آفتاب

واکنش روزنامه نگار مشهور عرب به طرح فروش جولان به اسرائیل

واکنش روزنامه نگار مشهور عرب به طرح فروش جولان به اسرائیل

تسنیم نوشت:

توطئه خطرناک مخالفان دولت سوریه برای فروش جولان اشغالی به اسرائیل و درخواست مداخله نظامی این رژیم در سوریه هدیه‌ای گرانبها برای بشار اسد بود.
 «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود در نشریه "رأی‌الیوم" نوشت: دکتر کمال اللبوانی عضو هئیت مؤسسان ائتلاف ملی سوریه هدیه بسیار گرانبهایی به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه داد، این هدیه زمانی بود که وی اعلام کرد که روی پروژه‌ای متمرکز شده است که بر اساس آن قرار است بلندی های جولان در بخش سوری آن را به اسرائیل بفروشد و در مقابل امنیت این منطقه تأمین شود. این اظهارات ضربه‌ای قوی به آمال و آرمانها عربی و اسلامی در بازپس‌گیری حقوق غصب شده فلسطینی‌ها و حمایت این گروه از قوی ترین پروژه های اسرائیلی بود.

خطرناک‌تر این که آقای اللبوانی بیهوده از درخواست از اسرائیل برای دخالت نظامی در راستای حمایت از مخالفان سوری و براندازی بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب این کشور به مساحت صد کیلومتر مربع سخن نمی‌گوید.

این پیشنهاد سخاوتمندانه دکتر اللبوانی که بدون همه پرسی از مردم سوریه یا حتی مشورت با آنها مطرح شده، مصداق واقعی سخنی است که دولت سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور مطرح و اعلام کرد که این کشور در معرض توطئه‌ای برای تخریب دولت و به فرسایش بردن ارتش و تجزیه این کشور به دولت‌های کوچک بر اساس ماهیت طایفه‌ای و فرقه‌ای قرار دارد.

هنگامی که این مقام مخالف دولت این پروژه غافلگیر کننده را مطرح کرد، می‌توان گفت وی نقشه راه مخالفان در آینده مورد نظر خود را ترسیم کرده و نشان می‌دهد که گام‌هایی در ائتلاف راهبردی این گروه‌ها با اسرائیل برای براندازی دولت بشار اسد در سوریه وجود دارد و در مقابل این اقدامات، قرار است اسرائیل مزد خود را با دستیابی به بلندی های جولان دریافت کند، این پروژه‌ای است که وی با اجرای آن می‌خواهد به انور سادات سوریه تبدیل شود.

من اعتقاد ندارم که دکتر اللبوانی تنها نظریه پرداز این پروژه باشد. جریانهای عربی و خارجی زیادی پشت پرده این ماجرا وجود دارند که وی را به عنوان ویترین و آلت دست اعلام رسمی این پروژه انتخاب کرده اند، آنهم در عملیاتی کاملا دقیق و حساب شده که جزئیات بیشتری از آن در روزهای آینده نمایان خواهد شد.

دکتر اللبوانی در شماره دیروز روزنامه العرب چاپ لندن فاش کرده که پروژه وی یک پروژه مشترک سوری - بین‌المللی است که درباره آن با قدرت‌های بزرگ و افسران ارشد و فرماندهان ارتش آزاد توافق شده است، این بدان معنی است که این پروژه بدون برنامه نبوده و نتیجه تماس‌های فشرده با گروه‌های سوری و عربی و بین‌المللی است که با میزبانی آمریکا و غرب صورت گرفته است.

تصادفی نیست که این پروژه تنها ده روز بعد از دیدار فرماندهی ائتلاف ملی سوری در استانبول و انتخاب عبدالامیر الاله به عنوان رئیس ستاد ارتش آزاد سوریه و جانشینی وی به جای سلیم ادریس و انتخاب فرماندهان جدید برای یگان های نظامی مختلف آن مطرح شده است.

همچنین شاید تصادفی نباشد که روزنامه معاریو اسرائیل فاش کرد که سرتیپ البشیر بعد از مداوا در یکی از بیمارستان های اسرائیل به دست سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) آموزش های نظامی را دیده و تا زمان نوشتن این مقاله هنوز هیچ واکنشی در رد این خبر از سوی البشیر یا دیگران اعلام نشده است.

برخی گروه های مخالفان سوریه و حامیان آنها همواره در ادبیات خود تاکید می کنند که دولت سوریه حمایت‌هایی را از اسرائیل دریافت می‌کند و به دنبال جلب منافع آن هستند، این در حالی است که در عمل فاش می کنند که عکس این مطلب صحیح است و روابط آنها با اسرائیل یا لااقل روابط برخی از آنها بسیار قدیمی‌تر است و به این روابط افتخار می‌کنند.

