آفتاب

نخست‌وزیر ژاپن: به عذرخواهی از کره پایبندم

نخست‌وزیر ژاپن: به عذرخواهی از کره پایبندم

در حالیکه آمریکا ایجاد روابطی بهتر بین متحدان آسیایی‌اش را دنبال می‌کند، نخست وزیر ژاپن تاکید کرد که دولتش در عذرخواهی از زنانی که به عنوان برده جنسی در دوران جنگ بکار گرفته شدند، تجدیدنظر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط کره جنوبی و ژاپن به دلایلی همچون اختلافات ارضی، استعمار 30 ساله کره توسط ژاپن و موضوع پرداخت غرامت و عذرخواهی از زنهایی که اکثرا کره‌ای بوده و به طور اجباری به عنوان برده جنسی بکار گرفته شدند، پرتنش است.

کره جنوبی و چین از احتمال کم رنگ شدن عذرخواهی ژاپن در این خصوص که در سال 1993 مطرح شده بود، بسیار خشمگین هستند.

این در حالی است که سیاستمدران ملی ژاپن با این ادعا که هیچ سندی از یک مورد اجبار زن‌ها توسط سربازان ژاپنی وجود ندارد، از دولت می‌خواهد تا در عذرخواهی خود تجدیدنظر کند.

اما شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در پارلمان این کشور گفت که این زن‌ها زجرهای زیادی کشیدند و او نیز به عذرخواهی خود پایبند است.

پس از اینکه آبه در دسامبر 2013 آبه از معبد یاسوکونی که تعدادی از رهبران امپراطوری ژاپن طی جنگ جهانی دوم در آن دفن هستند بازدید کرد، تنش‌ها بین ژاپن با چین و کره جنوبی بالا گرفت.

ترکیه از سوی دیگر تلاش دارد تا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای جهانی که 25-24 مارس در لاهه برگزار می‌شود، بین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، همتای کره‌ای‌اش پارک گئون های و آبه نشستی سه جانبه ترتیب دهد.

انتهای پیام

کد N181738

وبگردی