آفتاب

چهار کشور اروپای مرکزی پیمان نظامی مشترک امضا کردند

چهار کشور اروپای مرکزی پیمان نظامی مشترک امضا کردند

تهران- ایرنا- کشورهای لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلوواکی در واکنش به ناآرامی های اوکراین، پیمان نظامی مشترکی را امضا کردند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری ˈروماندی نیوزˈ سوئیس، این چهار کشور اروپای مرکزی؛ پیمان نظامی مشترک را با هدف هماهنگ کردن همکاری های دفاعی و ایجاد یگان نظامی مشترک در درون سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا که می تواند به بحران اوکراین پاسخ گوید، امضا کردند.

ˈتوماس سیمونیاکˈ(Tomasz Siemoniak ) وزیر دفاع لهستان دیروز(جمعه) در نشست خبری در ˈویزگرادˈ در40 کیلومتری شمال بوداپست، اعلام کرد : متاسفانه وضعیت فعلی اروپا نشان می دهد درگیری نظامی در این قاره دیگر مسئله ای غیرقابل تصور نیست و امکان رخ دادن آن وجود دارد.

وی افزود: بحران اوکراین لزوم همکاری پویاتر میان چهار کشور ویزگراد موسوم به ˈوی 4ˈ را اثبات کرد.

وزیر دفاع مجارستان نیز اعلام کرد: یگان جنگی ˈوی4 و اتحادیه اروپاˈ شامل سه هزار نیرو از سال 2016 میلادی عملیاتی خواهد شد و همانند یک یگان محلی در قالب عملیات اتحادیه اروپا یا ناتو فعالیت خواهد کرد.

این گزارش حاکی است: در قالب این توافق، چهار کشور لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلوواکی به برگزاری رزمایش های مشترک و هماهنگی بودجه دفاعی خود متعهد شدند.

گروه ˈوی 4ˈ در سال 1991میلادی در شهر ویزگراد مجارستان و به منظور تضمین همکاری های سازمانی این کشورها در جریان فرایند الحاق به اتحادیه اروپا تشکیل شد.

ˈیانوش مارتونیˈوزیرخارجه مجارستان روز پنجشنبه با اشاره به نگرانی کشورهای ویزگراد در مورد وضعیت اوکراین، اعلام کرده بود از اتحادیه اروپا انتظار می رود در ˈهمراهیˈ با گروه ˈوی 4ˈ به علت بحران ˈکریمهˈ، تحریم های اقتصادی را علیه روسیه اعمال کند.

لهستان، اسلوواکی و مجارستان با اوکراین مرز مشترک دارند و اقلیت های نژادی این کشورها عمدتا در بخش غربی اوکراین ساکن هستند.

اروپام** 9053**1485** 1064
کد N181555

وبگردی