آفتاب

بیانیه پایانی همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلامی در هندسه قدرت جهانی

بیانیه پایانی همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلامی در هندسه قدرت جهانی

همایش بین‌المللی "نقش دنیای اسلامی در هندسه قدرت جهانی" با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه آمده است:

«با افزایش آگاهی بشر، استحکام و باورپذیری بنیان‌های فکری لیبرلیسم مادی‌گرای غرب هر روز سست‌تر می‌شود و آسیب‌های فراوانی در مبانی فکری قدرت، توام با گسست‌های فراوان در ساختار هندسه آن پدیدار می‌شود. از سوی دیگر جنبش بیداری اسلامی،‌ فرصت بی‌بدلیلی را برای اندیشمندان مسلمان فراهم آورده تا آموزه‌های غنی مکتب اسلام را به انسان‌های تشنه حق و عدالت معرفی کرده و عدالت اسلامی را در همه ابعاد زندگی بشر نظریه‌پردازی و انسان‌ها را آگاه کنند تا از اسارت ابزار و فن‌سالاری، خود را رها کنند.

از این منظر، علما و اندیشمندان جهان اسلام باید با هوشمندی از این فرصت‌ به‌وجود آمده بهره‌برداری کرده تا بتوانند با رویکردی علمی، مبانی فکری مکتب لیبرالیسم غرب را مورد نقد و ارزیابی قرار داده و براساس آن، نقایص اساسی زندگی انسان‌ها، مانند؛ خلاء معنویت، نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و ابزار شدن انسان در زندگی مادی را به طور دقیق شناسایی و به جوانان نوگرا و تحول خواه جوامع اسلامی معرفی کنند.

در تداوم سلسله نشست‌های بیداری اسلامی و همایش‌های نقش اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه جهان اسلام در تحول هندسه قدرت جهانی، همه علما و دانشگاهیان جهان اسلام در روزهای 20 و 21 اسفندماه 1392 هجری شمسی مطابق با 9 و 10 جمادی الاول مطابق با 12-11 مارس 2014 میلادی در تهران گردهم آمده‌ایم تا با برگزاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه‌ی قدرت جهانی با سعی،‌ تلاش و اشتراک نظر و مجاهدت جمعی، شبکه‌های علمی و فکری را برای معرفی اصول و مبانی و آموزه‌های مکتب حیات بخش اسلام ناب محمدی (ص) ایجاد و رسالت جمعی و تاریخی خود را تبیین کنیم و با امید واثق به وعده تخلف‌ناپذیر الهی که می‌فرماید "ان‌الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم" با تعهد عمل کیم که خداوند پشتوانه مومنان در شرایط سخت خواهد بود.

شرکت کنندگان در این همایش بین‌المللی منشور مشترک عمل همه‌ی اساتید، متفکران، روشنفکران و اندیشمندان و جوانان و زنان و مردان مسلمان و آگاه که با تاسی به قرآن کریم و سنت نبی گرامی اسلام و مکتب انسان‌ساز اسلام در پی احیاء مجد و عظمت‌ علمی، فکری‌،‌ اخلاقی و معنوی گذشته جهان اسلام و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی بوده تدوین و تلاش می‌کنند تا مسیر مشترک رسیدن به امت واحده اسلامی را هموار کنند.

1- بیداری اسلامی که با اوج‌گیری جنبش‌های اسلامی و الگوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نقطه عطف و تعیین‌کننده‌ی خود رسیده است،‌ با به چالش کشاندن نظم ظالمانه موجود و تحمیل شده بر جامعه جهانی،‌ بنیان‌گذار و مبتکر مکتب جدیدی در روابط بین‌الملل شده و باعث هویت جبهه "مقاومت" و تولید ادبیات آن علیه ظلم و استکبار شده است؛ در همین راستا از همه اندیشمندان، صاحب‌نظران و فرهیختگان جهان اسلام انتظار می‌رود نسبت به تکمیل ادبیات "مقاومت" در برابر نظام سلطه اقدام کنند.

2- مکتب رهایی بخش اسلام در شرایط کنونی از یک سو دارای اصیل‌ترین رسالت برای رهایی بشریت از ظلم و ستم و احیای ارزش‌های دینی و بشری بر پایه عدالت است و از سوی دیگر قدرت گفتمان‌سازی خود در جهان اسلام به یکی از قطب‌های قدرت در عرصه‌ بین‌المللی تبدیل شده است که بر همین مبنا از صاحب‌نظران، دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه بیش از گذشته انتظار می‌رود که مبانی و ابعاد این رسالت و گفتمان را در قالب ادبیات نوین و هنرمندانه تبیین و به طالبان تشنه‌ی حقیقت در دنیای اسلام و آزادی خواهان سراسر جهان عرضه کنند.

