آفتاب

نخست وزیر چین بدنبال سرنخ علت ناپدیدن هواپیمای مالزیایی است

نخست وزیر چین بدنبال سرنخ علت ناپدیدن هواپیمای مالزیایی است

پکن - ایرنا - ˈلی که چیانگˈ نخست وزیر چین روز پنجشنبه پس از این که دولتش روز گذشته انتقادهایی را متوجه مالزی به دلیل عدم ارایه درست اطلاعات در باره هواپیمای ناپدیدشده پرواز ام.اچ 370 کوالالامپور - پکن کرد، گفت که جستجو برای یافتن سرنخ این معما متوقف نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر چین در گفت وگو با خبرنگاران داخلی و خارجی پس از پایان اجلاس سالانه پارلمان این کشور پیش از هر چیز به مساله هواپیمای ناپدیدشده مالزیایی پرداخت و گفت که پکن از همه طرف های ذی ربط خواسته است اطلاعات را نهایی کرده و به دنبال علت معمای بزرگترین عملیات جستجوی تاریخ حوادث هواپیمایی باشند.

هواپیمای مسافربری مالزیایی با 239 مسافر که 153 مسافر آن چینی بودند ساعت دو و 40 دقیقه بامداد شنبه یک ساعت پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی کوالالامپور در حریم هوایی ویتنام ناپدید شد و پس از شش روز عملیات جستجو تاکنون اثری از آن بدست نیامده است.

ˈلی که چیانگˈ گفت که جستجوها برای یافتن سرنخ این معما متوقف نخواهد شد و چین همه تلاش و توانش را برای یافتن این هواپیما بکار گرفته است.

وی در این بین به آخرین خبرها در مورد انگشت اشاره مالزی و پلیس اینترپل به یکی از مسافرین چینی از نژاد اویغور که تحقیقات در مورد وی آغاز شده است، اشاره نکرد.

اینترپل و پلیس مالزی بررسی وضعیت شخصی این مسافر پرواز ام.اچ 370 کوالالامپور - پکن را که 153 مسافر چینی را نیز جابجا می کرد در دستور کار قرار داده است.

این فرد 35 ساله اویغور که به اسم وی اشاره نشده است، دارای مدرک دکترا و از اساتید گروه مهندسی برق و الکترونیک یکی از دانشگاه های ترکیه است و سوء سابقه ای نیز در پرونده خود ندارد.

نخست وزیر چین در ادامه گفت که ارتش چین با استفاده از هواپیماها، ناوها و بالگردها در مناطق مختلف دریایی حضور یافته و ماهواره های چین نیز بر منطقه موردنظر تمرکز کرده و تصویرهایی منتشر کرده اند.

سازمان هواپیمایی چین امروز اعلام کرد که نمی توان قاطعانه گفت قطعاتی که بر روی آب و در تصاویر ماهواره ای دیده شده مربوط به هواپیمای گمشده مالزیایی باشد .

این تصاویر شب گذشته از سوی چین منتشر شد. در این تصاویر سه قطعه را بر روی آب های دریای جنوبی چین نشان می دهد که اندازه آنها معادل 22 تا 24 متر گزارش شده است.

از سوی دیگر چین در اقدامی نادر در دو سال گذشته و به طور غیرمستقیم و به طور تلویحی از ژاپن تشکر کرد. توکیو اعلام کرده است چهار فروند هواپیما برای جستجوی به منطقه ای که هواپیما ناپدید شده، هواپیما اعزام می کند.

چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که اگر کشورها بخواهند در این جستجوها مشارکت کنند چین از تلاش آن ها استقبال می کند.

آساق**2100**1611
کد N178860

وبگردی