آفتاب

تجمع بزرگ انتخاباتی مخالفان دولت مجارستان

تجمع بزرگ انتخاباتی مخالفان دولت مجارستان

مخالفان دولت مجارستان قصد دارند با کشاندن ده‌ها هزار تن از حامیان خود به خیابان‌ها بتوانند اقبال خود برای پیروز شدن در انتخابات ماه آینده میلادی و برکنار کردن نخست‌وزیر این کشور را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این وجود شکست دادن ویکتور اوربان که از شانس زیادی برای تکرار پیروزی قاطع سال 2010 خود برخوردار است، ماموریتی دشوار برای ائتلاف نامنسجم چپ میانه‌روی مجارستان است.

این در حالی است که این ائتلاف ماه ژانویه پس از مذاکراتی مفصل و پرچالش تشکیل شد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که گفته بود می‌خواهد اغتشاشی که دولت‌های چپ‌گرای قبل از او ایجاد کردند را اصلاح کند. در این راستا به بازنویسی قانون اساسی پرداخت و برخی قوانین مناقشه‌برانگیز را تصویب کرد.

منتقدان وی در داخل و خارج به سبب اصلاحات نهادهای دموکراتیک نظیر قوه قضاییه و رسانه‌ها و سیاست‌های اقتصادی غیر ارتودوکس او را مستبد خوانده‌اند.

اما به سبب بهبود اقتصاد مجارستان و ضعف مخالفان محبوبیت اوربان همچنان زیاد است.

جدیدترین نظرسنجی در 13 مارس نشان داد حزب اوربان در آستانه انتخابات 6 آوریل 32 درصد از آرا را کسب کرده و در مقابل ائتلاف مخالف چپ میانه‌رو تنها 23 درصد از آرا را کسب می‌کنند.

تاکنون اوربان که فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد است تا حد زیادی به دلیل قوانین انتخاباتی جدید پیروز مبارزه تبلیغاتی بوده است.

اوربان همچنین از مناظره تلویزیونی با رهبران مخالف دولت سرباز زده که به عقیده منتقدان علت این کار اجتناب از تکرار عملکرد ضعیف وی در مناظره‌ها در سال‌های 2002 و 2006 است.

مخالفان دولت مجارستان امیدوار هستند تجمع بزرگی که آن‌ها قصد دارد امروز‌(شنبه) تشکیل دهند به عنوان آخرین فرصت آن‌ها برای نمایش قدرت پیش از انتخابات روند را به نفع آن‌ها تغییر دهد.

تاریخ 15 مارس برای این تجمع به دلیل آنکه روز ملی مجارستان بوده و سالگرد قیام آن‌ها علیه اتریش در سال 1848 است از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام

کد N181648

وبگردی