آفتاب

انتقاد چین از ˈسکوت بزرگˈ در قبال حادثه هواپیمای مالزی

انتقاد چین از ˈسکوت بزرگˈ در قبال حادثه هواپیمای مالزی

پکن - ایرنا - رسانه های چین روز شنبه عدم اطلاع رسانی دقیق از هواپیمای ناپدیدشده مالزیایی در مسیر کوالالامپور به پکن را ˈسکوت بزرگˈ خواندند و آن را نگران کننده دانستند.

به گزارش ایرنا، مطبوعات و خبرگزاری چین گزارش کردند: این هواپیما با 239 سرنشین که دو سوم آن چینی بودند از روز شنبه گذشته در مسیر مالزی به پکن ناپدید شده است اما سکوتی عجیب در خصوص اطلاعات مربوط به آن وجود دارد.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش ها ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی دقایقی پیش این سکوت را شکست و تغییر مسیر این هواپیما به سمت اقیانوس هند را تایید کرد و احتمال ربودن هواپیما را نیز رد نکرد.

وی گفت ˈما مطمئن هستیم سیستم ارتباطی هواپیما به عمد غیرفعال شده است. تغییر مسیر پرواز ام.اچ 370 نشان می دهد که انسان در کابین خلبان در این امر دخالت داشته است و این امر به عمد صورت گرفته استˈ.

رسانه های چین صبح امروز پیش از مصاحبه نخست وزیر مالزی با خبرنگران تاکید کردند: خیلی عجیب است فناوری که می تواند یک کامیون را از آسمان در طول مسیرش در جاده ثانیه به ثانیه کنترل کند حالا بعد از هشت روز حرفی برای گفتن در خصوص این هواپیما و سرنوشت آن ندارد.

در این گزارش ها تصریح شده است: اما اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد بعد از قطع ارتباط هواپیما با زمین این هواپیمای بویینگ تا چندین ساعت به پرواز ادامه داده است. با این حال علایمی که به طور خودکار از هواپیما مخابره شده بعد از روزها به طور کامل فاش نشده است.

خبرگزاری شین هوا امروز با انتشار مطلبی با این عنوان که چرا سکوت در برابر این رویداد اینقدر طولانی شده است، نوشت: در دنیایی که اطلاعات محرمانه مردم شنود می شود بویینگ نتوانسته است یک شبکه اطلاع رسانی دقیق تر ایجاد کند و البته یک هواپیمای به این بزرگی هم که نمی تواند به آسانی محو شود.

رسانه های چین آورده اند: اکنون که دیگر امید زیادی به فناوری و ارتش وجود ندارد مردم به کشتی های چینی و ویتنامی چشم دوخته اند که به طور مشترک در حال جستجو در آبها هستند.

شین هوا نوشت: امروز به گلوهای شجاعی نیاز داریم که اطلاعات را فاش کنند زیرا با گذشت یک هفته از مسوولان جز سکوت چیزی به گوش نرسیده است. معلوم نیست دلیل این سکوت بزرگ چیست.

بنا به این گزارش، ترس و ناامیدی، ناکامی در جستجوها و دستیابی به هیچ اثری بعد از یک هفته ارمغان مقام ها برای خانواده های چشم انتظار است و برخوردهای عجیب غریب با حادثه هم بر شبهات افزوده است .

خبرگزاری چین تاکید کرد: هر روز این نظریه که ممکن است اشتباه خلبان و یا اقدام تروریستی و اشتباهات انسانی و نه نقص فنی باعث این حادثه شده باشد بیشتر قوت می گیرد.

شین هوا افزود ˈاگر واقعا قصدی در میان نبوده است پس مخفی کردن اطلاعات از مردم نه تنها خطرناک بلکه مهلک است.

رسانه های چین تاکید کردند: در چنین شرایطی به نظر می رسد چه امیدوار باشیم و چه نباشیم باید انتظار یک معجزه را داشته باشیم.

آساق ** 2100 **1611
کد N181694

وبگردی