آفتاب

ادامه بررسی بیانیه وزارتی دولت لبنان به روز جمعه موکول شد

ادامه بررسی بیانیه وزارتی دولت لبنان به روز جمعه موکول شد

بیروت – ایرنا – هیات وزیران لبنان شامگاه پنجشنبه به ریاست « میشل سلیمان » رییس جمهوری این کشور تشکیل جلسه داد اما بیانیه وزارتی دولت« تمام سلام» به تصویب نرسید.

به گزارش ایرنا، جلسه هیات وزیران لبنان تا ساعت 23به وقت محلی ادامه یافت و تنها تصمیم گرفته شد که ادامه بررسی این بیانیه به جلسه امروز (جمعه) هیات وزیران این کشور موکول شود.

رییس جمهوری لبنان در آغاز جلسه هیات وزیران ابراز امیدواری کرد که بیانیه وزارتی تصویب شود.

وی گفت که قابل قبول نیست تا تصویب بیانیه معطل یک جمله واحد شود.

کمیته وزارتی تدوین بیانیه وزارتی دولت تمام سلام بعداز 10 جلسه فشرده و24 روز پراز کش و قوس های سیاسی، نتوانسته بود به توافق برسد و این بیانیه را تصویب و صادر کند.

جلسه دهم کمیته تدوین بیانیه وزارتی عصر سه شنبه گذشته در کاخ نخست وزیری لبنان برگزار شد اما اعضای آن به توافق دست نیافتند و تنها تصویب کردند که پرونده این بیانیه درهیات وزیران بررسی شود.

هر دولت جدید لبنان در شروع کار خود بیانیه ای را صادر می کند که در آن مواضع ، رویکردها ، سیاست ها و برنامه هایش درج می شود و به آن بیانیه وزراتی می گویند.

« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان از مقاومت، نفت ، گفت وگوهای ملی، حمایت بین المللی، دادگاه بین المللی ترور ˈرفیق حریریˈ و پناهندگان سوری و فلسطینی به عنوان داغ ترین پرونده هایی یاد کرد که در 10جلسه ر کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در عین حال تاکید کرد که معادله « ارتش ، ملت و مقاومت» یک بند اصلی بیانیه های وزارتی همه دولت های دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان مهمترین این پرونده ها بود.

گروه 14 مارس خواستار حذف این بند بود اما گروه 8 مارس بر ضرورت درج مقاومت دربیانیه دولت تمام سلام تاکید داشت که سرانجام به توافق نرسیدند و تصمیم گیری در این خصوص به هیات وزیران محول شد.

طبق قانون اساسی لبنان ، تنها 30 روز فرصت برای تدوین و صدور بیانیه وزارتی است تا دولت بتواند از مجلس نمایندگان این کشور رای اعتماد اخذ کند.

« نبیه بری » رییس مجلس نمایندگان لبنان اعلام کرده است که تا نیمه شب دوشنبه آینده پایان وقت قانونی صدور بیانیه وزارتی دولت تمام سلام صبر می کند و چنانچه این بیانیه تصویب نشده باشد، از رییس جمهوری می خواهد که مجوز شروع رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید را صادر کند.

خاورم ** 1324
کد N179696

وبگردی