آفتاب
مشاور وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

راه بهبود روابط میان ایران و عربستان میاندار شدن میانه‌روهاست

راه بهبود روابط میان ایران و عربستان میاندار شدن میانه‌روهاست

رسیدن به یک چارچوب همکاری برای روابط دوجانبه میان ایران و عربستان می‌تواند یکی از عوامل موثر در کنترل بحران‌های منطقه‌ای باشد. /سفر زمانی معنادار و موثر است که با یک برنامه مشخص و هدف چارچوب‌دار صورت گیرد و همراه با توافقات قبلی باشد مگرنه رئیس جمهور سابق سفرهایی زیاد داشت که بی‌فایده و خالی از دستاورد بود.

مشاور وزیر امور خارجه تاکید کرد: هم در ایران و هم در عربستان یکی از شروط بهبود شرایط، می‌اندار شدن میانه‌رو‌ها و عقلاست که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران در حال حرکت به سمت و سویی هستیم که نقش افراط‌گرایان در طرف مقابل نیز کاهش یابد.

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص بهبود وضعیت دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: من موافق بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان هستم چراکه رفتارهای این دو کشور در به شکل چشم‌گیری در تحولات منطقه‌ای تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه ایران و عربستان باید با احترام به تفاوت‌ها به یک چارچوبی برای ادامه همکاری‌ها برسند، خاطرنشان کرد: رسیدن به یک چارچوب همکاری برای روابط دوجانبه میان ایران و عربستان به بهبود وضعیت منطقه‌ای که همه را خسته و نگران کرده است، کمک می‌کند و می‌تواند یکی از عوامل موثر در کنترل بحران‌های منطقه‌ای باشد.

سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان اینکه علامت‌هایی از بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان دیده می‌شود، اظهار داشت: با تغییر دولت در ایران و در پیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی و تعامل سازنده با دنیا از سوی دستگاه سیاست خارجی دولت آقای روحانی، که سعی در رفع سوتفاهم‌ها دارد، کشورهای دنیا بالاخص کشورهای همسایه ایران متوجه شده‌اند که ایران می‌خواهد با کشور‌ها، یک روابط دوستانه و سازنده داشته باشد.

سبحانی ادامه داد: از سویی تشکیل دولت جدید لبنان که مورد حمایت و تفاهم دولت ایران و عربستان بود و تغییر سفیر عربستان در ایران نشان می‌دهد که زمینه‌ها برای همکاری و تعامل وجود دارد.

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا اراده سیاسی در میان دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد، اذعان داشت: هم در ایران و هم در عربستان گرایش‌های متعددی در خصوص روابط دو جانبه با یکدیگر وجود دارد، یعنی هم جناحی وجود دارد که خواستار بهبود روابط دوستانه است و هم جناحی وجود دارد که خواستار تشدید روابط خصمانه است. وقتی در یک طرف، افراطی‌گر‌ی رشد کند، در طرف مقابل نیز افراطی‌گری پدیدار می‌شود که این مسئله در سال‌های اخیر میان ایران و عربستان رخ داد.

سفیر اسبق ایران در سوریه تاکید کرد: هم در ایران و هم در عربستان یکی از شروط بهبود شرایط، می‌اندار شدن میانه‌رو‌ها و عقلاست که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران در حال حرکت به سمت و سویی هستیم که نقش افراط‌گرایان در طرف مقابل نیز کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که سفر مقامات ایرانی به عربستان چقدر می‌تواند به بهبود روابط ایران و عربستان کمک کند، تصریح کرد: انتخاب گزینه سفر به عربستان یا سفر به ایران، نشان از اراده سیاسی در طرفین است، اما سفر زمانی معنادار و موثر است که با یک برنامه مشخص و هدف چارچوب‌دار صورت گیرد و همراه با توافقات قبلی باشد، مگر نه رئیس جمهور سابق سفرهایی زیاد داشت که بی‌فایده و خالی از دستاورد بود.

سبحانی با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به کشورهای منطقه اذعان داشت: سفر آقای ظریف توانسته که به رفع سوتفاهم‌هایی که در طی سال‌های اخیر رشد یافته کمک کند و به نوعی نگاه جدید ایران را اراده کرده و توانسته نگرانی‌های آن‌ها را رفع کند.

کد N180208

وبگردی