آفتاب

دولت مالزی ˈبحران آبˈ اعلام می کند

دولت مالزی ˈبحران آبˈ اعلام می کند

کوالالامپور – ایرنا – دولت مالزی روز جمعه اعلام کرد در صورت ادامه یافتن شرایط آب و هوایی موجود ˈبحران آبˈ اعلام می کند.

به گزارش ایرنا ، وزیر آب، فناوری سبز و انرژی مالزی روز جمعه اعلام کرد اگر مالزی در سه هفته آینده شاهد بارش باران نباشد، شورای امنیت ملی این کشور در مالزی بحران آب اعلام خواهد کرد.

ˈماکسیموس اونگکیلیˈ افزود: ما برای بارش باران دعا می کنیم. اگر باران نبارد، بسیار بد خواهد شد.

وی افزود: سطح آب سدها و دیگر مخازن تامین آب به نصف رسیده است.

سطح آب سدهای مالزی در مناطق اصلی به 51 درصد کاهش یافته که اگر با این رقم به 40 درصد برسد شرایط بحرانی اعلام می شود.

اجرای دو مرحله از طرح دولت مالزی برای بارور کردن ابرها با عدم موفقیت همراه بوده و اجرای آن آب پشت سدها در منطقه کلانگ ولی را افزایش نداد.

از سوی دیگر مالزی پیش از این یکی از هواپیماهای خود را برای بارور کردن ابرها در نظر گرفته بود که از این هواپیما در حال حاضر برای عملیات جستجوی هواپیمای ناپدید شده این کشور استفاده می شود.

عدم بارش باران در حدود یکماه گذشته باعث سهمیه بندی آب در برخی مناطق مالزی از جمله پایتخت این کشور شده است به طوری پایتخت نشینان مالزی به صورت دو روز در میان با قطعی آب مواجه هستند.

طولانی شدن فصل گرما و توقف بارش باران در مالزی نگرانی ها در مورد بحران آب در برخی از مناطق این کشور از جمله پایتخت و مناطق اطراف آن را به شدت افزایش داده است.

کاهش آب در برخی از مناطق مالزی باعث شده است که ساکنان این مناطق با بطری و گالن در صف های طولانی تانکرهای آب ساعات زیادی را منتظر بمانند.

کمبود آب در مالزی و خشک شدن سدها از سال 1998 بی سابقه بوده و به بدترین وضع خود رسیده است. دولت از مدتی پیش تصمیم گرفت آب مصرفی حدود سه میلیون و 200 هزار نفر از ساکنان کوالالامپور و اطراف آن را به مدت 150 روز جیره بندی کند.

آساق**د.م**1611
کد N179761

وبگردی