آفتاب
غلامعباس توسلی در گفت‌وگو با ایلنا:| 153513

دولت در سیاست خارجی به دنبال دوری از غوغاسالاری است

دولت در سیاست خارجی به دنبال دوری از غوغاسالاری است

مخالفان دولت جز پرداختن به مسائل جزئی توانایی دیگری ندارند/روحانی توانایی پاسخ‌ دادن به خواسته‌های غیر‌عقلانی مخالفان را دارد/ ارتباط اصلاح‌طلبان با مردم كم بود/جامعه تمایل بیشتری برای ادامه سیاست‌های دولت روحانی از خود نشان می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران به آسیب‌شناسی روابط دیپلماتیک دولت‌های اصلاحات، احمدی‌نژاد و آینده دولت تدبیر و امید پرداخت و اظهار امیدواری کرد: با حمایت جامعه، مشی اعتدالی در روابط دولت با سایر کشورها حفظ شود و روز به روز شاهد گسترش این روابط باشیم.

غلامعباس توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، آزادی را پادزهر فساد در جامعه نامید و گفت: باید به تمام اقشار توجه کرد و به حق آزادی مردم احترام گذاشت و در چنین صورتی است که با انتقاد آزادانه و دلسوزانه و کارگشا روبرو می‌شویم، اما تا زمانی که تنها گروهی خاص بتوانند صحبت کنند و آنطور که دلشان می خواهد انتقاد جهت‌دار داشته و برای رسیدن به منافع خود انتقاد کنند، نباید انتظار داشته باشیم که فساد در جامعه گسترش نیابد.

وی با بیان اینکه اگر قانون‌اساسی به درستی اجرا شود معضلات کشور نیز حل می‌شوند،گفت: مردم باید با استفاده از همه ظرفیت‌هایشان دولت و حکومت را کمک کنند و این مسئله موجب انسجام درونی جامعه برای اجرای امور می‌شود.

***روحانی توانایی پاسخ‌ دادن به خواسته‌های غیر‌عقلانی مخالفان را دارد

این استاد جامعه‌ شناسی در خصوص مسائل داخلی و لزوم توجه به مشکلات‌ داخلی گفت:‌ معتقدم یك دولتمرد علاوه بر توانایی‌های که باید داشته باشد باید توانایی پاسخ گفتن به خواسته‌های غیر‌عقلانی برخی مخالفان  را نیز داشته باشد که به نظر می رسد آقای روحانی توانسته تا حدی چنین کاری انجام دهد و مخالفان را در منگنه‌ای قرار دهد که جز بزرگ کردن مسائل کوچک و جزیی، کاری نمی توانند بکنند.

وی افزود: شاخص‌هایی همچون رشد تعداد دانشجو‌ها و همچنین تحصیل‌کنندگان تحصیلات عالی موجب شده است که علی‌رغم تلاش‌ها و تبلیغات منفی، جامعه تمایل بیشتری برای ادامه سیاست‌های دولت روحانی از خود نشان دهد.

وی در آسیب‌شناسی خود از توانایی‌های دیپلماتیک دولت‌های اصلاحات، احمدی‌نژاد و ‌دولت تدبیر‌ و امید گفت:‌ دولت خاتمی کارش را با قدرت آغاز کرد و روند خوب و مثبتی در عرصه روابط حسنه با کشورهای خارجی داشت. برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی، حضور فعال در نشست سازمان ملل و توجه به ارزش‌های انسانی در مجامع بین‌المللی از جمله فعالیت‌های مثبت خاتمی و دستگاه دیپلماسی دولت او بود، اما در ادامه کارش با مانع تراشی نگذاشتند آنطور که باید به اهداف مد‌نظرش برسد.

توسلی افزود: احمدی‌نژاد از ابتدای کارش می‌گفت به آمریکا نزدیک نمی‌شویم و یا نیازی به رابطه با سایر کشورها نداریم و زمانی که کارها و صحبت‌هایش موجب تیره شدن روابط شد، محدودیتها برای خرید و فروش و صادرات و واردات به وجود آمد و به جایی رسید که احمدی نژاد از کرده خود پشیمان شد و درخواست مذاکره با آمریکا را داد.

*** دولت در سیاست خارجی به دنبال دوری از غوغاسالاری است

وی همچنین در خصوص رویکرد روحانی گفت:‌ در چند ماه گذشته روحانی توانسته با در نظر گرفتن منافع ملی و رعایت اصول دیپلماتیک و با دوری از غوغاسالاری روابط منطقی و در حد متعادل و مورد‌نیاز بوجود آورد که در کنار این روابط هم ما می‌توانیم از مزایای اقتصاد، تکنولوژی و البته علم دنیا استفاده کنیم و سرعت رشد و پیشرفت خود را افزایش دهیم. البته داشتن چنین رویکردی در داخل کشور مخالفان سرسختی دارد که بعضی از کرسی‌های مجلس و سایر قوا را در اختیار دارند و تا‌کنون نیز سنگ اندازی‌های زیادی  انجام شده است.

وی گفت: تا زمانی که جامعه بسته باشد اصلاحی در جامعه صورت نمی‌گیرد. اگر چنین فضایی بر جامعه حاکم باشد خواه‌نا‌خواه زمینه تماس با مردم کم می‌شود. بنابراین اگر زمینه برخورد با مردم فراهم نباشد و نتوان در جلسات سخنرانی و پرسش وپاسخ مباحث را مطرح کرد متفکران و فعالان سیاسی توانایی حرف زدن با مردم را ندارند و صدایشان به جایی نمی رسد.

*** ارتباط اصلاح‌طلبان با مردم كم بود

وی با بیان اینکه در چند‌سال گذشته اصلاح طلبان در فشار رسانه‌ای بودند، اظهار کرد: درست است که امکان فعالیت را از آنها گرفته بودند اما در چنین فضایی اصلاح طلبان باید از شگرد های دیگری استفاده می‌کردند و در این زمینه فعال نبودند هرچند زمینه برای حضور و بروز آنها وجود نداشت، اما خودشان نیز تا حدی مقصر بودند و باید ارتباطاتشان را هرچه بیشتر با مردم گسترش می‌دادند تا امروز با آزادی بیشتری بتوانند فعالیت کنند.

توسلی ادامه داد:هرچه اعضای احزاب اصلاح‌طلب روحیه و رفتار خود را به سمت و سوی انتقال تفکراتشان به مردم سوق دهند مردم نیز آنها را بیشتر می‌پذیرند و موجب ایجاد پایگاه مردمی می‌شود، زیرا ذاتا روحیه انسان و صفات عقلایی انسان اصلاح را دوست دارد و این سردمداران و متفکران اصلاحات هستند که باید با تلاش و حضور در جامعه فعالانه تفکرات اصلاح طلبی را نشر دهند.

کد N181828

وبگردی