3- هم اکنون که جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی در مسیر نیل به جایگاه شایسته خود در حرکت است، دست‌های منحرف و شیطانی بر آنند تا با ارائه چهره‌ی مخدوش و خشن از اسلام، قدرت حاصله را کاهش دهند و اسلام را در مدیریت راهبردی جهان معاصر ناکارآمد نشان دهند. از این رو از همه آحاد امت اسلامی به ویژه علمای دین،‌ اساتید و متفکران انتظار می‌رود با پیروی از مکتب فکری احیاگر بزرگ اسلام حضرت امام خمینی (ره) با راهبرد اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی غرب هوشمندانه مقابله کرده و با برنامه‌ریزی، هدایت راهبردی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنر زیبای اسلامی و مجاهدت خالصانه علمی و فرهنگی،‌ چهره‌ی معنوی عدالت خواهانه منطبق با فطرت بشری را به جهان تشنه حق و عدالت و خسته از مادی‌گرایی و فردگرایی غربی معرفی کنند.

4- جهان غرب با همه‌ی مظاهر تفرقه قومی، مذهبی و دینی در تلاش است تا به وحدت فکری و وحدت در تامین منافع و امنیت و وحدت قاره‌یی دست یابد، از این رو همه تلاش خود را برای ایجاد تفرقه در صفوف امت اسلامی و جلوگیری از ایفای نقش برجسته‌تری در عرصه جهانی به‌کار می‌گیرد. متاسفانه جهان اسلام که دارای اصول مشترک دین خدا و پیامبر واحد و فرهنگ یکپارچه و مظاهر درخشان تمدن اسلامی است در اثر نفوذ در صفوف امت اسلامی و ترویج افراط‌گرایی، فتنه فرقه‌یی، تکفیر مسلمانان و کاربرد خشونت و تروریسم، باعث تضعیف جبهه متحد مسلمانان و ایجاد تفرقه و درگیری و تضاد و تعارض شده است که تنها راه مقابله با آن، تقویت وحدت اسلامی، دشمن‌شناسی و آگاهی از توطئه‌های آن و مواجهه جدی با آن‌هاست. علمای هوشمند، اندیشمندان آگاه، دانشگاهیان متفکر و جوانان فرهیخته باید حیله و نیرنگ زورمداران عالم و شیاطین جهان و استکبار مغرور را بشناسید و به انسجام اجتماعی جوامع اسلامی و پیوند ظرفیت‌های نظری و علمی همت گمارند.

5- مسلمانان مظلوم جهان به دلیل دارا بودن اندیشه‌ی توحیدی و داشتن باورهای اصیل دین حنیف، از سوی استکبار جهانی، مستبدان، نژادپرستان، متحجران و منحرفان در اقصی نقاط گیتی مورد ظلم و تعدی بی‌رحمانه‌ای قرار گرفته‌اند که مسلمانان میانمار، آفریقای مرکزی، سوریه‌، بحرین و دیگر سرزمین‌های اسلامی، نمونه‌های بارز آن هستند. اندیشمندان و علما و جوانان فرهیخته جهان اسلام باید این ظالمان را معرفی کنند و چیستی و چرایی این تعدی‌گری‌های غیرانسانی را بر ملا کرده و نیرنگ و فریب مدافعان غربی حقوق بشر را برای جوامع بشری تبیین کنند.

6- با روند رو به رشد نهضت‌های اسلامی و ضرورت‌ داشتن مبانی تحلیل صحیح و هوشمندانه و دست‌یابی به مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مبتکرانه و خلاقانه در برخورد با نیرنگ‌های مستکبران و مستبدان منحرف‌کننده‌ی نهضت بیداری جوامع اسلامی، بر علمای اسلامی و متفکران دانشگاهی فرض است تا شیوه‌های اسلامی مدیریت جوامع را تئوریزه کرده و با بررسی تجربیات این جنبش در عرصه و مناطق گوناگون از جمله جمهوری اسلامی ایران،‌ به الگویی برتر دست یافته و از دست آورده‌های ارزشمند انقلاب اسلامی ایران در مبارزه با ظلم و ستم و دستیابی به استقلال و عزت ملی بهره‌برداری کنند.

7- تبیین آموزه‌های مکتب جهان بخش اسلام متناسب با مقتضیات زمانه‌ی جوامع اسلامی یک نیاز راهبردی در تقویت بیداری اسلامی و تغییر هندسه قدرت جهانی است، بهره‌گیری از نوآوری‌های اسلامی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در بسیج توده‌های مسلمان و حمایت از نظام تمدنی اسلام مانند اعلام روز جهانی قدس و هفته وحدت و استفاده از حج ابراهیمی که شعار یکپارچگی و حضور جهانی مسلمان است می‌تواند در این اقدام تاثیر شگرفی داشته باشد.

8- شرکت‌کنندگان در این همایش بین‌المللی عملی تاکید می‌کنند قضیه‌ی فلسطین مساله اصلی جهان بوده‌اند، در سراشیبی سقوط و خروج از منطقه حساس غرب آسیا قرار گرفته‌اند، امت اسلامی با تلاش مشترک در جهت آزادی قدس شریف و سرزمین فلسطین از نهر تا بحر اقدام و غده‌ی سرطانی رژیم اشغالگر قدس را ریشه‌کن کنند. از نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام بیش از گذشته انتظار می‌رود که به صورت علمی و مستدل حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق بازگشت، حفظ هویت اسلامی و عربی فلسطین، مقاومت در برابر استقلال و رهایی از جنایات رژیم صهیونیستی را تبیین و به همه‌ی آزادیخواهان جهان عرضه کنند.

