آفتاب
گزارش تصويري - تشريحي مهر/

"يزد" سرزمين جاذبه‌های تاريخي و طبيعي/ از قديمي‌ترين مسجد ايران تا مقدس‌ترين زيارتگاه‌ زرتشتيان

"يزد" سرزمين جاذبه‌های تاريخي و طبيعي/ از قديمي‌ترين مسجد ايران تا مقدس‌ترين زيارتگاه‌ زرتشتيان

يزد - خبرگزاري مهر: يزد به لحاظ برخورداري از قدمت تاريخي داراي جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي بسياري است كه اغلب آنها از نگاه گردشگران و رسانه‌ها مغفول مانده و همواره به چند اثر مهم و مشهور پرداخته شده اما واقعيت آن است كه در گوشه گوشه اين ديار پر رمز و راز، جاذبه هايي است كه مي‌تواند هر سليقه اي را در اين استان پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، يزد كه داراي وسعتي بالغ بر 131هزار كيلومتر مربع است، به دليل همين وسعت از تنوع بسياري برخوردار است و اين تنوع حتي در جاذبه هاي تاريخي و طبيعي به خوبي هويداست.

در اين ديار، از كويرهاي پهناور تا كوچه باغ هاي دل انگيز، از برهوت ماسه و خار تا انارستانهاي زيبا و سرسبز، از مساجد باشكوه تا زيارتگاه هاي زرتشتيان، از امامزادگان واجب التعظيم تا دخمه هاي قديمي و... همه و همه نشان از تنوع و ويژگي هاي منحصر به فرد يزد دارد.

همين ويژگي‌ها سبب شده تا طي چند سال اخير، گردشگران بسياري از سراسر كشور و حتي خارج از كشور به اين استان سفر كنند زيرا جاذبه هاي موجود در آن، پاسخگوي همه سلايق و علايق است.

بافت تاريخي عقدا

در اين گزارش نيز به بخشي از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي در شهرستان هاي استان يزد پرداخته مي شود، جاذبه هايي كه شايد كمتر نامي از آنها در ميان آثار تاريخي مشهور يزد برده شده باشد.

عقدا سرزميني كه زماني ساحل دريا بود

منطقه عقدا كه در شهرستان اردكان واقع شده است، منطقه اي بسيار قديمي است و به دليل فسيل هايي كه چند سال از كويرهاي اين منطقه كشف شد، عده اي از كارشناسان بر اين باورند كه عقدا روزگاري ساحل درياي ساوه بوده است.

دروازه عقدا

اين منطقه اكنون نيز سرزميني تماشايي و پر از رمز و راز است و كوچه باغ هاي زيبا و دل انگيز، بافت تاريخي، هتل هاي سنتي، درختان كهنسال و ... اين شهر همه از قدمت آن سخن مي گويند.

عقدا در 40 كيلومتري شمال غربي اردكان در كنار جاده يزد – تهران قرار دارد و روستايي كهن و تاريخي است كه آن را به يكي از سرهنگ هاي يزدگرد نسبت مي دهند.

كاروانسراي رباط خرگوشي

كاروانسراي رباط خرگوشي، مجموعه آب انبارهاي احمدآباد، كاروانسراي حاج ابوالقاسم رشتي، رباط شاهزاده، منطقه حفاظت شده سياهكوه، پناهگاه حيات وحش دره انجير، بافت تاريخي و .... تنها بخشي از جاذبه هاي اين منطقه است.

كهن دژ نارين قلعه

نارين قلعه يكي از مهمترين بناهاي خشتي ايران و از آثار تاريخي پيش از اسلام است كه قدمت آن به هزاره سوم قبل از ميلاد باز مي گردد.

بناي اين كهن دژ بر بالاي مرتفع ترين پشته گلي شهر ساخته شده و از دو بخش اصلي مردم نشين و حاكم نشين با پنج دربند و پنج لايه حصار تو در تو تشكيل شده است.

كاروانسراي شاه عباسي

كاروانسراي شاه عباسي از جمله كاروانسراهاي سبك صفوي است كه با شيوه معروف چهار ايواني احداث شده و هم اكنون موزه زيلوهاي تاريخي ميبد و رستوران سنتي در آن داير است.

اين كاروانسرا يكي از ساختمان هاي ايستگاه كارواني بوده كه بر سر راه ري به كرمان در كنار بارو و حصار شارستان ميبد قرار داشته است.

کد N181921

وبگردی