آفتاب

آسوشیتدپرس: ایران روابط خود با کشورهای عرب را توسعه می دهد

آسوشیتدپرس: ایران روابط خود با کشورهای عرب را توسعه می دهد

تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه سفر رییس جمهوری ایران به کشور عمان را در راستای گام ایران برای توسعه روابط با همسایگان عرب توصیف کرد.

این خبرگزاری نوشت: عمان در میان کشورهای عرب به این دلیل شاخص است که می تواند میان ایران و کشورهای دیگر عربی روابط دوستانه و متوازن ایجاد کند.

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: حسن روحانی، رییس جمهوری میانه روی ایران که قول داده است روابط کشورش را با همسایه هایش بهبود بخشد، در حالی عازم عمان شد که یک هیات بلندپایه اقتصادی او را همراهی می کردند.

وی درست پیش از سفر به عمان، به خبرنگاران گفت: روابط با کشورهای اسلامی و به ویژه، کشورهای همسایه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان، در کاخ العلم (al-Alam)، از رییس جمهوری ایران میزبانی کرد. کاخ پادشاه عمان در حاشیه کوهستانی شهر مسقط واقع شده است.

ایران و عمان در دو سوی تنگه ای به نام ˈهرمزˈ قرار دارند که دهانه خلیج فارس به شمار می رود و گذرگاه یک پنجم از نفت جهان است.

به ادعای آسوشیتدپرس، عربستان سعودی و بقیه اعضای ˈشورای همکاری خلیجˈ که متحد کشورهای غربی محسوب می شوند، از نفوذ ایران در منطقه خشنود نیستند. عمان نیز یکی از اعضای ششگانه این شورا است، اما همواره تلاش کرده است روابط گرمی با ایران داشته باشد و گاه به عنوان میانجی میان تهران و غرب هم عمل کرده است.

عمان همچنین نقشی عمده در آزادی کوهنوردان آمریکایی در سال های 2010 و 2011 داشت. این افراد در مرز ایران و عراق دستگیر شده بودند.

این خبرگزاری آمریکایی درادامه می نویسد: سلطان قابوس در ماه اوت (مرداد – شهریور) به ایران سفر کرد و بدین ترتیب، نام خود را به عنوان نخستین رییس کشوری که پس از ریاست جمهوری حسن روحانی به تهران رفت، ثبت کرد. سلطان قابوس در آن دیدار گفت که کشورش آماده توسعه راه های بازرگانی میان مسقط و کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنستان و ازبکستان از طریق ایران است.

دیدار حسن روحانی از مسقط، به دنبال سفر جواد ظریف به چند کشور حاشیه خلیج فارس، از جمله عمان صورت گرفته است .

مترجمام**9163**1542**
کد N178156

وبگردی