آفتاب

انگلیس خواستار واکنش محکم و یکپارچه اتحادیه اروپا به اقدامات روسیه شد

انگلیس خواستار واکنش محکم و یکپارچه اتحادیه اروپا به اقدامات روسیه شد

لندن – ایرنا – وزیر خارجه انگلیس با ابراز تاسف از بی نتیجه ماندن مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و انگلیس درباره بحران اوکراین، خواستار واکنش محکم و یکپارچه اتحادیه اروپا به اقدامات روسیه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه انگلیس، ˈویلیام هیگˈ گفت: اینکه در مذاکرات روز شنبه جان کری و سرگئی لاوروف در لندن درباره بحران اوکراین پیشرفتی دیپلماتیک حاصل نشد، عمیقا باعث تاسف است.

وی افزود: جان کری بطور خستگی ناپذیری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش کرد و این در اختیار روسیه بود که موفقیت مذاکرات را تضمین کند.

ˈمن متاسفم که روسیه از این فرصت برای تغییر رویه خود استفاده نکرد و همچنان به دنبال حمایت از همه پرسی نامشروع و غیرقانونی در شبه جزیره کریمه است.ˈ

مذاکرات شش ساعته وزیران خارجه آمریکا و روسیه روز گذشته بدون توافق مشخصی در لندن پایان یافت.

هیگ گفت: انگلیس قویا بر این باور است که اتحادیه اروپا باید واکنشی محکم و یکپارچه به این موضوع نشان دهد. زمان برای به اجرا گذاشتن اقدامات و محدودیت های سخت که قبلا توسط اتحادیه اروپا توافق شده، فرا رسیده است.

وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در شهر بروکسل تشکیل جلسه می دهند تا درباره بحران اوکراین و واکنش اتحادیه در قبال روسیه تصمیم گیری کنند.

وزیر خارجه انگلیس در عین حال اظهارداشت: درهای دیپلماسی و گفت و گو همچنان باز است و ما به دولت روسیه تاکید می کنیم که گام های عملی برای کاهش تنش و آغاز گفت و گوهای مستقیم با دولت اوکراین بردارد.

وی افزود: موضع ما در قبال نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین کاملا روشن است و ما در کنار مردم آن کشور برای تصمیم گیری در مورد آینده خود فارغ از ارعاب و مداخله خارجی ایستاده ایم.

مذاکرات دیروز وزیران خارجه آمریکا و روسیه، آخرین تلاش دیپلماتیک برای کاهش تنش در اوکراین در آستانه همه پرسی روز یکشنبه در شبه جزیره کریمه بود.

منابع آگاه می گویند خواسته اصلی آمریکا در این مذاکرات لغو یا تعویق همه پرسی در شبه جزیره کریمه بوده، خواسته ای که روسیه آن را نپذیرفته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا همه پرسی در شبه جزیره کریمه را نامشروع و غیرقانونی می دانند و متقابلا روسیه نیز دولت موقت در ˈکی یفˈ را نامشروع و نتیجه نوعی کودتا می داند.

روزنامه گاردین لندن در گزارشی نوشت: پس از مذاکرات بی نتیجه جان کری و سرگئی لاوروف در لندن، بحران اوکراین وارد مرحله جدید و خطرناکی شده است.

این روزنامه افزود: این ناکامی دیپلماتیک، به همراه موضوع برگزاری همه پرسی در کریمه و تصمیم روزجمعه روسیه برای استقرار نیروهای بیشتر (در کریمه و مناطق مرزی اوکراین) باعث تشدید رویارویی مسکو با غرب خواهد شد.

گاردین نوشت: ˈهمه پرسی یکشنبه آینده که نتایج آن مبنی بر جدایی کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه، تقریبا بطور قطعی از هم اکنون قابل پیش بینی است، تحریم های فوری غرب علیه روسیه را به دنبال خواهد داشت.ˈ

اروپام**345
کد N182429

وبگردی