آفتاب

تامین گاز نگرانی جدی اروپا و آلمان از رویارویی با روسیه

تامین گاز نگرانی جدی اروپا و آلمان از رویارویی با روسیه

برلین - ایرنا - همزمان با تحولات اوکراین و نزدیکی روز برگزاری رفراندوم در شبه جزیره کریمه با هدف الحاق به خاک روسیه و نیز افزایش تهدیدهای کشورهای اروپایی علیه مسکو، موضوع تامین گاز مورد نیاز اروپا که از روسیه تامین می شود به نگرانی جدی اروپایی ها تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، هرچند آنگلا مرکل که این روزها به سردمدار اروپا در انتقاد از مواضع مسکو در قبال تحولات اوکراین تبدیل شده، در تازه ترین اظهارات خود مسکو را به تحریم اقتصادی تهدید و خاطرنشان کرده است که روابط اتحادیه اروپا با این کشور دستخوش تغییرات خواهد شد، اما کارشناسان معتقدند با توجه به نیاز شدید اروپا به منابع انرژی نفت و گاز روسیه، تحقق این تهدیدها زیاد جدی به نظر نمی رسد.

در همین رابطه روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ با اختصاص گزارشی به این موضوع پرداخته و با اشاره به تشدید تهدیدها از سوی مقام های اروپایی علیه مسکو و مطرح شدن بحث تحریم اقتصادی روسیه از سوی اتحادیه اروپا، نوشت:بی شک روسیه مهمترین منبع تامین انرژی گاز اروپا و به ویژه آلمان است که در صورت چنین تصمیمی، باید به فکر جایگزین مطمئنی برای تامین گاز مورد نیاز خود باشند.

این مطلب می افزاید: حدود یک سوم انرژی مصرفی در آلمان اعم از گاز و نفت از روسیه تامین می شود، به طوری که به تازگی دونالد توسک نخست وزیر لهستان نیز از وابستگی آلمان به گاز روسیه به عنوان دلیل مهمی برای نرمش برلین در مقابل مسکو نام برده و تاکید کرده بود، مرکل به خاطر نیازی که به گاز روسیه دارد،در مقابل پوتین دستانش بسته است.

این نشریه آلمانی در ادامه می افزاید: هر چند که اگر ارسال گاز روسیه به آلمان حتی همین امروز هم قطع هم شود در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد زیرا انبارهای ذخیره این کشور مملو از گاز است، اما این کشور باید هرچه سریعتر به دنبال یافتن منابع جدید برای رفع نیاز های خود در این بخش باشد که آسان هم نخواهد بود و می تواند صدمات جبران ناپذیر اقتصادی را به همراه داشته باشد.

فرانکفورترآلگماینه سایتونگ می افزاید: آلمان می تواند در این رابطه از کشورهای شمال آفریقا، منطقه دریای خزر و کشورهایی همچون ایران و عراق را برای تامین گاز مورد نیاز خود مد نظر داشته باشد.

این روزنامه می افزاید: نکته مثبت جایگزین کردن منافع گازی دیگر در جهان به جای روسیه برای آلمان این خواهد بود که این منابع انرژی گازی جدید مانند مسکو به دنبال دستیابی به هژمونی جهانی نبوده و از این ظرفیت به عنوان سلاح نفوذ برای خود استفاده نمی کنند.

در همین رابطه روزنامه پاساور نوین پرسه نیز با اشاره به این مسئله به نقل از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نوشت: با وجود بحران شبه جزیره کریمه، آلمان مشکلی برای تامین گاز مورد نیاز خود احساس نمی کند.

به گفته مرکل، روسیه در حال حاضر 35 درصد از نیازمندی گاز آلمان را تامین می کند و این میزان به معنی وابستگی به مسکو نخواهد بود و با وجود بحران فعلی،به نظر نمی رسد که روسیه محدودیت هایی در ارسال گاز به آلمان یا اروپا وضع کند.

صدر اعظم آلمان با ابراز خوشبینی به این که حتی درصورت اعمال تحریم علیه مسکو از سوی اتحادیه اروپا، انتقال گاز روسیه به آلمان دستخوش تغییر نشود، خاطرنشان کرد: قراردادهایی که در این رابطه با مسکو منعقد شده، طولانی مدت است و روسیه تا الان به مفاد آن پایبند بوده به طوری که حتی در دوران جنگ سرد نیز روس ها یک عرضه کننده باثبات انرژی بوده اند، زیرا خود آنها نیز از این بابت منافع اقتصادی دارند.

اروپام** 2051** 1701**1144
کد N179200

وبگردی