آفتاب

سفر به عمان با هدف تقویت روابط و پیگیری توافق‌ها

سفر به عمان با هدف تقویت روابط و پیگیری توافق‌ها

رئیس جمهور پس از بازگشت به تهران در باره نتایج سفرش به عمان گفت: این سفر با هدف تقویت روابط و پیگیری توافق‌هایی انجام شد که در گذشته و به ‌خصوص در سفر شهریور ماه پادشاه عمان به تهران صورت گرفته بود.

به گزارش آفتاب به نقل از واحد مرکزی خبر، آقای روحانی افزود: در این سفر تفاهمات و توافقاتی امضا شد که مهم‌ترین آن در زمینه مسئله گاز و  مسائل حمل و نقل دوجانبه و همچنین بین چهار کشور ایران، عمان، ازبکستان و ترکمنستان و نیز اقدامات مشترک در زمینه کشتیرانی، مسائل زیست محیطی و اشتغال و کار، آموزش های فنی و حرفه ای، سرمایه‌گذاری مشترک در عمان برای داروسازی و بحث گردشگری بود.


رئیس جمهور گفت: علاوه بر این، دیداری هم  با تجار و سرمایه‌گذران و اتاق بازرگانی عمان و سرمایه گذاران ایرانی که آنجا فعالند انجام شد که مفید بود و شرایط کشور برای گسترش تجارت در امر سرمایه‌گذاری و مسائل اقتصادی توضیح داده شد.


آقای روحانی افزود: در دیدار با استادان دانشگاه مسقط دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل علمی، تحقیقاتی و فناوری و زمینه‌های همکاری که وجود دارد تشریح شد. 


رئیس جمهور گفت: از زمان آغاز به کار این  دولت، پادشاه عمان اولین مقام خارجی بود که بعد از مراسم تحلیف برای دیدار دوجانبه به تهران آمد و به همین دلیل اولین دیدار  دوجانبه من هم از این کشور صورت گرفت و البته سفرهای قبلی من به سازمان ملل متحد، شانگهای و داووس برای شرکت در اجلاس بود.


آقای روحانی با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس و کل خاورمیانه از حساسیت خاصی برخوردار است افزود: در این دیدار بخش مهمی از مباحث ما مربوط به شرایط منطقه و امنیت و ثبات این منطقه حساس و اقدامات و همکاری هایی  بود که باید بین هشت کشور ساحلی شامل شش کشور جنوبی و ایران و عراق انجام گیرد تا بتوانیم شاهد آینده‌ای بهتر با توسعه بیشتر باشیم.


وی اضافه کرد: شکوفایی سواحل جنوب  چه خلیج فارس و دریای عمان به‌خصوص سواحل مکران از اهداف و برنامه های این دولت است و ضرورت دارد که برای این امر با کشورهای آن سوی دریای عمان و خلیج فارس هم گفتگو کنیم.


رئیس جمهور گفت: در این مذاکرات طرف عمان از تصمیمات ایران برای عمران و توسعه سواحل مکران  آگاه شد و برای  سرمایه گذاری در سواحل جنوب به‌خصوص بندر چابهار اعلام آمادگی کرد.


وی افزود: همچنین مسائل و تحولات کل خاورمیانه شامل مصر، سوریه، لیبی و منطقه خود ما مثل بحرین و یمن که مردم ما و کشورها با آن روبه‌رو هستند و یک سری مسائل بین‌المللی مورد علاقه دو طرف بررسی شد.


رئیس جمهور گفت: عمان کشور همسایه و دوست ماست که در طول چهل سال گذشته روابط خوبی داشتیم و در سال های اخیر این روابط نزدیک‌تر شد و این دولت مصمم است با همه همسایگان به‌ویژه جنوب خلیج فارس روابط را تقویت کند چرا که  این روابط نزدیک به نفع کشورهای منطقه و ثبات کل جهان خواهد بود.


آقای روحانی افزود: آبراه خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز برای ما و جهان، راهبردی است و در این دیدار فرصت شد تا موضوعات را  مرور کنیم و دیدگاه و نگرش ما بسیار به هم نزدیک است.


در مراسم استقبال از رئیس جمهور، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و شماری از وزیران و اعضای دولت حضور داشتند.
کد N179642

وبگردی