آفتاب
نعمت‌زاده در جلسه امروز هیات دولت تاکید کرد:

عزم دولت برای مبارزه با تورم

عزم دولت برای مبارزه با تورم

وظیفه ما حمایت منطقی و قانون‌مند از صنعت است اما همه مسائل اقتصادی دست ما نیست. برای نمونه تصمیم‌گیری در مورد سود تسهیلات بانکی و مسائل مرتبط با آن در اختیار شورای پول و اعتبار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عزم دولت برای مبارزه با تورم و روند کاهشی نرخ تورم، گفت: وقت آن شده که وارد مبارزه با رکود شویم و امیدواریم که بتوانیم با همکاری همکاران اقتصادی بعد از عید جلساتی را در مورد چگونگی کاهش رکود و مقابله با آن برگزار کنیم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال تغییر در قیمت خودروها، گفت: شرکت‌های خودروسازی ما شرکت‌های خصوصی هستند و ما ممکن است از جهت ارشادی و دادن تذکرات و پیگیری‌ وارد عمل شویم.

وی با اشاره به جلساتی که این وزارتخانه با خودروسازان اظهار داشت: در این جلسه نزدیک به 30 تا 40 نفر شرکت می‌کنند و ساعت 9 صبح فردا پنج‌شنبه نیز با آنها جلسه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برخی از انتقادها مبنی بر اینکه سبد کالا به اقشار کم‌درآمد تعلق پیدا نکرده است، تصریح کرد: قبول داریم که این موضوع شامل یک سری از اقشار کم‌درآمد نشده است. فهرستی در دولت در ارتباط با کسانی که باید این سبد کالا را دریافت کنند تهیه شد و البته یکی دو نوبت نیز اصلاحیه‌هایی به آن وارد شد و ما بر مبنای لیستی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده عمل کردیم و لیست جداگانه‌ای از خودمان تهیه نکردیم.

وی با بیان اینکه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال این است که برای سال آینده طوری برنامه‌ریزی کنیم که این سبد شامل تمام نیازمندان شود، خاطرنشان کرد: در مرحله اول تحقق این موضوع با توجه به اینکه آمار و اطلاعات دقیقی از این اقشار موجود نبود کار سختی بود.

نعمت‌زاده افزود: حدود 15 میلیون و 700 هزار خانوار مشمول دریافت سبد کالا شده‌اند که تاکنون حدود 14 میلیون خانوار از آن بهره‌مند شده‌اند. البته این کار همراه با سختی‌ها و مشکلاتی بود و ما سعی کردیم حین عمل این مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد سپرده شدن توزیع سبد کالا به وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: هنوز در این باره تصمیمی در دولت گرفته نشده و هرگونه که تصمیم بگیرند ما عمل می‌کنیم. البته اغلب کالاها زیر نظر وزارت وزیر صنعت، معدن و تجارت است و برخی کالاها مثل گوشت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است.

وی درباره تعیین تعرفه‌ها در سال آینده بیان کرد: در تلاش هستیم که این تعرفه‌ها را اوایل هفته آینده به دولت ارائه کنیم و بعد از تصویب دولت آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه در گمرک جلسات متعددی داشتیم و تلاش کردیم ابهامات را برطرف و فرآیند را ساده کنیم، ابراز داشت: دوستان در آنجا می‌گفتند که تعرفه‌ها بعضا با توجه به اینکه با زیرنویس‌هایی همراه است مسائل را پیچیده می‌کند و از سوی دیگر تلاش کردیم که تعرفه‌های مستقل در مورد مسائل ابهامی وضع کنیم و به سمت شفاف‌سازی هر چه بیشتر در بخش تعرفه‌ها پیش رویم.

در ادامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره همکاری با خودروسازان چینی اظهار داشت: بعد از تحریم غرب ما نمی‌توانستیم که صنعت خودروسازی را تعطیل کنیم و از سوی دیگر شاهد کاهش تولید بودیم و تا چند ماه گذشته این روند ادامه داشت و در این چند ماه که دولت جدید روی کار آمده تلاش کردیم که جلوی این روند را بگیریم.

