آفتاب

مردم اسلواکی امروز رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند

مردم اسلواکی امروز رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند

مردم اسلواکی برای تعیین رئیس جمهور خود امروز (شنبه) در حالی پای صندوق‌های رای رفتند که حزب متعلق به نخست وزیری بخت اول پیروزی اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیروزی حزب متعلق به رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور این نگرانی را به وجود آورده که حزب چپ‌گرای سوسیال دموکرات وی قدرت را در این کشور ناحیه یورو انحصاری کند. پیروزی برای فیکو که یک کمونیست سابق است و در میان 14 رقیب دیگر در صدر قرار دارد، به این معناست که دولت، پارلمان و ریاست جمهوری همگی توسط یک حزب برای اولین بار در تاریخ استقلال اسلواکی در سال 1993 کنترل می‌شود.

فیکوی 49 ساله در جریان دو دوره نخست وزیری با تبلیغات ضد ریاضتی خود توانسته محبوبیتش را در میان مردم این کشور بالا ببرد.

در نظر سنجی‌ها میزان حمایت‌ها از وی 35 درصد بوده و احتمال دارد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 29 مارس وی با آندری کیسکا، میلیونر و نیکوکار اسلواکیایی رو در رو شود.

این میلیونر 51 ساله در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات تنها توانسته حمایت 24 درصدی مردم را از آن خود کند.

میلان کنازکو، بازیگر اسلواکیایی و شخصیت برجسته انقلاب مخملی 1989، رادوسلاو پروچاسکا، وکیل قانون اساسی و پاوول هروسووسکی، رئیس پیشین پارلمان و یک دموکرات مسیحی از دیگر رقبای این انتخابات هستند.

گریگوری مسزنیکف، از موسسه امور مردمی مستقر در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی گفت: این انتخابات یک رفراندوم برای دولت فیکو و تمرکز قدرت است.

ماریان لسکو، تحلیل‌گر هفته نامه ترند بیزینس هشدار داد که فیکو احتمالا تلاش می‌کند تا متممی را به قانون اسلواکی برای افزایش قدرت رئیس جمهور و تغییر سیستم پارلمان این کشور بیفزاید.

منتقدان هشدار می‌دهند که اقدامات فیکو چشم‌اندازی از اقدامات ویکتور اوربان، رهبر سلطه جوی مجارستان یا میلوش زمان، رهبر تشنه قدرت جمهوری چک است.

پیروزی حزب نخست وزیر اسلواکی باعث تغییر در دولت تک حزبی‌اش خواهد شد اما همچنان و تا انتخابات پارلمانی 2016 اکثریت 83 کرسی از 150 کرسی پارلمان را برعهده دارد.

رئیس جمهوری جدید اسلواکی 15 ژوئن و زمانی که ایوان گاسپاروویچ، رئیس جمهوری این کشور دور دوم خود را به اتمام می‌رساند، سوگند یاد می‌کند.

حوزه‌های رای گیری هفت صبح به وقت محلی گشوده شده و 4 / 4 مییلون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. این انتخابات ساعت 22 به وقت محلی به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

کد N181609

وبگردی