آفتاب

روسیه نیروی هوابرد در قطب شمال مستقر کرد

روسیه نیروی هوابرد در قطب شمال مستقر کرد

مسکو-ایرنا- نیروی هوابرد روسیه یک گردان نیرو با تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی در قطب شمال مستقر کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:350 نفر از نیروهای گردان 98 نیروی هوابرد روسیه بامداد روز جمعه در قطب شمال مستقر شدند.

این اقدام در چارچوب رزمایش نیروهای هوابرد انجام گرفت و نخستین بار در تاریخ روسیه معاصر است که این کشور در منطقه قطب شمال نیرو پیاده می کند.

در حال حاضر نیروهای هوابرد روسیه در چند منطقه روسیه رزمایش سراسری برگزار می کنند که در آن در مجموع 3500 نفر شرکت دارند.

روسیه از قدرت های مدعی مالکیت بر قطب شمال است و از طریق اقیانوس منجمد شمالی به سرزمین های یخ زده قطبی دسترسی دارد.

خبرگزاری ایتارتاس به تازگی در گزارشی به نقل از منابع آگاه در نیروهای نظامی روسیه از برنامه ایجاد ناوگان ویژه قطب شمال با هدف دفاع از منافع ملی این کشور در این پهنه آبی خبر داد.

بر پایه این گزارش، نیاز به ایجاد ساختار جدید راهبردی در قطب شمال از یکی از اولویت های روسیه مبنی بر دفاع از منافع ملی روسیه بر محور تضمین امنیت کشتی های نظامی و غیرنظامی روسی و صیانت از منابع روس ها در این منطقه از جمله در فلات قاره ناشی می شود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در ماه دسامبر 2013 به ارتش این کشور دستور داد حضور خود را در قطب شمال توسعه و زیرساخت های نظامی را در منطقه در سال 2014 گسترش دهد.

در این راستا ژنرال الکساندر گولوکو فرمانده نیروی هوا-فضای روسیه به تازگی اعلام کرد ارتش این کشور پیش از این استقرار واحدهای دفاعی هوا فضا در قطب شمال را آغاز و ساخت و ساز یک پایگاه ردیاب هشدار زودهنگام در منتهی الیه شمال این کشور را تسریع کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز در راستای دستور پوتین مبنی بر ضرورت تقویت حضور نظامی کشورش در منطقه شمال ، برنامه ای را برای بازگشایی فرودگاه ها و بنادر جزایر سیبری جدید و مجمع الجزایر فرانتس ژوزف و همچنین احداث و راه اندازی دست کم هفت باند پروازی در بخش قاره ای دایره قطب شمال که در سال 1993 متوقف شده بود، آغاز کرده است.

اروپام/2242**518**5981
کد N180200

وبگردی