وی ادامه داد: به گفته وی خودروسازان ما ممکن است از هر جایی نیازمندی‌های خود را تامین کنند که البته بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز خود را از قطعه‌سازان داخلی و بخشی از آن را از قطعه‌سازان خارجی تهیه می‌کنند.

نعمت‌زاده با اشاره به پیشرفت‌هایی که در چین از نظر فناوری صورت گرفته، تصریح کرد: چین از نظر فناوری به‌ویژه در صنایع نوین کیفیت بالایی دارد. به طور مثال چین قطعات هواپیما می‌سازد و البته صنایعی نیز همچنان در این کشور وجود دارد که کیفیت پایینی دارند ولی همان‌طور که گفتم در صنایع نوین کیفیت خوبی دارند و امروز چین از بزرگ‌ترین سازندگان خودرو در جهان محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای ایجاد رقابت در این عرصه خودروسازان ما با آنها مذاکره می‌کنند و اگر شرایط مناسبی ایجاد شود همکاری می‌کنیم زیرا ما نمی‌توانیم خود را اسیر خودروسازان غربی کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‌شود نظامیان وارد صنعت فولادسازی شده‌اند، گفت: چنین چیزی نیست. 

نعمت‌زاده درباره تنظیم بازار شب عید، خاطرنشان کرد: برای تامین میوه شب عید به ویژه پرتقال و سیب اقدامات لازم برای تامین آن صورت گرفته و به طور کامل تامین شده و حمل آن به شهرستان‌ها نیز آغاز شده و از 25 اسفند یا زودتر از آن توزیع شروع می‌شود و در تعطیلات عید نوروز نیز این توزیع ادامه پیدا می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز امیدواری از اینکه با قراردادهایی که بسته شده امسال در این ارتباط وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم، ابراز داشت: به صنوف مختلف نیز توصیه شده که انصاف را رعایت کنند.

وی در مورد حمایت از صنعت در سال آینده با توجه به آغاز شدن مرحله دوم توزیع یارانه‌ها تاکید کرد: وظیفه ما حمایت منطقی و قانون‌مند از صنعت است اما همه مسائل اقتصادی دست ما نیست. برای نمونه تصمیم‌گیری در مورد سود تسهیلات بانکی و مسائل مرتبط با آن در اختیار شورای پول و اعتبار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عزم دولت برای مبارزه با تورم و روند کاهشی نرخ تورم، گفت: وقت آن شده که وارد مبارزه با رکود شویم و امیدواریم که بتوانیم با همکاری همکاران اقتصادی بعد از عید جلساتی را در مورد چگونگی کاهش رکود و مقابله با آن برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در مورد اقدامات این وزارتخانه در ارتباط با اقتصاد مقاومتی نیز بعد از اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و آقای رییس‌جمهور نیز در این زمینه ابلاغیه‌ای را خطاب به معاون اول رییس‌جمهور صادر کردند، معاون اول رییس‌جمهور نیز وظایفی را برای دستگاه‌های مختلف در این زمینه مشخص کردند و در همین چارچوب ستادی در این وزارتخانه به سرپرستی خود من و همچنین دبیری معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه تشکیل شده و در تلاشیم طرح اولیه خود را به صورت برنامه تا آخر اسفند ارائه کنیم.

نعمت‌زاده تاکید کرد: بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مرتبط با آن بحث درازمدتی است و نمی‌شود در عرض چند هفته به جمع‌بندی رسید، 

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد نمایشگاه بین‌المللی اکسپو 2015 بیان کرد: مسوولیت این کار به شرکت نمایشگاه بین‌المللی واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح ما طرح جالبی است که گروهی 20 تا 30 نفره از مهندسان مدام روی آن برنامه‌ریزی و کار کردند و تیمی نیز مسئول بررسی مشخصات برگزاری این همایش شده است.

 

کد N178229

وبگردی