آفتاب

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر توسعه

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر توسعه

باکو- ایرنا - ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در پایان سفر سه روزه خود به باکو، روابط دو کشور را در مسیر توسعه و رو به رشد توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه کشورمان که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، با اشاره به مذاکرات فشرده خود با رییس جمهوری آذربایجان، وزیران امور خارجه و حوادث غیر مترقبه این کشور و نیز همتای آذری خود در حوزه خزر از اتخاذ تصمیمات مهم برای توسعه مناسبات همه جانبه بین دو کشور خبر داد.

وی به عزم و اراده جدی روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان برای ارتقا سطح روابط همه جانبه میان دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از ملاقات بسیار مهم روسای جمهور دو کشور در داووس سوییس، فضای جدیدی در روابط دو کشور حاکم شده و در واقع تصمیم اصلی برای توسعه مناسبات موجود در همان دیدار اتخاذ شده است.

وی همچنین با اشاره به فرصت ها و ظرفیت های بزرگ اقتصادی دو کشور، از تصمیم قطعی مسوولان ایران و جمهوری آذربایجان برای ارتقا سطح مبادلات اقتصادی فعلی از نیم میلیارد دلار به ارقام بالاتر خبر داد و یادآور شد: ایران و جمهوری آذربایجان در همه زمینه ها چه به صورت دوجانبه، چه بصورت منطقه ای و چه در سطح بین الملل با هم همکاری می کنند و این همکاری ها هم به نفع مردم منطقه و هم به نفع امنیت منطقه است.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان خود را اولین فرستاده رسمی دولت جدید ایران به جمهوری آذربایجان معرفی کرد و اظهار داشت: برنامه کاری طراحی شده برای آینده روابط ایران با جمهوری آذربایجان یک برنامه پیشرفته و در سطح کشورهای با اولویت بالا برای کشورمان است و ما امیدواریم رسانه های دو کشور برای تحقق این مهم و همچنین تحقق خواسته روسای جمهور دو کشور برای توسعه مناسبات فیمابین کمک موثری نمایند.

وی از سفر قریب الوقوع چند تن از مقامات ارشد جمهوری آذربایجان به ایران و همچنین تبادل هیات های بلند پایه دو کشور در طول سال 2014 را از جمله موارد پیش بینی شده در برنامه کاری مزبور یاد کرد.

نماینده رسمی کشورمان در حوزه دریای خزر به مذاکرات انجام شده با همتای آذری خود در حوزه خزر نیز اشاره کرد و گفت: ما در رابطه با مسایل دریای خزر به همکاری خود با پنج کشور ساحلی ادامه می دهیم. بین این پنج کشور هم نقاط مشترک و هم نقاط اختلاف وجود دارد و همه ما تصمیم داریم با یک شیب ملایم اختلافات را در طول زمان کاهش دهیم.

وی افزود: دریاچه خزز ، دریاچه صلح و دوستی است و ذخایر و میراث آن متعلق به همه نسل هاست و ما باید در حفظ این میراث بکوشیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان ، به برگزاری قریب الوقوع کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر در باره زمان برگزاری و ترکیب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد تا یک الی دو ماه آینده کمیسیون یاد شده برگزار شود.

خاورم*1206 ** 1597
کد N179702

وبگردی