دکتر اللبوانی سند برائت اسرائیلی‌ها را با وجود تمام جنایت های آنها علیه امت عربی صادر کرده و در این راستا تنها به فروش جولان نیز بسنده نکرده است، بلکه قدس و باقی اراضی اشغالی عربی را نیز روی آن گذاشته و صفت توسعه طلبی را از اسرائیل برداشته و آن را به ایران نسبت داده است، این همان کاری است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل همواره دنبال می کند.

در اینجا به متن سخنان اللبوانی به صورت کلمه به کلمه اشاره می‌کنیم که گفته است: «گفته می‌شود اسرائیل دولتی توسعه طلب است... این درست است... اما توانمندیهای توسعه طلبی اسرائیل چیست؟ چندین روستا در اطراف قدس؟ بخش هایی از وادی عربه؟ اما به توانمندی‌های توسعه طلبی ایران نگاه کنید که تا یمن و عربستان سعودی و سوریه و لبنان و عراق و بحرین و سایر کشورهای خلیج فارس نیز کشیده است، پس کدام طرف توسعه طلب‌تر است، اسرائیل یا ایران؟».

دکتر اللبوانی البته در این غزلسرایی خود برای اسرائیل که تمام جنایات این رژیم علیه ملت سوریه و اعراب و فلسطینی‌ها را نادیده گرفته، فراموش کرده که این رژیم اراضی سوریه و لبنان و تمام فلسطین را اشغال کرده و بیش از سیصد کلاهک اتمی در اختیار دارد و ناوگان عظیمی از تسلیحات کلاسیک و شیمیایی در اختیار دارد.

من شخصا با خواندن این بند از سخنان اللبوانی که آن را نیز به صورت حرف به حرف بازگو می کنم، دچار سرگیجه شدم: بین دخالت‌های اسرائیل در جنوب لبنان و دخالت در سوریه تفاوت وجود دارد، دخالت اسرائیل در جنوب لبنان به عنوان یک قدرت اشغالگر بود، اما دخالت در سوریه به عنوان یک قدرت آزادیبخش خواهد بود.

من دچار سرگیجه شدم، چرا که هرگز در زندگی‌ام تصور نمی کردم که یک عرب مسلمان، اسرائیل را در سوریه یا هر کشور عربی دیگر یک قدرت آزادیبخش بخواند. من 12 ساعت صبر کردم تا شاید از حتی یک مخالف سوری یا یکی از رهبران آنها یا حتی یک فرد عادی بشنوم که این اظهارات و پروژه اللبوانی اعتراض کند، اما دیدم که هیچ محکومیتی از آنها مطرح نشد و هرگز خود را از این اشتباه مبرا نداشتند و احتمالا انتظار من طولانی خواهد بود.

من بار دیگر می گویم که این پروژه توطئه‌آمیز علیه امت عرب و اسلام و آرمان اصلی آن تصادفی و غیر حساب شده نیست، بلکه نتیجه توطئه بزرگی است که جزئیات آن طراحی و نقش‌ها با دقت توزیع شده و کشورهای عربی نیز برای انجام آن داوطلبانه میلیاردها دلار هزینه می کنند و ماهواره‌های بزرگ خود را برای پیروزی آن به کار می گیرند.

من احساس می کنم که آغاز چهارمین سال بحران سوریه که از روز شنبه خواهد بود، می تواند مرحله‌ای جدید از دخالت های آشکار نظامی اسرائیل در سوریه و تشکیل جبهه‌ای عربی- اسرائیلی برای اشغال دمشق از جبهه جنوبی و مشخصا شهر درعا باشد. وقتی که جان کری وزیر خارجه آمریکا با هیئت عربی مخالفان در ژنو دیدار کرد و گفت که در مرحله آینده جبهه جنوبی سوریه داغ خواهد بود، هرگز به مخیله ما خطور نمی کرد - و از این باب عذرخواهی می کنیم- که این داغ شدن به دست اسرائیل و سامانه موشک های پاتریوت آمریکایی که در اختیار این رژیم قرار دارد، دنبال شود، موشک‌هایی که می تواند منطقه ممنوع پروازی را ایجاد کند.

من کارشناس نظامی نیستم، اما تاریخ خیلی نزدیک است و نشان می دهد که تمامی کسانی که منطقه پرواز ممنوع ایجاد کرده یا یک سرزمین عربی را اشغال کرده و آن را به منطقه بی‌طرف تبدیل کرده‌اند، در لبنان یا عراق یا نوار غزه شکست خورده اند، اسرائیل در صدر این لیست قرار دارد، من اعتقاد ندارم که منطقه پرواز ممنوع در سوریه نیز از این قاعده مستثنی باشد.

درست است که پرونده دولت سوریه در مورد تجاوز به حقوق بشر و کشتار و شکنجه مردم سیاه است، اما این نمی‌تواند توجیهی برای فروش جولان به اسرائیل و عقب نشینی از قدس و دادن چک سفید امضای بی‌گناهی به اسرائیل در قبال تمام جنایت هایی باشد که این رژیم علیه سوری‌ها و عرب‌ها و مسلمانان اعمال می‌کند.

49261

کد N182807

وبگردی