آفتاب

اسد: به پیروزی اطمینان دارم

اسد: به پیروزی اطمینان دارم

رئیس‌جمهوری سوریه با بیان اینکه کنفرانس ژنو2 زمینه لازم برای حل بحران سوریه فراهم نکرد، گفت: مسئله فلسطین همچنان جزو اولویت‌های سوریه باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری سوریه با بیان اینکه کنفرانس ژنو2 زمینه لازم برای حل بحران سوریه فراهم نکرد، گفت: مسئله فلسطین همچنان جزو اولویت‌های سوریه باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه السفیر لبنان اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در یکی از دیدارهای خود تاکید کرده کنفرانس ژنو2 موفق نشد زمینه مناسب برای دستیابی به راهکار سیاسی در خصوص سوریه را فراهم کند.

وی گفت: من به پیروزی در سوریه اطمینان کامل دارم.

اسد همچنین خاطر نشان کرد: چالش‌های بعد از بحران سوریه کمتر از خود بحران نیست و سوریه هرگز در آبادانی خود از کسانی که خواهان ویرانی و تخریب آن هستند، کمک نخواهد گرفت بلکه با کمک خود شهروندان و مردم سوریه، بار دیگر بازسازی خواهد شد. چرا که مردم سوریه اولین و آخرین تصمیم‌گیرنده در سوریه هستند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: سوریه از هر کشوری که با تروریسم مبارزه کند، حمایت خواهد کرد حتی اگر این کشور تنها یک ساعت با ما تعامل داشته باشد. ما می‌دانیم که اگر سوریه روزی تقسیم شود، جنگ به تمامی کشورهای عربی کشیده خواهد شد.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد: مصر برای ما مانند سوریه اهمیت دارد و ملت اردن هرگز اجازه نخواهند داد که هیچ توطئه‌ای علیه سوریه در خاک کشورشان انجام شود، چرا که می‌دانند این توطئه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه سوریه همواره کشوری میانه‌رو بوده و خواهد بود، خاطر نشان کرد: مشرق عربی در طول تاریخ به میانه‌روی و وجود تنوع و کثرت طایفه‌ای مشهور بوده و هرگز تندروی‌های دینی و تعصبات مذهبی را نمی‌پذیرد.

درباره مذاکرات کنفرانس ژنو2 نیز اسد گفت: هیات مخالفان در این کنفرانس از خارج دستور می‌گرفت. دمشق در مذاکرات ژنو با هماهنگی و مشورت مسکو شرکت کرد، چرا که مسکو کشوری است که با ما بر اساس منافع دو کشور تعامل دارد.

رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: ما به زودی خاک سوریه را به طور کامل از تروریسم نجات خواهیم داد و این تصمیم نهایی است که هیچ بازنگری در آن صورت نخواهد گرفت. ما تلاش می‌کنیم تا مناطقی را که تروریست‌ها در یبرود، حلب، حمص و الرقه اشغال کرده‌اند، به هر قیمتی شده باز پس بگیریم و تحت هیچ فشاری تسلیم نشده و حاضر به چانه‌زنی نیستیم.

در خصوص موضع‌گیری‌های خصمانه برخی از کشورهای عربی در قبال سوریه نیز اسد گفت: ما همواره گفته‌ایم که تروریسم دیر یا زود دامان این کشورها را خواهد گرفت و این چیزی است که عملاً در حال اتفاق افتادن است و هر کس درباره سوریه دچار خطا شده و علیه سوریه توطئه کرده، روزی بهایش را پرداخت خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس محرمانه با دمشق تماس‌هایی را برقرار کرده و پیام‌هایی پشت پرده داده‌اند و حتی برخی کشورهای اروپایی از سوریه خواسته‌اند که همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی با این کشورها برای رویارویی با خطرات تروریسم تکفیری داشته باشد.

در خصوص هویت رئیس‌جمهور لبنان نیز اسد گفت: برای ما شخصی که روی کار می‌آید مهم نیست بلکه تصمیمات وی برای ما اهمیت دارد. از نظر ما تمام سلام، نخست‌وزیر سابق لبنان شخصی سیاسی و با اخلاق بود.

اسد همچنین حمایت‌های سید حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از سوریه را دلیل وفاداری و نزدیکی مقاومت لبنان با سوریه دانسته و اعلام کرد: در لبنان مردانی هستند که ثابت کرده‌اند مواضع و انتخاب‌هایشان برخلاف برخی دیگر از متقلبان است.

وی همچنین مردم لبنان را به همبستگی برای رویارویی با خطرات موجود دعوت کرده و نسبت به اختلاف شدید در این کشور که به گروه‌های تکفیری اجازه می‌دهند حضورشان در این کشور را تثبیت کنند، هشدار داده و تاکید کرد که امنیت سوریه، امنیت لبنان و امنیت لبنان، امنیت سوریه است.

در خصوص مسئله فلسطین نیز اسد تاکید کرد که مسئله فلسطین همواره جزو اولویت‌های سوریه باقی خواهد ماند و ما با طرح پیشنهادی جان کری، وزیر خارجه آمریکا که هدفش تقسیم فلسطین است، مخالفیم و می‌گوییم که همچنان به گزینه مقاومت برای آزادی فلسطین پایبندیم.

در خصوص روابط ایران و ترکیه نیز اسد گفت: ترکیه امروز بهای سیاست‌های رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور را می‌پردازد. چرا که ترکیه نیازمند ایران است، نه ایران نیازمند ترکیه.

انتهای پیام

کد N180384

وبگردی