آفتاب

رویای چین برای احیای راه ابریشم جدید/ سهم ایران از این راه کجاست

رویای چین برای احیای راه ابریشم جدید/ سهم ایران از این راه کجاست

پکن - ایرنا - چین بار دیگر در رویای احیای جاده ابریشم افتاد، اما این بار دیگر با شتر و پای پیاده کسی طی طریق نمی کند بلکه راه ابریشم با خودرو، قطار و هواپیما طی می شود و ایران هم سهمی از آن در اختیار دارد و از کشورهای اصلی در این طرح به حساب می آید.

در گذشته های دور مردم مجبور بودند این مسیر هفت هزار کیلومتری از شرق به غرب را با پای پیاده و شتر طی کنند و در طول راه مخاطرات زیادی مانند درگیری با قبایل وحشی و راهزنان را تحمل کنند.

اما چین می گوید اکنون پس از سالیان سال شهرهای زیادی رویش کرده است که مردم و مسافران می توانند زمانی که با قطار و خودروهای سواری و هواپیما وارد آنها می شوند مسکن و امنیت داشته باشند.

سال 2013 میلادی ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین طرح ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم را با همکاری کشورهای آسیای مرکزی عنوان کرد تا به طور بالقوه سه میلیارد نفر جمعیت وارد یک بازار تجاری جدید شوند .

در اجلاس کنگره ملی خلق چین که روز گذشته پایان یافت ˈلی که چیانگˈ نخست وزیر چین بار دیگر این طرح را اعلام کرد و گفت که ممکن است مسیر آن بیش از 40 کشور را در برگیرد.

چین بسیار امیدوار است با این حرکت بخش های غربی این کشور که بعضا هم ندای استقلال طلبی از آنها شنیده می شود به یک مرکز تجاری مرتبط شده و توسعه یابند و بتدریج با بخش های شرقی توسعه یافته تر این کشور قدرت رقابت بالایی داشته باشند.

شهر ˈشی آنˈ در شمال غرب چین مبدا اصلی جاده ابریشم قدیم بیشتر از دیگر شهرها و مناطق مشتاق است بار دیگر جایگاه گذشته خود را بیابد، ولی فقدان سیاست ها و حمایت های مشخص همچنان این طرح کمربندی اقتصادی راه ابریشم را در ابهام قرار داده است.

شی جین پینگ رییس جمهور چین شب گذشته در دیدار با ولیعهد عربستان در پکن بار دیگر ایجاد این کمربند اقتصادی را مطرح کرد و خواستار همکاری کشورهای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه برای توسعه آن شد.

شهر شی آن خود را برای دعوت از کشورهای آسیای مرکزی به منظور ایجاد کنسولگری و نمایندگی هایی برای تعمیق همکاری در ایجاد این کمربند اقتصادی دعوت کرده و آن را مکمل اقتصادی یکدیگر توصیف کرده است.

برای این منظور خط آهن شهر ˈچونگ چینگˈ از جنوب غرب به ˈشی آنˈ در شمال غرب مدنظر قرار گرفته است تا از این مسیر هم به اروپا برود.

با این کار کالاها 14 تا 15 روز وارد قاره اروپا می شود و این زمان 20 روز کمتر از مدت زمانی است که کشتی ها طی می کنند.

این قطار از شی آن عبور می کند. از سین کیانگ می گذرد به مرز قزاقستان می رسد و تا روسیه ادامه می یابد و در نهایت هم پس از گذشتن از بلاروس و لهستان در آلمان راهش ختم می شود.

شهر چونگ چینگ چین هم اعلام کرده است امسال چند خط هوایی مستقیم به شهرهای مختلف روسیه برقرار می کند و یک منطقه صنعتی ساخت موتور هواپیما و بالگرد ایجاد خواهدکرد که همگی بخشی از تلاش برای شکل دهی کمربند اقتصادی راه ابریشم است.

از دیگر برنامه ها برگزاری نمایشگاه 2014 راه ابریشم در استان گانسو از استان های شمال غرب چین است که بیشتر کشورهای آسیای مرکزی در آن حضور خواهند داشت.

این استان در سال 2012 میلادی 400 میلیون دلار روابط تجاری با این کشورها داشت اما اکنون این میزان از مرز یک میلیارد و 500 میلیون دلار فراتر رفته است.

سین کیانگ در شمال غرب هم به دلیل همسایگی با پاکستان و قزاقستان و هم مرزی با چند کشور دیگر آسیای مرکزی دارای توانایی های بسیار بالایی است. بخصوص آنکه منطقه اقتصادی هم در شهر کاشغر این منطقه خودمختار چین ایجاد شده است.

روزنامه چاینا دیلی چین اخیرا نوشت که به غیر از ترکیه و قرقیزستان که به این طرح علاقه نشان داده اند از دیگر علاقه مندان اصلی شهر مشهد در ایران است که مسوولانش می گویند به طور جدی به این راه ابریشم جدید توجه دارند .

مشهد اعلام کرده است برای مشارکت در این برنامه آماده شده است تا یک پرواز مستقیم به شهر ارومچی مرکز منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین برقرار کند.

مسوولان شهرداری مشهد می گویند که اجرای این طرح و آماده سازی یک جاده تجاری برای شهرهای مختلف منطقه از جمله مشهد سودمند است و افزوده اند که آماده همکاری نزدیک برای اجرای ایده رییس جمهور چین هستند.

آساق ** 2100 **1611
کد N180392

وبگردی