف برخی کشورهای همسایه که از پذیرش وی خودداری کرده اند ،ایران همیشه با روی گشاده از اخضر ابراهیمی استقبال می کند.

ابراهیمی پیش از این نیز به ایران سفر کرده بود و با مقامات کشورمان از جمله محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و حسن روحانی رییس جمهور دیدارهایی داشت.

اما سفر این بار نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را می توان نشانه آغاز دور جدید فعالیت ها برای حل بحران سوریه دانست ؛ بحرانی که در آن نهاد های بین المللی به دنبال آن هستند که از نفوذ بازیگران مهم منطقه ای مثل ایران استفاده کنند.

هدی یوسف زاده

سیام5**9173**1449
کد N182928

وبگردی