آفتاب

تهران و مسکو بر توسعه همکاری ها در بخش حمل و نقل ریلی تاکید کردند

تهران و مسکو بر توسعه همکاری ها در بخش حمل و نقل ریلی تاکید کردند

مسکو - ایرنا - مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ولادیمیر یاکونین رئیس راه آهن روسیه در دیدار روز چهارشنبه آخرین وضعیت همکاری های دو جانبه در بخش ریلی بررسی و بر ضرورت اجرایی شدن توافقات گذشته دو کشور در زمینه پروژه های ریلی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، سنایی در این دیدار با اشاره به سابقه مذاکرات گذشته خود با رییس راه آهن روسیه ، ابراز امیدواری کرد، همکاریهای دو کشور بویژه در بخش پروژه های ریلی در سال جاری میلادی گسترش بیشتری یابد.

سنایی از آمادگی وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه اجرای پروژه های ریلی، برقی کردن مسیر های ریلی، احداث خطوط جدید ریل ، اتصال راه آهن ایران به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان و تکمیل کریدور شمال جنوب ، و تولید 500 هزار تن ریل با همکاری روسیه و خرید تجهیزات و ماشین آلات احداث ریل از فدراسیون روسیه خبر داد.

وی اجرای طرح برقی کردن راه آهن مسیر تبریز به آذرشهر توسط روس ها را یک تجربه مفید در روابط دو کشور عنوان و اضافه کرد: ظرفیت های دو کشور برای همکاری در سایر زمینه های ریلی به مراتب بیشتر است و نباید تنها به پروژه های کوچک اکتفا کرد .

رییس راه آهن روسیه نیز در این دیدار گفت: امیدوارم در آینده نزدیک به جمهوری اسلامی ایران سفر کنم و بتوانم اقدمات اجرایی ملموسی را درحوزه همکاری های ریلی داشته باشیم تا روابط دو کشور در زمینه راه آهن با تلاش طرفین و با استفاده از ظرفیت های موجود و ابتکارات جدید گسترش بیشتری یابد .

یاکونین اضافه کرد: مذاکرات با شرکت راه آهن ایران به کندی پیش رفته است و درحال حاضر با توجه به فضای جدید ایجاد شده در روابط دو کشور، زمان اجرای پروژه ها فرا رسیده است .

وی کریدور شمال – جنوب را نقطه قوت برای گسترش تبادلات تجاری و حمل سالانه 20 میلیون تن بار میان ایران و روسیه دانست و خواستار اجرایی شدن هرچه سریعتر احداث راه آهن قزوین – رشت – آستارا شد .

وی یادآورشد که روسیه در هر شرایطی به ایران بعنوان کشور دوست نگاه می کند و برای همکاری با ایران اولویت قائل است.

شرکت راه آهن روسیه با داشتن یک میلیون و دویست هزار نفر کارمند بزرگترین شرکت دولتی این کشور در زمینه حمل و نقل است.

اروپام/518 ** 1917
کد N178436

وبگردی