آفتاب

پوتین: برگزاری همه پرسی در کریمه در تطابق با قوانین بین المللی است

پوتین: برگزاری همه پرسی در کریمه در تطابق با قوانین بین المللی است

مسکو - ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز جمعه در گفت و گوی تلفنی با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: تصمیم برای برگزاری همه پرسی در جمهوری خودمختار کریمه با قوانین بین المللی مطابقت دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کرملین، پوتین در گفت و گو بان کی مون افزود: تصمیم برای انجام این اقدام همچنین با منشور سازمان ملل متحد نیز سازگار است.

برپایه این گزارش، رییس جمهور روسیه دراین گفت وگو درباره وضعیت درجمهوری خودمختارکریمه ازجمله برگزاری همه پرسی در این منطقه در شانزدهم ماه جاری بحث و تبادل نظر کردند.

پوتین و مون درباره ادامه تماس ها در این زمینه توافق کردند.

منطقه خودمختار کریمه در اوکراین با 25 هزار کیلومتر مربع وسعت و دو میلیون و 150 هزار نفر جمعیت از دو هفته قبل به دنبال فرار ویکتور یانکوویچ رییس جمهور این کشور از کی یف و سر کار آمدن نیروهای سیاسی مخالف وی برای جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه تلاش می کند.

در همین راستا پارلمان محلی کریمه که بخش عمده ساکنان آن را روس زبان تشکیل می دهند، در هفته جاری بیانیه اعلام استقلال منتشر کرد.

دولت محلی کریمه که در دست روس زبانان است، قصد دارد یکشنبه هفته آینده یک همه پرسی برگزار کند که شرکت کنندگان در آن باید درباره الحاق به روسیه و یا باقی ماندن در چارچوب مرزهای اوکراین نظر خود را اعلام کنند.

منطقه خودمختار کریمه چند شهر مهم دارد که شهر بندری سواستاپول در ساحل دریای سیاه به دلیل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه در آن از اهمیت راهبردی برخوردار است.

این شهر برای مسکو از اهمیت حیاتی دارد، به طوری که دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی به تازگی در واکنش به پیشنهاد سه رییس جمهور پیشین اوکراین مبنی بر لغو قرارداد خارکف به عنوان مبنای استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستاپول اعلام کرد که این ناوگان بی خانمان نیست و شهر سواستاپول خانه دایمی آن است.

راگوزین که به صراحت لهجه و تندگویی در میان سیاستمداران روس شهرت دارد، خطاب به روسای جمهور پیشین اوکراین گفت: شما به جای پرداختن به این مساله بهتر است با نوه های خود سرگرم شوید.

حال برنامه دولت محلی کریمه برای برگزاری همه پرسی با رویکرد جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه با واکنش تند اوکراین و کشورهای غربی در محور واشنگتن -ب روکسل مواجه و غرب مسکو را به اعمال تحریم در صورت الحاق کریمه به خاک خود تهدید کرده است.

در همین راستا آمریکایی ها در نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین، پیش نویس قطعنامه ای را در محکومیت برگزاری همه پرسی در منطقه خودمختار کریمه توزیع کردند.

منطقه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین و در ساحل دریای سیاه که شهر یالتای آن به دلیل انعقاد موافقت نامه ای به همین نام در زمان جنگ جهانی دوم شهرت جهانی دارد، تا سال 1954 میلادی جزو قلمروی جمهوری سوسیالیستی شوروی سابق بود و در این سال از سوی نیکتا خروشچف رهبر اوکراینی الاصل کمونیست ها به اوکراین هدیه شد.

اروپام/518 ** 1552
کد N180869

وبگردی