آفتاب

دیدار معاون وزیرخارجه ایران با رئیس مجلس عالی نخجوان

دیدار معاون وزیرخارجه ایران با رئیس مجلس عالی نخجوان

باکو- ایرنا- ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در ادامه سفر رسمی اش به جمهوری آذربایجان، وارد نخجوان شد و با رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان دیدار و گفت وگو کرد .

به گزارش ایرنا ، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان روز جمعه در دیدار با ˈ واصف طالب افˈ رئیس مجلس عالی نخجوان، با اشاره به مذاکرات سازنده و مثبت خود با ˈالهام علی افˈ رئیس جمهور و دیگر مقامات جمهوری آذربایجان گفت: نخجوان نقش ویژه ای در روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دارد و مجموعه شرایط جاری در منطقه و دنیا ایجاب می کند که از همه زمینه ها و ظرفیت های دو کشور برای توسعه و تحکیم روابط دو جانبه استفاده نمائیم.

وی افزود: در همین چارچوب نیز رئیس جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک به ایران سفر و درخصوص گسترش روابط دو کشور گفت وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی و صنعتی فراوان موجود در استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل که در مجاورت جمهوری خود مختار نخجوان قرار دارند ، ابراز امیدواری کرد با انجام سفرهای متقابل استانداران استانهای مذکور و رئیس مجلس عالی نخجوان از این ظرفیت ها برای توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و نخجوان استفاده شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان همچنین دراین دیدار از پل جدید جلفا به عنوان پل دوستی بین دو ملت و زمینه ای مناسب برای توسعه بیشتر روابط ایران و نخجوان یاد کرد و در پایان ضمن اعلام آمادگی برای گسترش روابط در همه زمینه ها، ابراز امیدواری کرد با ایجاد تسهیلات بیشتر از سوی جمهوری خودمختار نخجوان برای تردد اتباع ایرانی، بر حجم مراودات ایران و نخجوان اضافه شود.

رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان نیز با اشاره به ریاست خود بر گروه دوستی پارلمانی آذربایجان و ایران گفت : همواره علاقه مند به توسعه روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران بوده و از طرح هائی که موجب گسترش مناسبات ایران و نخجوان می گردد، استقبال می کنم.

وی افزود : روابط ایران و نخجوان بیشتر از اینکه روابط سیاسی و اقتصادی باشد، روابط تاریخی، فرهنگی و خویشاوندی است و این دوستی هاست که مردم ایران و نخجوان را به یکدیگر متصل کرده است.

رئیس مجلس عالی نخجوان افزود، روابط خوبی با استانهای مرزی ایران داریم و با توجه به این ضرب المثل آذری که می گوید ˈهمسایه نزدیک بهتر از فامیل دور استˈ همواره بر توسعه روابط با این استانها تاکید داشته ایم و لازم می دانم نقش و تلاشهای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان برای گسترش روابط فیمابین را نیز یادآوری نمایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان همچنین با رئیس آکادمی علوم و رئیس دانشگاه دولتی نخجوان دیدار و در خصوص گسترش همکاری های علمی و آموزشی میان ایران و نخجوان و نیز تبادل استاد و دانشجو به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت و از آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه های گردشگری نخجوان بازدید به عمل آورد.

رحیم پور روز شنبه از تاسیسات گمرکی نخجوان در مرز جلفا، پل جدید الاحداث جلفا و همچنین منطقه آزاد تجاری ارس دیدار و با مدیر عامل این منطقه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

خاورم*1206*1552
کد N180696

وبگردی