آفتاب
مذاکرات کری - لاوروف بدون نتیجه پایان یافت

جان کری: آمریکا از استقرار نیروهای روسی در کریمه عمیقا نگران است

جان کری: آمریکا از استقرار نیروهای روسی در کریمه عمیقا نگران است

لندن – ایرنا – مذاکرات شش ساعته وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره بحران اوکراین عصر جمعه بدون نتیجه مشخصی پایان یافت، هرچند که هر دو طرف گفت و گوهای امروز خود را در لندن سازنده و مفید خواندند.

به گزارش ایرنا، ˈجان کریˈ و ˈسرگئی لاوروفˈ در پایان این مذاکرات در دو کنفرانس خبری جداگانه به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند و تاکید کردند که اختلافات دو کشور بر سر بحران اوکراین و بویژه همه پرسی قریب الوقوع در شبه جزیره کریمه، به قوت خود باقی است.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری که در یکی از هتل های شهر لندن برگزار شد، گفت: موضع آمریکا در قبال همه پرسی روز یکشنبه در کریمه تغییری نکرده است... جامعه بین المللی این همه پرسی را نامشروع و غیرقانونی می داند و ما نتایج آن را به رسمیت نخواهیم شناخت.

وی افزود: به رغم پیشنهادهای سازنده ای که در مذاکرات امروز مطرح شد، آقای لاوروف گفت که رییس جمهوری روسیه تا قبل از برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه و روشن شدن نتایج آن، آمادگی اتخاذ تصمیم تازه ای را ندارد.

کری اظهارداشت: من در این مذاکرات اعلام کردم در صورتی که روسیه تغییر رویه ندهد و برای کاهش تنش تلاش نکند، باید منتظر عواقب و هزینه های اقدامات خود باشد.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت: ترجیح ما تحریم نیست ولی اگر اقدامات و گزینه های اشتباه روسیه ادامه یابد، ما چاره ای جز نشان دادن واکنش مناسب نداریم.

وی تاکید کرد: نقض مقررات بین المللی مستلزم تحریم است.

وی افزود: آمریکا از استقرار نیروهای نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه و مناطق هم مرز با اوکراین عمیقا نگران است.

کری با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال و تمامیت ارضی اوکراین گفت: ما حقوق و نگرانی های مشروع روسیه را در قبال اوکراین و شبه جزیره کریمه به چالش نمی کشیم اما معتقدیم که نقض تمامیت ارضی اوکراین و اقدامات نظامی راه حل این موضوع نیست.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر خارجه روسیه نیز پس از مذاکرات طولانی خود با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا، گفت: روسیه به نتایج همه پرسی روز یکشنبه آینده در شبه جزیره کریمه احترام می گذارد.

وی که در محل سفارت روسیه در لندن با خبرنگاران گفت و گو می کرد، مذاکرات امروز خود با جان کری را سازنده و مفید خواند ولی تاکید نمود که اختلافات دو کشور همچنان بر سر موضوع اوکراین و شبه جزیره کریمه به قوت خود باقی است.

وی گفت: روسیه و آمریکا دیدگاه مشترکی در مورد بحران اوکراین ندارند.

لاوروف افزود: وضعیت شبه جزیره کریمه یک موضوع ویژه است و برای روسیه اهمیت زیادی دارد... اهمیت کریمه برای روسیه مطمئنا از اهمیت جزایر فالکلند برای انگلیس کمتر نیست.

وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که کشورش هیچ برنامه ای برای دخالت نظامی در مناطق شرقی اوکراین ندارد.

ˈاطمینان می دهم که ما هیچ برنامه غیرشفافی در قبال اوکراین نداریم... و آنچه که روز گذشته در شهر دونتسک روی داد نتیجه عملکرد شبه نظامیان مسلح و تندروی (طرفدار کی یف) بود که به خشونت ها دامن می زنند.ˈ

وی در پاسخ به سوالی در مورد تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه روسیه، گفت: جان کری در مذاکرات امروز تهدیدی را علیه روسیه مطرح نکرد... بحث هایی که این روزها در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مورد تحریم مطرح می شود، قطعا غیرسازنده است.

