آفتاب

آزمون بورس تحصیلی تاجیکستان با حضور هیات دانشگاهی ایران برگزار می شود

آزمون بورس تحصیلی تاجیکستان با حضور هیات دانشگاهی ایران برگزار می شود

دوشنبه - ایرنا - هیات سه نفره وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری آزمون اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان تاجیک متقاضی تحصیل در ایران بر اساس تفاهمنامه بین دو کشور در تاجیکستان حضور یافتند.

معاون مدیر کل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سرپرست این هیات علت تاخیر برای برگزاری این آزمون را فراهم نبودن شرایط طرف تاجیکی عنوان کرد و گفت: با پیگیرهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طبق تعهد تفاهمنامه و با تصویب شورای بورس دانشجویان غیر ایرانی این هیات برای برگزاری این ازمون در تاجیکستان حضور یافته است.

ˈرضاعلی حسنودیانˈدر گفت و گو با ایرنا در دوشنبه افزود: بر اساس تفاهمنامه ای که دو سال پیش بین وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان و وزارت علوم و معارف تاجیکستان امضا شد، بورس تحصیلی از سوی ایران سالانه به 250 نفر از دانشجویان تاجیک که از برگزیدگان اول تا سوم المپیادهای علمی و دانش آموختگان اول تا پنجم دانشگاه های معتبر این کشور باشند یا در آزمون اعطای بورس ایران که در تاجیکستان قبول می شوند، اعطا خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما متعهد به اجرای این تفاهمنامه هستیم و آزمون سنجش بورس تحصیلی امسال برای دومین بار است که بین متقاضیان واجد شرایط در تاجیکستان برگزار خواهد شد.

حسنودیان افزود: مراحل تکمیل ثبت نام متقاضیان تاجیک تا اواخر روز پنجشنبه هفته جاری ادامه دارد و روز شنبه آزمون بورسیه تحصیلی برای متقاضیان تاجیکستانی در دانشگاه ملی این کشور برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین وزرای علوم دو کشور طرف مقابل نیز متعهد شده بود که 50 بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی در مقاطع مختلف اعطا کند.

معاون مدیر کل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: اعطای بورس تحصیلی به متقاضیان تاجیکی و همینطور حضور دانشجویان بورسیه شده ایرانی را طرف تاجیکی بر اساس ضوابط و شرایط اموزش عالی کشورمان انجام می دهد.

حسنودیان توضیح داد: افرادی که در این آزمون نمره لازم را کسب کنند برای برگزاری آزمون شفاهی و مصاحبه علمی معرفی خواهند شد و در نهایت مستعدترین افراد برای تحصیل در ایران گزینش خواهند شد.

وی ادامه داد: تعداد پذیرفته شده بستگی به تعداد متقاضیان و شرایط تعیین شده بر اساس تفاهمنامه منعقد شده خواهد بود.

ˈجلیل عباسی معاون اداره کل آزمون سازی سازمان سنجش و ˈسهیل سحرخیزˈ معاون اداره کل چاپ و انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور از دیگر اعضای هیات ایرانی هستند.

آساق**1663**1010
کد N178344

وبگردی