آفتاب

طالبان پاکستان : به آتش بس اعلام شده پایبند هستیم

طالبان پاکستان : به آتش بس اعلام شده پایبند هستیم

اسلام آباد - سخنگوی طالبان پاکستان روز چهارشنبه تاکید کرد : آنها به یک ماه آتش بس اعلام شده خود پایبند بوده و همچنین امیدوارند که دولت نیز تمام اقدامات و عملیات های نظامی علیه شبه نظامیان را متوقف کند.

به گزارش ایرنا , گروه شبه نظامی تحریک طالبان موسوم به تی تی پی در ابتدای ماه مارس ( اسفند ) برای پیشبرد و احیای روند گفت وگوهای متوقف شده صلح میان نمایندگان طالبان و مذاکره کنندگان منتخب دولت یک ماه آتش بس اعلام کرد.

این آتش بس یک جانبه پس از اینکه تیم مذاکره کننده طرف دولت اعلام کرد تا طالبان حملات خود را متوقف نکند با آنان مذاکره نمی کنیم ؛ اعلام شد و در پی آن دولت نیز حملات هوایی جنگنده های ارتش در منطقه وزیرستان در شمال غربی این کشور علیه مواضع شبه نظامیان را به حالت تعلیق در آورد.

شاهد الله شاهد سخنگوی طالبان از مکان نامعلومی به رسانه های خبری گفت:گروه تحریک طالبان پاکستان بطور کامل به تصمیم سران خود بمنظور اجرای آتش بس احترام می گذارد.

این سرکرده طالبان افزود: تحریک طالبان ؛ گروه های شبه نظامی مانندˈ احرار الهند ˈ و ˈ جندا... ˈ را که برخی از حملات اخیر از جمله بمب گذاری انتحاری در دادگاه اسلام آباد که 12 نفر از جمله یک قاضی ارشد در آن کشته شدند را ادعا کرده بودند ؛ طرد کرده و آنان را جزیی از خود و زیر شاخه های طالبان نمی داند.

وی گفت : تحریک طالبان تلاش های جدی برای پیشبرد روند گفت و گو را ادامه داده و اجازه نخواهد داد که اعضای طالبان اقدام به نقض آتش بس کنند.

شاهد ا... ادعا کرد : افراد و عناصر بسیاری در دولت در حال آسیب رساندن به روند گفت و گوهای صلح هستند و دولت باید آنها را کنترل و سرزنش نماید.

سخنگوی طالبان همچنین مدعی شد که بازداشت ها ؛ اقدامات و حملات علیه شبه نظامیان طالبان ادامه دارد و این موضوع خود ˈ نقض آتش بس ˈ بوده و تاثیرمنفی بر گفت وگو های صلح می گذارد.

شاهد ا... گفت : ما انتظار داریم که این مطلب از سوی دولت مورد توجه جدی قرار بگیرد و این حوادث را متوقف سازد تا روند گفت و گوها برای رسیدن به یک نتیجه موفق عملی شود.

وی همچنین از دولت خواست تا با احترام به قوانین آتش بس ؛ ادعای برخی از عناصر مبنی بر ادامه حملات توسط تحریک طالبان که در صفوف دولت قرار داشته و در حال تلاش برای از خط خارج شدن روند رسیدن به صلح می باشند ؛ را بی اثر کند.

سخنگوی تحریک طالبان در ادامه گفت : چند نفر از شبه نظامیان بی گناه طی حملات و عملیاتهای جستجو از سوی نیروهای ارتش بازداشت شده اند.

از سوی دیگر روز گذشته (سه شنبه) از سوی رسانه های خبری و برخی مقام های دولت پاکستان ادعا شد که طالبان در حال برنامه ریزی برای ترور پرویز مشرف در دادگاه ویژه اسلام آباد ( کاخ دادگستری در منطقه امن دیپلماتیک) خواهد بود .

شاهد ا... شاهد ؛ افزود : گزارش اخیر که از سوی طالبان برنامه ریزی شده تا حمله ای علیه پرویز مشرف رییس جمهوری پیشین پاکستان در دادگاه انجام شود را قویا رد می کنیم.

  روز دوشنبه گذشته وزارت کشور در نامه ای به مقام های دادگاه ویژه اسلام آباد اعلام کرد: سازمان های اطلاعاتی گزارش داده اند که شبه نظامیان طالبان و القاعده برای ترور پرویز مشرف در دادگاه برنامه ریزی کرده اند.

روز گذشته مشرف که در حال حاضر در بیمارستان نظامی شهر راولپندی بستری است از حضور در دادگاه ویژه اسلام آباد به دلایل امنیتی برای چندمین بار سرباز زد و قضات دادگاه اعلام کردند در دادگاه آتی که با حضور مشرف برگزار خواهد حکم مجرم بودن حاکم نظامی پیشین پاکستان به اتهام خیانت به قوانین اساسی پاکستان به وی ابلاغ خواهد شد.

  در عین حال ؛ عمر خراسانی یکی از سرکرده های ارشد طالبان به رسانه های خبری گفت : در نامه وزارت کشور ، به نام تحریک طالبان پاکستان در حمله احتمالی اشاره شده که این یک اتهام بی اساس علیه این گروه شبه نظامی است.

آساق ** 1095/1547
کد N178262

وبگردی