آفتاب
معاون وزیر نفت:

بازی های اسرائیل در خاورمیانه با هدف بهره جویی از منابع نفت و گاز است

بازی های اسرائیل در خاورمیانه با هدف بهره جویی از منابع نفت و گاز است

"اصغر ابراهیمی اصل" با اشاره به اهمیت موضوع انرژی در معادلات سیاسی جهان گفت: اسرائیل بازی های زیادی را در خاورمیانه به راه می اندازد تا بتواند از میادین نفتی عظیم این منطقه بهره برد.

شصتمین جلسه هم اندیشی با موضوع "امنیت انرژی در خاورمیانه" در موسسه تحقیقات و پژوهش های سیاسی علمی ندا با سخنرانی دکتر "اصغر ابراهیمی اصل" معاون مهندسی، خودکفایی و پدافند غیرعامل وزارت نفت و نیز با حضور کارشناسان موسسه و نیز پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه در تاریخ برگزار شد.

در این نشست دکتر ابراهیمی اصل، مباحثی در خصوص اهمیت انرژی در جهان ارائه داد و گفت: ایران اولین رتبه در ذخایر گازی و رتبه سوم در ذخایر نفتی را داراست، در حالی که بسیاری از کشورهای دارای این منابع تا سال 2030، هیچ ذخیره ای از نفت و گاز برای صادرات نخواهند داشت و باید این منابع را وارد کنند، ایران با مدیریت درست می تواند تا 100 سال آینده صادرکننده باقی بماند.

سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی افزود: مسائل اقتصادی و به ویژه حوزه انرژی در همه تحولات سیاسی جهان و منطقه، مانند کوه یخ در زیر آب است که اغلب فقط روی آب که همان مسئله سیاسی است، دیده می شود.

وی افزود: نباید منابع انرژی خود را که به مثابه دیپلماسی قدرت است، در زمینی که دیگران برای ما ایجاد کرده اند و برنامه هایی که برای ما طراحی کرده اند، از دست دهیم. ما در کشور نیروهای تحصیلکرده به اندازه کافی داریم، دانشجو و محقق به اندازه کافی در دانشگاههای ما حضور دارند اما باوری که به نیروی داخلی اعتماد کند به دلایلی از جمله رانت خواری هایی که وجود دارد، اجازه شکل گیری نیافته است.

ابراهیمی اصل با اشاره به غنای منابع ایران گفت: ما برای اداره صنعت نفت باید یک تفکر حاکم بر این ساختار به منظور استفاده از ظرفیت های داخلی داشته باشیم. همچنین در سطح بین الملل نیز باید راهکارهایی مانند معامله استراتژیک با گروه ها و اتحادیه هایی مانند بریکس مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در مورد اهمیت انرژی خاورمیانه برای رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما افتخار می کنیم که حضرت امام (قدس سره) اجازه صدور یک قطره نفت به رژیم های آپارتاید اسرائیل و آفریقای جنوبی را ندادند در حالی که 90 تا 100 درصد مایحتاج نفت و گاز این رژیم در دوره قبل از انقلاب از ایران تأمین می شد. اکنون نیز اسرائیل بازی های زیادی را در خاورمیانه به راه می اندازد تا بتواند از میادین نفتی عظیم این منطقه بهره برد.

کد N178137

وبگردی