آفتاب

خبرگزاری آمریکایی مدعی شد: ساکنان شرق اوکراین در آرزوی مشت آهنین روس ها هستند

خبرگزاری آمریکایی مدعی شد: ساکنان شرق اوکراین در آرزوی مشت آهنین روس ها هستند

تهران – خبرگزاری آسوشیتدپرس همزمان با تنش میان مسکو و کی یف در گزارشی ادعا کرد: گروه هایی از ساکنان شرق اوکراین این روزها مشت آهنین مسکو و پیوستن به روسیه را آرزو می کنند.

خبرگزارش آسوشیتدپرس در گزارشی میدانی از لوهانسک (استان و شهری در اوکراین) و با هدف توجیه دخالت های غرب در اوکراین و نیز القای غلبه خواسته روس تبارهای بخشی از این کشور بحران زده نوشت: لیدیا گانا، پیرزن 74 ساله و مستمری بگیر اوکراینی است که در بیشتر وعده های غذایی، چیزی بیش از چای و نان نمی تواند تهیه کند. وی برای پیوستن به همایش اعتراضی روس تبارهای شهر، به خیابان آمده است.

گانا می گوید: فقط روسیه می تواند ما را نجات دهد.

از زمان آرایش نظامی روسیه در نزدیکی شبه جزیره کریمه، توجه جهان به این سرزمین سرسبز در کناره دریای سیاه جلب شده است.

در این بخش از شرق اوکراین بسیاری از روس تباران به مدت دو قرن زیسته اند. ترکیبی از رکود اقتصادی، همبستگی قومی و دلتنگی برای روزهای قدرت در اتحاد جماهیر شوروی، سبب شده است که گروه هایی از مردم بخواهند به خاک روسیه وصل شوند.

این خبرگزاری آمریکایی تلاش کرده تا ضمن سرپوش نهادن بر دخالت های غرب در تحولات اوکراین، مشکلات این کشور را از دید افراد سالخورده و سنتی ناشی از گسست آنها از روسیه عنوان کند.

آسوشیتدپرس در همین رابطه افزوده است: لیودمیلا ژوراولیوا، 60 ساله و یکی از امضا کنندگان نامه دعوت از رییس جمهوری روسیه به دخالت نظامی در اوکراین، به صراحت می گوید: من طرفدار زندگی در یک کشور واحد و بدون مرز هستم؛ همان گونه که پیشتر وجود داشت. درست مانند انگشتان یک دست.

در لوهانسک و چند شهر شرقی اوکراین، گروه های شبه نظامی همچون ˈگارد لوهانسکˈ و ˈنیروهای امداد خلقˈ تشکیل شده است.

روز یکشنبه نیز در رخدادی که می تواند پیش درآمدی برای دردسرهای آینده باشد، تظاهرکنندگان هوادار روسیه ساختمان فرمانداری استان در نزدیکی خیابان ˈ شورویˈ را اشغال و ˈمیخائیل بولوتسکینˈ (فرماندار) را وادار کردند که نامه استعفایش را امضا کند.

ˈلیدیا گاناˈ در آن سوی مرزهای روسیه خویشاوندانی دارد که به او گفته اند وضع اقتصادی در آنجا بهتر از اوضاع اوکراین است. ˈگاناˈ مجبور است با حقوق مستمری یکصد دلار در ماه که نیمی از آن را برای اجاره خانه می پردازد، سپری کند. شوهر او درگذشته است. خود وی در زمان اتحاد جماهیر شوروی در پروژه ساخت خط آهن BAM و در یک شرکت کنسرو ماهی کار می کرد و پس اندازی داشت. اما همه آن پس انداز در سال های بعد از فروپاشی شوروی از بین رفت.

جالب آنکه هواداران روسیه در استان لوهانسک، از هم اکنون رهبر خود را نیز برگزیده اند. او کسی نیست جز ˈالکساندر خاریتونوفˈ که با لقب ˈفرماندار خلقˈ شناخته می شود.

ˈخاریتونوفˈ خواستار برگزاری همه پرسی در لوهانسک است و می گوید ˈکی یف نامشروعˈ را به رسمیت نمی شناسد. وی تغییر دولت در کیف را کودتا می داند.

روسیه گفته است رخدادهای شرق اوکراین را به دقت زیر نظر دارد.

ˈسرگئی چوپه یفˈ، 69 ساله و مهندس معدن بازنشسته در لوهانسک می گوید: بدون کمک ˈپوتینˈ، آنها ما را نابود می کنند. ما باید از او (پوتین) کمک بخواهیم؛ در غیر اینصورت، فردا فاشیست ها اینجا خواهند بود.

مترجمام**9163**1144
کد N178861

وبگردی