آفتاب
در کنفرانس خبری با ظریف

وزیر خارجه یونان: در روابط با ایران انعطاف‌پذیری داریم

وزیر خارجه یونان: در روابط با ایران انعطاف‌پذیری داریم

وزیر خارجه یونان با اشاره به روابط تاریخی این کشور با تهران اظهار کرد: در روابط با ایران انعطاف‌پذیری داریم تا بتوانیم روابط دوجانبه خود را فورا افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اوانگلوس ونیزلوس معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از دیدارش با وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی در رابطه با برنامه‌های اتحادیه اروپا در خصوص مبارزه با گروه‌های تروریستی گفت: یونان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و در این رابطه برنامه‌های از پیش تعیین شده دارد. خانم اشتون به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا نماینده دائم اتحادیه اروپا و شورای اروپا است و مبارزه همیشگی علیه تروریسم یکی از اولویت‌های اتحادیه اروپا و جهان است و در این زمینه ما باید اقدامات و همکاری‌های زیادی با ایران در این رابطه انجام دهیم.

وی گفت: ما پتانسیل‌های زیادی برای همکاری با یکدیگر داریم که در زمینه مبارزه با تروریسم با همدیگر همکاری کنیم.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان همچنین درباره موضوعات مورد گفت‌وگو در سفرش به تهران با ظریف گفت: ما گفت‌وگو‌هایی درباره رابطه دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشتیم و از این جهت فرصتی برای ما به عنوان دولت یونان و همچنین رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بود که در این گفت‌وگو‌ها بر روابط تاریخی خوب و قوی دو کشور تاکید کنیم. ایران و یونان نماینده فرهنگ و تمدن بسیار تاریخی هستند و تاریخچه مشترک فرهنگی به ما کمک می‌کند که نه تنها برای آینده بلکه برای موضوعات دقیق مورد مذاکره در نشست‌های بعدی هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی همچنین گفت که در مذاکرات امروزش در تهران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز گفت‌وگو‌هایی انجام داده است و افزود: مذاکرات مربوط به آن برای ما دستاورد خوبی است و تعهد و تصمیم و قاطعیت ما در مسیر تکمیل این مذاکرات هسته‌ای است تا به توافق جامعی برای راه‌حل نهایی این مساله و از بین برداشتن تحریم‌ها دست یابیم.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان گفت: در این دوره انتقالی و پس از توافق‌نامه موقت این امکان وجود دارد که درباره موارد مشخصی در روابط دوجانبه همکاری بکنیم. بین ایران و یونان موضوعاتی وجود دارد که براساس آن می‌توانیم همکاری‌های مالی و اقتصادی خود را شتاب ببخشیم و در زمینه‌های مخلتف آن را فعال کنیم. در مذاکراتی که امروز انجام شد توافق هسته‌ای پیش‌شرط سیاسی برای انجام پروژه‌های خصوصی و اقتصادی بین ایران و کشورهای دیگر بود.

اوانگلوس ونیزلوس اضافه کرد: یونان به عنوان رئیس اتحادیه اروپا در زمان حاضر و یک عضو این اتحادیه سیاست‌های آن را قبول می‌کند و به دلیل روابط تاریخی و فرهنگی بین دو کشور بدیهی است که ما انعطاف‌پذیری داریم تا بتوانیم روابط دوجانبه خود را فورا افزایش دهیم و ما احتمالات موجود را بررسی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه یونان با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای از دیگر موضوعات مورد مذاکره با وزیر امور خارجه ایران بود توضیح داد: درباره تحولات در سوریه گفت‌وگو‌هایی انجام شد البته پس از نشست سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو‌هایی در این باره داشتیم. فرصت خوبی برای ما بود که سیاست‌های خود را در قبال مسائل بین‌المللی با یکدیگر مطرح کنیم از جمله درباره مشکل قبرس نیز رایزنی کردیم ضمن اینکه بحران اوکراین و مسائل بشردوستانه در سوریه مورد رایزنی قرار گرفت.

وی تاکید کرد که یونان آمادگی دارد تماس‌های سیاسی خود را با تهران در عالی‌ترین سطوح ادامه دهد.

وزیر امور خارجه یونان همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و موضوعات مذاکره شده در دیدارش با ظریف و پیشنهادات عملی یونان در این باره نیز گفت: وظیفه بین‌المللی ریاست اتحادیه اروپا تسهیل اجرای مکانیزم‌ها و توافق‌نامه‌های کنونی در رابطه با ایران است و اجرای کامل این توافق‌نامه هسته‌ای یکی از پیشرفت‌های مهم است. امیدواریم این توافق‌نامه هرچه زودتر اجرایی شود و ما بتوانیم براساس آن همکاری‌های خود را با تهران ادامه دهیم.

وی همچنین در رابطه با سفر اخضر ابراهیمی به تهران نیز گفت: به آقای اخضر ابراهیمی ابراز ارادت می‌کنیم. ما از ادامه تلاش‌های لازم برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک و سیاسی در سوریه حمایت می‌کنیم. یونان در چارچوب ژنو 1 و 2 فعال بوده است و این بسیار مهم است که برای نه تنها موضوعات سیاسی و دیپلماتیک فعالیت کنیم بلکه در مسیر اهداف بشر دوستانه گام برداریم.

اوانگلوس ونیزلوس گفت: حل بحران بشردوستانه در سوریه وظیفه جامعه جهانی است و جامعه جهانی باید به این مساله توجه کند.

انتهای پیام

کد N182094

وبگردی