آفتاب

سید جمال‌الدین اسدآبادی فراماسون بود؟

سید جمال‌الدین اسدآبادی فراماسون بود؟

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگر تاریخ، فراماسون بودن سید جمال‌الدین اسدآبادی، احیاگر اندیشه‌های اسلامی را قطعی دانست.

به گزارش ایسنا، موسی نجفی در گفت‌وگو با سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: در آن دسته اسنادی که در خانه امین‌الضرب چاپ شد، قسم‌نامه فراماسونی سید هم هست و در آنجا ذکر شده که سید در لژ کوکب شرق عضویت داشته است. این امری بدیهی است.

وی که سید جمال‌الدین اسدآبادی را شخصیتی فوق‌العاده، سیاستمدار، گیرا، جذاب و پرحرارت می‌داند، ادامه داد: ما یک نقطه‌ضعف جدی در شخصیت سید داریم و آن هم جاه‌طلبی سید است. واقعیت امر این است که سید جاه‌طلب بود و این جاه‌طلبی کار دستش داده بود. به هر حال رفتن به لژ فراماسونری برای یک شخصیت سیاستمدار و مبارز، یک ضعف محسوب می‌شود. با هر تحلیلی که به کانون فراماسونری رفته باشد، این برای او یک ضعف به حساب می‌آید.

نجفی خاطرنشان کرد: کسانی که طرفداران افراطی سید هستند در آغاز قصد داشتند این قضیه را پنهان کنند و سند‌ها را پنهان کنند ولی کم‌کم با شیوع این مطلب و نقدهای زیادی که نوشته شد، فهمیدند که نمی‌توان این موضوع را پنهان کرد؛ فلذا در ادامه سعی کردند این موضوع را توجیه کنند. به طور مثال می‌گویند رفته نفوذ کند آنجا را بشناسد. من می‌گویم اگر قرار باشد که این قضیه را این‌گونه بررسی کنیم باید بگویم همه کسانی که در لژ‌ها هستند می‌توانند این توجیه را بکنند. اصلا همه خائنین می‌توانند این کار را بکنند.

وی افزود: من سید را خائن نمی‌دانم. من در اینجا هر کدام از ابعاد را می‌گویم ولی اندازه نگاه می‌دارم. سید وابسته به انگلستان نیست. حتی به نظر من سید تا آخر عمر فراماسونر باقی نماند. رفته است در لژ، اشتباه هم کرده، به خاطر جاه‌طلبی هم رفته است و این نکته بسیار منفی در زندگی این آدم است یعنی هیچ توجیهی من نمی‌کنم و به نظر من اینها قابل پوشش نیست اما برای فردی مثل سید حتما نقطه‌ضعف است. اما باید فکر کنیم ما بعد از صد و سی چهل سال رسیده‌ایم به این نقطه که درباره تاریخ راحت‌تر قضاوت کنیم. این تعصباتی که دشمانش هم دارند که این نقشه انگلستان است، این را اصلا من قبول ندارم. آن حرف‌هایی که طرفداران افراطی‌اش هم می‌زنند که رفته چه می‌دانم نفوذ کند و مسائل این‌چنینی را هم من قبول ندارم.

انتهای پیام

کد N179454

وبگردی