آفتاب

سومین سالگرد جنگ داخلی و تقسیم ارضی سوریه

سومین سالگرد جنگ داخلی و تقسیم ارضی سوریه

"در حالی که در سوریه درگیری‌های روزانه میان گروه‌های شورشی و نیروهای وابسته به حکومت این کشور در جریان است، وضعیت این کشور بی ثبات است و ما در اینجا قصد داریم نقشه‌ای از وضعیت کنترل اراضی سوریه را ارائه دهیم."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشته است: « در سال 2012 برای زمانی کوتاه ارتش به سرعت شکل گرفته شورشیان سوری به شهر حلب حمله کردند و ناظران خارجی به دنبال این حمله پیش‌بینی سقوط حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را داشتند.

اما با وجود آنکه نیروهای مخالف حکومت سوریه مصمم به سرنگون کردن این حکومت بودند تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند و با گذشت سه سال پس از جنگ داخلی سوریه، بشار اسد، با حمایت همپیمانانش از امنیت برخوردار است.

برطبق برآوردها تاکنون در جنگ داخلی سوریه 140 هزار تن کشته شده و میلیون‌ها تن نیز از خانه‌های خود آواره شده‌اند. سوریه اکنون کشوری چند تکه است که بخش‌های زیادی از آن در کنترل مجموعه‌ای از گروه‌های شورشی رقیب با یکدیگر قرار دارد.

جنگ داخلی سوریه سه سال پیش، پس از آن آغاز شد که مخالفان دولت سوریه دست به سلاح برده و حملات خود را برای عقب راندن نیروهای امنیتی دولت سوریه از مناطق‌شان گسترش دادند.

در مدت زمان سریعی سوریه دچار جنگ داخلی شد و گروه‌های شورشی مسلح با نیروهای وابسته به دولت درگیر شدند. اکنون بخش‌های زیادی از کشور سوریه در کنترل ملغمه‌ای از نیروهای وابسته به دولت، شورشیان، کردها و افراط‌ گران قرار دارد و نقشه قرار داده شده نیز این مناطق را نشان می‌دهد.

این مناطق تحت کنترل عمدتا بازتاب ترکیب قومیتی سوریه هستند که چندین دهه وجود داشته‌ است. شهر اللاذقیه که محل تولد بشار اسد بوده و عمده جمعیت آن علوی‌ها هستند تحت کنترل شدید دولت سوریه قرار دارد و نیروهای موسوم به شبیحه نیز برآن مسلط هستند.

دیگر پایگاه‌های دولت سوریه در طول مرز این کشور با لبنان تحت حفاظت نیروهای حزب‌الله لبنان هستند. کردها که حدود 15 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند اخیرا خودمختاری اعلام کرده و نفوذ خود را در شمال شرق گسترش داده و دولت خود را در این مناطق تشکیل دادند.

کردها توسط مقامات سوریه و نیروهای امنیتی این کشور که با شورشیان در حال مبارزه هستند عمدتا به حال خود رها شده‌اند.

در حالی که در سوریه زمانی مخالفان عمدتا میانه‌رو و سکولار بوده و قصد داشتند تحت پرچم ارتش آزاد سوریه بجنگند اما به تدریج گروه‌های شورشی هرچه بیشتر در هم شکسته شدند.

در دو سال گذشته گروه‌هایی نظیر جبهه النصرة و گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش ظهور پیدا کردند در حالی که گروه داعش عمدتا از شبه نظامیان خارجی تشکیل شده و حتی هسته مرکزی القاعده نیز آن را بیش از حد افراط‌گر تلقی می‌کند. هر دو گروه توسط سازمان ملل به عنوان گروه‌های تروریستی تعیین شده و در مذاکرات صلح ژنو در اوایل سال جاری میلادی نماینده‌ای نداشتند. هدف این گروه‌ها سرنگونی حکومت بشار اسد و استقرار یک امارت اسلامی در سوریه است.

جنگ داخلی سوریه اکنون فراتر از یک درگیری میان دو گروه دشمن با یکدیگر بوده و پیچیده شده است و شورشیان میانه رو و مخالفان افراط گر وابسته به القاعده با یکدیگر برای به دست گرفتن کنترل مناطق درگیر هستند.

شدیدترین درگیری‌ها مربوط به شهرهای حلب، دمشق و حمص بوده و نزدیک به یک سوم از مجموع تلفات جنگ داخلی سوریه به تنهایی مربوط به این سه شهر بوده است. اردوگاه الیرموک که زمانی میزبان صدها هزار آواره فلسطینی و تبعه سوری بود اکنون یکی از چند منطقه حاشیه پایتخت سوریه است که توسط ارتش این کشور به منظور مقابله با نیروهای شورشی محاصره شده‌ است.

در حال حاضر چیزی حدود 20 هزار نفر در اردوگاه الیرموک ساکن هستند و تحت محاصره‌ای که در اواخر سال 2012 علیه آن‌ها آغاز شد و در ژوئیه سال گذشته میلادی به دلیل ورود شبه نظامیان النصرة و داعش تشدید شد، زندگی می‌کنند.»

انتهای پیام

کد N182599

وبگردی