آفتاب
سیاست خارجی اعتدال‌گرا

سجادپور: اعتماد به نفس دیپلماتیک محصول ارزشمند ملی است

سجادپور: اعتماد به نفس دیپلماتیک محصول ارزشمند ملی است

محمدکاظم سجادپور گفت: اعتماد به نفس دیپلماتیک ایران محصول ارزشمند ملی است که به راحتی به دست نیامده و باید با دقت از آن محافظت شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدکاظم سجادپور، مشاور ارشد وزیر امور خارجه که عصر چهارشنبه در نشست پایانی همایش "سیاست خارجی اعتدال‌گرا" و با عنوان "مبانی فکری سیاست خارجی تعادل‌گرا" سخن می‌گفت، اظهار کرد: سیاست خارجی بخش عمده‌ای از زندگی عمومی افراد است و برای ایران نیز این موضوع همیشه مهم و اساسی بوده است.

او با اشاره به مد نظر قرار داشتن اسناد بالادستی نظام در تدوین سیاست خارجی، مبانی سیاست خارجی را در سه بخش منظومه شناختی و تحلیلی، منظومه گفتمانی و منظومه رفتاری و کرداری توصیف کرده و افزود: سیاست خارجی در همه جای دنیا با این پرسش تحلیلی روبه‌رو است که ما جهان را چگونه می‌بینیم و چگونه تحلیل می‌کنیم.

وی با بیان این که در دنیای کنونی صرفا دولت‌ها تنها بازیگران عرصه بین‌الملل نیستند گفت: تحلیل در دنیای کنونی بسیار اهمیت دارد و موضوعی ساده نیست. برخی کشورها میلیاردها دلار صرف به دست آوردن تحلیل‌های درست می‌کنند.

سجادپور با بیان این که ایران کشور مهم و اثرگذاری است که دیگران سعی دارند اثرگذاری‌اش را کم کنند به مقوله‌های ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی برای کاستن اهمیت ایران اشاره کرد و افزود: ایران دارای ظرفیت بزرگی است و حتی در شرایط کنونی نیز می‌تواند قطعنامه‌ای را با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برساند که این در نوع خود بسیار اهمیت دارد.

او با بیان این که توازن‌گرایی ابعاد و زوایای گوناگون دارد ادامه داد: نمی‌توان صرفا در آن چه که غرب در قبال ایران می‌گوید تعریفی از ایران ارائه داد زیرا غرب می‌خواهد ایران را در سه یا چهار پرونده خلاصه کند. اما باید در نظر داشت نگاه همه جانبه و متوازن به همه ابعاد باید وجود داشته باشد و مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی در کنار یکدیگر با وزن‌های مناسب دیده شوند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه گفت: اعتماد به نفس دیپلماتیک بسیار اهمیت دارد. ایران در این مذاکرات نشان داد که از این نمی‌ترسد که پشت یک میز بنشیند و در آن سو هر کشور و یا هر مجموعه از قدرت‌ها حضور داشته باشند. اعتماد به نفس مهم‌ترین ابزار زندگی اجتماعی در هر سطحی است و این اعتماد به نفس دیپلماتیک محصول ارزشمند ملی است که به راحتی به دست نیامده و باید با دقت محافظت شود.

سجادپور در عین حال تاکید کرد: در هر حرفه‌ای رعایت اصول حرفه‌یی و تسلط به آن و احترام به مخالفان باید در نظر گرفته شود و ظریف در مجموعه مذاکرات حرفه‌یی صحبت می‌کند و هدفش فقط یک گروه مشخص نیست.

وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی و هم‌چنین کشورهای دیگر با مواضع ایران گفت: بیان این مخالفت‌ها نشان می‌دهد بسته‌بندی شناختی و کرداری که ایران ارائه می‌دهد، مخالف دارد.

او ادامه داد: عربستان 10 سال تلاش کرد که عضو شورای امنیت شود اما وقتی قبول شد، گفت در اعتراض به رفتارهای آمریکا این عضویت را نمی‌پذیرد و حتی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز نطق خود را نخواند. در موردی هم گفته بودند که آمریکایی‌ها آن‌چنان مجذوب لبخندهای ظریف شده بودند که متوجه نشدند که عربستان اصلا نطقش را در مجمع عمومی قرائت نکرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمدحسین دریایی، نویسنده کتاب مذاکرات هسته‌ای 1+5 و توافق ژنو نیز به بیان اعتدال در نقد و نقدپذیری با تمرکز بر توافق ژنو پرداخت.

دریایی با تشریح فواید رشد فرهنگ نقد و نقدپذیری در سیاست خارجی اعتدال‌گرا گفت: هنوز تا درک فرهنگ نقد و نقدپذیری راه طولانی در پیش داریم.

وی گفت: باید بتوانیم بین نقد و تخریب تمایز قائل شویم و متاسفانه برخی افراد به درستی از دعوت رییس جمهور و وزیر امور خارجه برای نقد توافق‌نامه ژنو استفاده نکردند و پا را از عرصه نقد فراتر گذاشته و به تخریب پرداختند.

در ادامه عبدالرضا فرجی‌راد نیز به تشریح تاثیر توافق هسته‌ای بر افزایش وزن ژئوپلتیکی ایران پرداخت.

او با اشاره به برخی مواضع دولت‌های نهم و دهم و بیان انتقاداتی در رابطه با آن، گفت: توافق‌نامه ژنو تحول عمده‌ای در حوزه تحریم‌ها ایجاد کرد. ضمن این که این توافق‌نامه در گفت‌وگوهای دیپلماتیک نیز توازنی به وجود آورد.

وی برخی دیدگاه‌ها در ارتباط با رویکرد سازشگرانه دولت یازدهم را درست ندانست و افزود: این که بارها گفته شده که آقای ظریف با وزیر خارجه آمریکا پرخاشگرانه صحبت کرده است و بر سر او فریاد زده، مساله مهمی است.

فرجی‌راد ادامه داد: بار توازن دیپلماتیک و گفت‌وگوها، شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که حقوق ایران در نظر گرفته شد.

او کاهش احتمال شکست مذاکرات را از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای دانست و ادامه داد: قطعا اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، دموکرات‌ها در انتخابات آینده آمریکا شکست خواهند خورد زیرا تلاش‌های بسیاری برای راضی کردن آیپک و جمهوری‌خواهان در کنگره انجام داده بودند.

وی ناامیدی دولت رژیم صهیونیستی و تضعیف نفوذ آیپک و قوت گرفتن امیدها نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات و بهبود فضای روابط خارجی را از دیگر دستاوردهای این توافق‌نامه دانست و گفت باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم تا وزن ژئوپلتیک بیش‌تری پیدا کنیم و به سمت هم‌گرایی منطقه‌یی پیش برویم.

انتهای پیام

کد N178288

وبگردی