آفتاب
تکفیری های انگلیسی در راه بازگشت از سوریه/

تهدید جدید امنیتی اروپا

تهدید جدید امنیتی اروپا

تهران-ایرنا- پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی ˈفایننشال تایمزˈ نوشت: تکفیری های تبعه انگلیسی که به سوریه رفته اند و در حال بازگشت به کشور هستند؛ تهدید امنیتی جدیدی برای انگلیس و اروپا هستند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، بیش از نیمی از ماموران ضدتروریستی ام آی 5 در ماه های اخیر ماموریت یافته اند در مورد انگلیسی هایی فعالیت کنند که به سوریه رفته و اکنون در حال بازگشت به کشور خود هستند. این وضعیت از تشدید تهدیدهای امنیتی تکفیری های اروپایی خبر می دهد.

تغییر قابل توجه در تمرکز فعالیت های این سازمان نشان می دهد چشم انداز فعالیت های تروریستی چه میزان در ماه های اخیر تغییر کرده است. مقامات امنیتی انگلیس می گویند بحران سوریه بزرگترین خطر تروریستی در برابر غرب بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 تلقی می شود.

دستگیری تکفیری های انگلیسی و افراد مرتبط با آنها در ماه های اخیر افزایش یافته است تا از انجام حملات تروریستی در انگلیس جلوگیری شود و به گفته مسئولان سازمان های امنیتی این دستگیری ها دست کم مانع از انجام یک توطئه تروریستی شده است. براورد می شود تاکنون 400 انگلیسی به سوریه رفته باشند و بیش از نیمی از آنها به کشور برگشته اند که تعدادی به دلیل تجربه ای که پشت سر گذاشتند، به افراط و تندروی روی آورده اند.

بحران سوریه به مرکزی برای جذب افراطی ها در سراسر جهان تبدیل شده است، بسیاری از آنها جنگ سوریه را دفاع از فرقه خود و اولین گام به سوی تشکیل خلیفه گری اسلامی در خاورمیانه می دانند.

کارشناسان برآورد می کنند، بیش از دو هزار تکفیری مسلح از سراسر اروپا به سوریه رفته اند، در حالیکه بعضی از آمارها نیز از عزیمت تنها دو هزار نفر از اتباع فرانسه به سوریه خبر می دهد.همچنین گفته می شود شمار زیادی از اعضای پیشین القاعده نیز از کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا به سوریه رفته اند. این وضعیت باعث شده است بحران سوریه به مهم ترین نقطه برای تندروها بعد از درگیری های افغانستان و هجوم اتحاد جماهیر شوروی سابق به این کشور در سال 1979 تبدیل شود.

ˈاندرو پارکرˈAndrew Parker، رییس ام آی 5 اخیرا گفت: تحقیقات در مورد تکفیری های انگلیسی که به سوریه رفته اند، با تعداد بیشتری از ماموران دنبال می شود.

ˈجیمز بروکنشایر/James Brokenshireˈ وزیر مهاجرت و امنیت انگلیس، نیز در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت: مشکلی که افراطی های بازگشته از سوریه برای انگلیس پدید می آورند تا زمانی ادامه خواهد داشت که بحران سوریه پایان نیابد.

وی با اشاره به اینکه نمی دانیم تعداد انگلیسی هایی که به سوریه می روند افزایش یا کاهش می یابد، افزود: تشکیلات امنیتی و نیروهای پلیس با مسائل مربوط به سوریه تا آینده طولانی روبه رو می شوند.

بروکن شایر یادآور شد: مساله این است که افراطی هایی که به سوریه رفته اند با اعضا و گروه های وابسته به القاعده ارتباط پیدا و در بازگشت به کشور خطری برای امنیت ایجاد کنند.

از این گذشته دولت در حال رایزنی با شماری از شرکت های اینترنتی است تا به شکل بهتری بتواند بر محتوای سایت ها نظارت کند. مقامات امنیتی اخیرا مجوز ویژه ای از گوگل دریافت کردند تا بتوانند محتوای وب سایت اجتماعی یوتیوب را بررسی کنند.

اروپام**9157**1856
کد N182740

وبگردی