آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر:

آمریکا گزارش شکنجه‌های سازمان سیا را منتشر کند

آمریکا گزارش شکنجه‌های سازمان سیا را منتشر کند

دیده‌بان حقوق بشر از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا گزارش مجلس سنا در خصوص شکنجه‌های سازمان سیا در زندان‌های مخفی و روش‌های بازجویی زندانیان را منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی جدید اعلام کرد: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) تلاش می‌کند تا نظارت‌های سنا بر برنامه‌های بازجویی‌اش در زندان‌های مخفی را کم کند و مانع از این نظارت‌ها می‌شود. از این رو گزارش سنا در مورد این برنامه‌های باید هرچه فوری منتشر شود.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا در مورد تلاش‌های سازمان سیا برای مانع تراشی بر سر راه نظارت‌های سنا بر فعالیت‌های این سازمان تحقیقات لازم را انجام دهد.

لارا پیتر پژوهشگر حوزه امنیت ملی در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: اظهارات سناتوری که مسئول نظارت بر فعالیت‌های سیاست نشان می‌دهد که این سازمان تلاش می کند با مانع‌تراشی حقایق مربوط به بدرفتاری‌هایی که مرتکب می‌شود را نه تنها از دید سناتورها، بلکه از چشم عموم مردم این کشور مخفی کند.

وی تاکید کرد: بهترین راه‌حل برای متوف کردن تلاش‌های سیا در این مسیر این است که دولت آمریکا هرچه فوری گزارش سنا در این خصوص را منتشر کند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه از دولت آمریکا خواست تا پاسخگوی این اتهامات مطرح شده علیه سیا باشد. اتهام مطرح شده علیه سیا، مبنی بر مانع تراشی‌های این سازمان در مسیر نظارت‌های سنا بر فعالیت‌هایش از زمانی مورد توجه قرار گرفت که سناتور دایان فین اشتاین که مسئولیت این تحقیقات را بر عهده دارد اعلام کرد سیا اطلاعات ذخیره شده روی کامپیوترهایی که سنا برای تحقیقات به آنها دسترسی داشته را پاک کرده است. پوشش‌های خبری پیش از این تحقیقات نشان می‌داد که این اطلاعات مربوط به جزییات برنامه‌های بازجویی سیا در زندان‌های مخفی‌اش در نقاط مختلف جهان بوده است.

وی همچنین سازمان سیا را به جاسوسی از بازرسانی متهم کرد که در این زمینه تحقیق می‌کرده‌اند.

این در حالیست که رییس سیا این اتهامات را رد کرده و حتی گفته است وزارت دادگستری می‌خواهد تا در مورد اتهامات مطرح شده تحقیق کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده بان حقوق بشر، کمیته اطلاعات سنا در سال 2012 گزارشی 6 هزار صفحه‌ای را کامل کرد که حاوی اسنادی در خصوص بدرفتاری‌های سازمان سیا در زندا‌ن‌ها پس از حادثه 11 سپتامبر بود.

در این گزارش آمده است که روش‌های بازجویی زندانیان توسط عوامل سیا جزو مصادیق شکنجه است اما این گزارش نتوانست اطلاعات کافی را به دولت و مردم ارائه دهد.

سناتور فین اشتاین در دسامبر 2012 برنامه‌های بازجویی سازمان سیا و ایجاد زندان‌های مخفی را اشتباهی وحشتناک خواند.

مهمترین تحقیقات در این زمینه مربوط به وزارت دادگستری بود که در آن روی اتهام بدرفتاری و شکنجه علیه 101 زندانی متمرکز شده بود و نشان می‌داد دو تن در اثر این بدرفتاری‌های سیا در زندان جان خود را از دست داده‌اند.

اما این تحقیقات نزدیک به دو سال پیش به پایان رسید، در حالی که حتی یک نفر برای این بدرفتاری‌ها متهم نشد.

دیده‌بان حقوق بشر در پایان سناتورهایی که گزارش کمیته اطلاعات سنا را مطالعه کرده‌اند به کم کاری متهم و اعلام کرد: در این میان نه تنها سازمان سیا، بلکه سنا نیز در منتشر نکردن این گزارش مرتکب خطا شده‌اند.

این سازمان هشدار داد: اگر سیا قصد دارد مانع از اطلاع عموم مردم از این بدرفتاری‌ها شود، پس از این دولت آمریکاست که باید پاسخگوی رفتارهای آژانس اطلاعاتی باشد و این نشان می‌دهد که دولت قادر به کنترل این سازمان نیست یا تمایلی برای این کار ندارد.

انتهای پیام

کد N178210

وبگردی