وی افزود: اگر تصمیمی در مورد تحریم اتخاذ شود، مسئولیت آن بر عهده اتخاذ کنندگان چنین تصمیمی است ولی قطعا تحریم کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.

لاوروف تاکید کرد: ما به نظر مردم شبه جزیره کریمه احترام می گذاریم و نتایج همه پرسی روز یکشنبه را نیز محترم خواهیم شمرد. حق تعیین سرنوشت حق همه مردم است و در قوانین بین المللی و منشور ملل متحد نیز بر این موضوع تاکید شده است.

وی با پیشنهاد کشورهای غربی در مورد تشکیل یک گروه تماس میان روسیه و اوکراین مخالفت کرد و گفت: اتخاذ چنین رویکردی غلط است، چون بحران اوکراین توسط روسیه به وجود نیامده است که نیاز به گروه تماس داشته باشد.

ˈما نیازی به یک ساختار بین المللی برای روابط دو کشور نداریم. در واقع روابط دو کشور هیچ گاه قطع نشده است. وزیران و مقامات اوکراین و روسیه می توانند بطور مستقیم با هم در تماس باشند.ˈ

وی گفت: روسیه از مسائل و مشکلات موجود طفره نمی رود و ما با همکاران غربی خود نیز در تماس مستمر هستیم.

لاوروف اظهارداشت: حوادث و بحران اخیر در اوکراین باعث سرنگونی رییس جمهور مشروع و قانونی آن کشور شده است و توافق میان مخالفان و دولت وقت اوکراین که با حضور وزیران خارجه چند کشور اتحادیه اروپا در 21 فوریه امضاء شد نیز توسط مخالفان نقض شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر ضرورت انجام اصلاحات اساسی و از جمله اصلاحات قانون اساسی در اوکراین تاکید کرد و از کشورهای غربی خواست از انجام چنین اصلاحاتی حمایت کنند.

مذاکرات امروز وزیران خارجه آمریکا و روسیه، آخرین تلاش دیپلماتیک برای کاهش تنش در اوکراین در آستانه همه پرسی روز یکشنبه در شبه جزیره کریمه بود.

منابع آگاه می گویند خواسته اصلی آمریکا در این مذاکرات لغو یا تعویق همه پرسی در شبه جزیره کریمه بوده، خواسته ای که روسیه آن را نپذیرفته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا همه پرسی در شبه جزیره کریمه را نامشروع و غیرقانونی می دانند و متقابلا روسیه نیز دولت موقت در ˈکی یفˈ را نامشروع و نتیجه نوعی کودتا می داند.

کشورهای غربی تهدید کرده اند که در صورت عدم توجه روسیه به خواسته های آنها از جمله در موضوع همه پرسی هفته آینده در کریمه، تحریم هایی را علیه مسکو اعمال خواهند کرد.

روزنامه گاردین لندن عصر جمعه با انتشار گزارشی در نسخه آن لاین خود نوشت: پس از مذاکرات بی نتیجه جان کری و سرگئی لاوروف در لندن، بحران اوکراین وارد مرحله جدید و خطرناکی شده است.

این روزنامه افزود: این ناکامی دیپلماتیک، به همراه موضوع برگزاری همه پرسی در کریمه و تصمیم روزجمعه روسیه برای استقرار نیروهای بیشتر (در کریمه و مناطق مرزی اوکراین) باعث تشدید رویارویی مسکو با غرب خواهد شد.

گاردین نوشت: ˈهمه پرسی یکشنبه آینده که نتایج آن مبنی بر جدایی کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه، تقریبا بطور قطعی از هم اکنون قابل پیش بینی است، تحریم های فوری غرب علیه روسیه را به دنبال خواهد داشت.ˈ

اروپام**345
کد N180871

وبگردی