آفتاب

حشمتیان: انتخاب روحانی مهمترین اتفاق سال 92 بود/«آشتی ملی» در سال آتی پیگیری شود

حشمتیان: انتخاب روحانی مهمترین اتفاق سال 92 بود/«آشتی ملی» در سال آتی پیگیری شود

دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی گفت: مهمترین اتفاق سیاسی سال 92 لبیک مردم به رهبری و خلق حماسه سیاسی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری بود.

قدرتعلی حشمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "سال 92 سالی پرتلاطم و پرتلاش برای مردم و مسئولان بود"، اظهار کرد: روند انتخابات ریاست جمهوری تنش زیادی در جامعه ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه "در سه ماهه اول سال 92 مردم به نوعی سردرگم و درگیر مشکلات بجا مانده از سال‌های گذشته بودند"، افزود: در انتخابات ریاست جمهوری، رد صلاحیت آقای هاشمی جو ناامیدکننده‌ای ایجاد کرد؛ هرچند انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مردم را امیدوار کرد. در واقع انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مستقل و معتدل، مهمترین اتفاق سال 92 بود.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: مردم از جناح‌بازی‌ها خسته شده بودند و منتظر کسی بودند که با شعار مستقل روی کار بیایند. آقای روحانی هم با شعار مستقل و اعتدال در انتخابات شرکت کرد و بعد از حمایت آقایان هاشمی، خاتمی و عارف در انتخابات پیروز شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه "با روی کار آمدن دولت یازدهم ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در پیش از این از کارشناسان تشکیل می‌شد به سطح وزیر امور خارجه ارتقا یافت"، تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای هم از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه سپرده شد به همین دلیل ما شاهد پیشرفت این مذاکرات بودیم. به گونه‌ای که این تیم تاکنون به خوبی عمل کرده است؛ البته که نباید از ترفندهای دشمنان غافل شویم. به نظر من سفر خانم اشتون به تهران دلیلی برای عملکرد خوب تیم سیاست خارجی کشورمان است.

حشمتیان همچنین گفت: در سال 92 اقتصاد مقاومتی توسط رهبری ابلاغ شد و سران قوا هم پیگیر تحقق این سیاست‌ها شدند که ما امیدواریم این پیگیری‌ها محقق شود که اگر بار دیگر تحریمی علیه کشور وضع شد، اقتصاد ما آن قدر قوی باشد که مشکلی برای ما پیش نیاید.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه "در سال 92، حماسه سیاسی تحقق یافت"، خاطرنشان کرد: با این وجود باید گام‌های اساسی برای تحقق حماسه اقتصادی برداشته شود زیرا اکنون در کشور عدالت اقتصادی وجود ندارد. دولت و مجلس و قوه قضاییه باید اراده و برنامه جدی برای مقابله با دانه‌درشت‌ها، آقازاده‌ها و رانت‌خوارها برای تحقق عدالت اقتصادی داشته باشند.

مدیرمسئول نشریه جمعیت با اشاره به اینکه "دولت یازدهم ائتلافی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است"، گفت: مردم امیدوار بودند که دولت از نیروهای مستقل هم استفاده کند که این اتفاق نیفتاد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت در سال آینده نباید رویکرد مستقل و معتدل خود را فراموش کند"، تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید با حمایت نیروهایی که در انتخابات زمینه پیروزی وی را فراهم کردند، اجازه ندهد که افراطیون مجدداً به قدرت برسند. رئیس‌جمهور همچنین باید با مردم صادقانه رفتار کند و چیزی را از مردم پنهان نکند. همچنین باید تعادل و تعامل با سایر قوا در اولویت دولت یازدهم باشد.

حشمتیان در ادامه خاطرنشان کرد: باید با تندروها با ملاطفت و مهربانی برخورد شود تا موضع‌گیری آن‌ها تغییر یابد. همچنین باید در سال 93 آشتی ملی پیگیری شده و از کسانی که به هر دلیلی با مشکل مواجه شده‌اند دلجویی شود.

به گفته این فعال سیاسی، دولت باید به گونه‌ای در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عمل کند که خود مردم برای انصراف از دریافت یارانه داوطلب باشند و در این زمینه اجباری نباشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه "دولت باید در سال آینده سیاست خارجی خود را با تعامل و تعادل ادامه دهد"، تصریح کرد: دولت باید سیاست خارجی را با احتیاط دنبال کند و مراقب کارشکنی دشمن باشد. همچنین دولت باید رابطه خود را با کشورهای اسلامی بیشتر کند و برای تامین منافع ملی با همه کشورهای دنیا به جز اسرائیل، رابطه‌ای تنگاتنگ برقرار سازد.

انتهای پیام

کد N179785

وبگردی