آفتاب
نخست وزیر چین:

پکن و واشنگتن به جای اختلافات باید روی منافع مشترک تمرکز کنند

پکن و واشنگتن به جای اختلافات باید روی منافع مشترک تمرکز کنند

"لی کگیانگ" تاکید کرد نقاط اشتراک و منافع مشترک آمریکا و چین بیشتر از نقاط اختلاف این دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "لی کگیانگ" نخست وزیر چین بر لزوم تمرکز پکن و واشنگتن بر منافع مشترک تاکید کرد. وی در واکنش به انتقادهایی که به دیدار اخیر "دالایی لاما" رهبر بودائیان تبت با "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا می شود گفت منافع مشترک دو کشور بیش از موارد اختلاف آنها است.

وی امروز پنج شنبه در کنفرانس خبری که پس از نشست سالانه پارلمان چین برگزار شد در پاسخ به خبرنگاران گفت دو کشور باید تلاش بیشتری برای استفاده از پتانسیل های موجود برای گسترش همکاری ها و افزایش حجم مبادلات خود به کار گیرند. به گفته وی انسان های خردمند همواره به نقاط مشترک توجه می کنند در حالی که افراد بی خرد بر روی تفاوت ها پافشاری می کنند.

این در حالی است که مناسبات چین و آمریکا طی ماه های اخیر با وجود تنش های ایجاد شده در روابط دوجانبه از جمله دیدار رهبر مخالفان تبتی با اوباما و اختلافات موجود بین چین و همپیمانان منطقه ای اش از جمله ژاپن، تغییری نداشته است. در عین حال چین در بحران اوکراین به شکل غیرمستقیم از مواضع روسیه جانبداری کرده است. در همین راستا رئیس جمهوری چین در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود خواستار خویشتنداری واشنگتن در قبال تحولات اوکراین شد.

گفتنی است رشد اقتصادی سریع چین و تلاش های این کشور برای تقویت نیروی نظامی در کنار جمعیت قابل توجه آن، از جمله مواردی است که با نگرانی از سوی مقامات واشنگتن دنبال می شود. 

کد N179488

وبگردی