آفتاب

بیانیه وزارتی لبنان با توافق بر سر گزینه مقاومت بالاخره به تصویب رسید

بیانیه وزارتی لبنان با توافق بر سر گزینه مقاومت بالاخره به تصویب رسید

دولت جدید لبنان پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی ضمن تاکید بر حق همه شهروندان لبنانی در مقاومت در برابر اشغال‌گری‌ها و حملات رژیم صهیونیستی، بالاخره بیانیه وزارتی خود را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این بیانیه به طور صریح به تضمین نقش حزب‌الله لبنان در رویارویی با رژیم صهیونیستی اشاره‌ای نشده اما تاکید شده است که "همه شهروندان لبنانی این حق را دارند که در برابر اشغالگری‌ها و حملات اسرائیل به گزینه مقاومت روی آورند."

توافق درباره بیانیه دولت پس از هفته‌ها اختلاف میان احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی به ویژه جناح 14 مارس و 8 مارس صورت گرفت به نحوی که دولت این کشور را به آستانه فروپاشی کشاند. با این توافق راه را برای تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان جهت معرفی کابینه‌ خود به پارلمان و گرفتن رای اعتماد هموار شده است.

رمزی جریج وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در میان جمعی از خبرنگاران اعلام کرد که بیشتر وزرا با بیانیه توافقی که در آن بر "حق شهروندان لبنانی در مقاومت در برابر اشغالگری‌های اسرائیل و پاسخ دادن به تجاوزگری‌های تل‌آویو" تاکید شده موافق‌اند.

توافق در خصوص بیانیه وزارتی لبنان پس از چند ساعت از اعلام حمله توپخانه‌ای اسرائیل به جنوب لبنان صورت گرفت. حمله‌ای که تل‌آویو مدعی شد در پاسخ به حمله خمپاره‌ای به سربازان اسرائیلی از خاک لبنان بوده است.

در بیانیه دولت لبنان آمده که "دولت مسئول حفظ تمامیت ارضی، استقلال و امنیت شهروندان لبنانی است و علاوه بر اینکه دولت وظیفه دارد برای آزادی مزارع شبعا و کفرشوبا با همه ابزار قانونی تلاش کند، شهروندان لبنانی نیز این حق را دارند که در برابر حملات و اشغالگری‌های اسرائیل ایستادگی کرده و زمین‌های اشغال شده را بازپس بگیرند."

شبکه خبری المنار لبنان نیز اعلام کرد که وزرای حزب کتائب و اشرف ریفی،‌ وزیر دادگستری لبنان موضعی محافظه‌کارانه نسبت به بیانیه دولت اتخاذ کرده‌اند و هنوز به شکل رسمی با آن موافقت نکرده‌اند.

بیانیه وزارتی لبنان که نخست‌وزیر جدید پس از تعیین وزرا آن را اعلام می‌کند، در واقع مشخص کننده مسیر سیاسی و جهت‌گیری نخست‌وزیر و کابینه لبنان است که چگونگی عملکرد دولت در زمان قدرت را مشخص می‌کند.

در این بیانیه حزب الله تاکید داشت تا گزینه مقاومت به عنوان حقی برای این حزب محفوظ بماند اما جریان 14 مارس که جناح مخالفان حزب الله است به این بهانه که درج نام حزب الله در کنار گزینه مقاومت "به سلاح این حزب مشروعیت می‌بخشد" با این مساله مخالفت می‌کرد.

انتهای پیام

کد N181805

وبگردی