9- تحولات دنیای کنونی با شرایط گذار و عبور ازپیچ تاریخی خود نشان از تحول حتمی هندسه قدرت جهانی دارد، به همین منظور مدیریت هوشمندانه‌ این دوره می‌تواند سهم شایسته جهان اسلام را در هندسه قدرت آینده جهان به ارمغان آورد. از آن‌جایی که تمدن رو به زوال مبتنی بر سرمایه‌داری غرب در پاسخ به مطالبات بشری به بن‌بست رسیده است، مکتب رهایی بخش اسلام با پیام صلح خواهی، دفاع از کرامت انسانی، حقوق بشر، آرامش، توسعه، پیشرفت و رفاه برای تمام جهانیان می‌تواند با ارائه مدل و الگوی شایسته‌ای سهم خود را در هندسه قدرت جهان آینده تثبیت کند.

10- اندیشه لیبرال غرب با پشتوانه امکانات مادی همه دولت‌های مستکبر جهانی در تلاش است تا فرهنگ، آموزه‌ها، باورها و سبک زندگی غربی را که زندگی بی‌هویت، فروگرایی، فساد اخلاقی و مصرف‌گرایی صرف است به جوامع بشری از جمله جوامع اسلامی، با به‌کارگیری قدرت رسانه‌یی خود تحمیل کنند. بنابراین از روشنفکران، اندیشمندان، نویسندگان، علما، دانشگاهیان مسلمان، جوانان فرهیخته و رسانه‌های اسلامی انتظار دارد تا با همکاری، هم‌پیوندی، تعامل و اشتراک فکر و عزم و اراده‌ی جمعی، سبک زندگی اسلامی را در جوامع خویش نهادینه کرده و مولفه‌های پویای فرهنگ و تمدن اسلامی را در رقابت فرهنگی به جهان معرفی تا انسان‌های آزاده‌ی جوامع غربی براساس فطرت انسانی خویش با این تمدن غنی آشنا شده و توسط حق‌طلبان آن جوامع، آموزه‌های فرهنگ لیبرال را به چالش بکشانند.

11- نهادهای علمی فکری و دانشگاهی در حوزه اندیشه‌ورزی و عمران و آبادانی زندگی بشری در جوامع انسانی و اسلامی باید با همکاری مشترک، دست‌یابی به راه‌حل‌های همه جانبه و خلاقانه برای پاسخگویی به عقب‌ماندگی جوامع بشر توجه کرده تا آموزه‌های اسلامی استقلال‌طلبانه و عدالت‌جویانه، احیاء شده و پیشرفت مادی و معنوی به عنوان الگوی زیست اجتماعی در بین مسلمانان و همه انسان‌های طالب حق و عدالت و رفاه و پیشرفت معرفی شود.

12- نگاهی به گذشته پرافتخار جوامع اسلامی نشان‌دهنده ظرفیت فکری نسل‌های پیشین و اندیشمندان متفکر جوامع اسلامی است، بی‌توجهی به این میراث گران‌سنگ تمدن اسلامی موجب عقب‌ماندگی جوامع اسلامی شده است، بنابراین اندیشمندان مسلمان در جهان با بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی و ارتباطات علمی باید در جهت دستیابی جوامع اسلامی به جایگاه رفیع گذشته خویش تلاش مضاعف کنند، و جوانان فرهیخته جهان اسلام نیز در یک شبکه‌ی‌ گسترده علم و فن‌آوری، مقوم قدرت علمی و پیشرفت دانش‌ بنیان امت اسلامی باشند تا با این رهیافت در تجدید اقتدار فرهنگی دنیای اسلامی بر پایه‌ی پیشرفت علمی، پیشران‌های کلیدی برای دستیابی به تمدن درخشان اسلامی هویدا شود.

13- اندیشمندان جهان اسلام شایسته است که فرصت مناسب و ارزشمند فراهم شده از برگزاری همایش‌های علمی و بین‌المللی مرتبط با بیداری اسلامی را پاس داشته و در جهت تقویت و استمرار آن با حمایت مجمع جهانی بیداری اسلامی تلاش کنند.

در این زمینه با ایجاد کار گروه‌ها و برگزاری نشست‌های علمی- تخصصی در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، علم و فن‌آوری، سیاست و مدیریت جوامع، در چارچوب دبیرخانه دائمی همایش بین‌المللی "نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی" می‌تواند در ایفای رسالت تاریخی نقش موثری را ایفا کرده و بر همین مبنا نسبت به پیگیری پیشنهادهای ارائه شده از سوی رهبران و نمایندگان جبهه مقاومت و جنبش بیداری اسلامی و اساتید و متفکران شرکت کننده در همایش اقدام شود.

(والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته)»

انتهای پیام

کد N178300

وبگردی